شناسهٔ خبر: 32358273 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

باغ مدور در عمارت عین‌الدوله

این‌روزها، نمایشگاه گروهی«باغ مدور خاطره» شامل آثار ۳۳ هنرمند کشور، در حوزه‌ی هنرهای تجسمی و با نگاهی نو به هستی‌شناسی باغ‌های کهن، در عمارت عین‌الدوله برپاست.

صاحب‌خبر -

در این نمایشگاه، میتوان به تماشای آثار عکس، چیدمان و نقاشی هنرمندانی همچون سهراب سپهری، حسین محجوبی، ایرج اسکندری، گیزلا وارگا سینایی، فرح اصولی و... ایستاد. فرناز محمدی نمایشگاهگردان این نمایشگاه گروهی است که پارسال نمایشگاه گل نرگس را از او دیدهبودیم. 

محمدی در گفتوگو با هفتهنامهی دوچرخه  دربارهی اسم نمایشگاه توضیح میدهد: «انتخاب این اسم مربوط میشود به اندیشهیشرق. قبلتر هم نمایشگاههایی در موزهی هنرهای معاصر با موضوع تفکر شرقی داشتهام و اینبار خواستم به موضوع باغهای شرقی بپردازم. چرا اسمش را گذاشتم باغ مدور؟ چون ما باغ را به شکل ۳۶۰درجه میبینیم. یعنی دایره  است. گذشت روزها را هم به شکل دایره میبینیم. باغ به فرم مدور است، یک فرم خطی نیست. من نمیخواستم به شکل خطی ببینیم.»

او دربارهی آثار بهنمایش درآمده در نمایشگاه میگوید: «هنرمندانی از چند نسل در این نمایشگاه کار دارند. بعضی به سفارش نمایشگاه کار ارائه دادهاند و بخشی دیگر با چنین مضمونی کار داشتند.»

این نمایشگاه تا پایان اردیبهشت ۹۸  دایر است. عمارت عینالدوله در خیابان پاسداران، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، شمارهی ۱۷ قرار دارد و درهای نمایشگاه هرروز، بهجز روزهای تعطیل رسمی، از ساعت ۹ تا ۱۶ به روی بازدیدکنندگان بازاست.

نمایشگاهگردان نمایشگاه باغ مدور خاطره دربارهی این نمایشگاه میگوید: «مفهوم باغ، بسیار گسترده است. مثلاً در کارهایی از  سهراب میتوانیم شرق و فضاهای شرقی و ژاپنی را ببینیم تا طبیعت، تغزل و مینیاتور یا مثلاً ثمیلا امیر ابراهیمی در کارهایش به شهری و صنعتی شدن میپردازد و به از بین رفتن باغها نگاه میکند.» از او میپرسیم چرا این نمایشگاه در عمارت عینالدوله برگزار شده است که اینطور پاسخ میدهد: «من خواهان فضا و باغی قدیمی بودم که با موضوع نمایشگاه مرتبط باشد.»

محمدی همچنین میگوید: «ما خودمان سالهای کودکی در اصفهان در شبهای چهاردهم ماه* در باغها خاطرات خوشی داشتیم. ما در خانههایی بزرگ شدیم که حیاط داشتند و شاید این نمایشگاهها با حضور هنرمندان سبب شود که باغها بازآفرینی بشوند و ساخت و سازها متوقف بشود.»

او به نوجوانان و جوانان توصیه میکند: «میتوانید ساعتی را در نمایشگاهها ی هنری سپری کنید، حتی میتوانید یک ورق کاغذ با خود بیاورید و طرح بزنید و خود را تخلیه کنید.  دیدن آثار هنری و در فضای هنری بودن به شما آرامش میدهد.»

__________________________________________________________________________

* منظور شبهای چهاردهم ماه قمری است که قرص ماه در آسمان کامل است.

عکس‌ها/ محمود اعتمادی/ دوچرخه
بدون عنوان/ اثر: لادن بروجردی
از مجموعه‌ی باغ سرخوشی/ اثر: الهام نفیسی

نظر شما