شناسهٔ خبر: 32357735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مشاجره مقام‌هاي دولت ترامپ بر سر گزارشي درباره ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- منابع مطلع در گفت‌وگو با يک رسانه غربي مدعي مشاجره مقام‌هاي دولت آمريکا بر سر گزارشي که بخش‌هاي زيادي از آن به ايران اختصاص داشته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاري آريا، گزارش جديدي از دولت «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا در خصوص پايبندي کشورها به معاهده‌هاي کنترل تسليحاتي به بروز مشاجره ميان سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا و برخي مقام‌هاي وزارت خارجه اين کشور منجر شده است.
خبرگزاري رويترز با گزارش اين خبر به نقل از 5 منبع مطلع ادعا کرد اين سند بروز نگراني در ميان شماري از مقام‌هاي آمريکايي را به همراه داشته که معتقدند سند مذکور به دنبال سياسي‌سازي و تحريف ارزيابي‌ها درباره ايران است.
برخي از کارشناسان ادعا مي‌کنند دولت ترامپ به دنبال براندازي نظام حاکم ايران يا زمينه‌چيني براي توجيه اقدام نظامي عليه اين کشور است. دولت آمريکا تا کنون اين ادعاها را رد کرده و گفته در تلاش است آنچه «رفتارهاي مخرب» ايران در منطقه خوانده مي‌شود را متوقف کند.
طبق گزارش رويترز، مشاجره ميان مقام‌هاي آمريکا روز سه‌شنبه، هنگامي اتفاق افتاد که وزارت خارجه آمريکا نسخه‌اي غيرمحرمانه از گزارش سالانه دولت به کنگره در خصوص پايبندي کشورها به توافق‌هاي کنترل تسليحاتي را روي وب‌سايت خود قرار داد، اما اندکي بعد آن را حذف کرد. منبع مورد استناد رويترز گفته اين سند حاوي ارزيابي‌هايي انحرافي درباره ايران بود.
وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه بدون ارائه توضيحات بار ديگر اين گزارش را روي وب‌سايت خودش قرار داد. رويترز به نقل از منابع ادعايي خودش نوشته اين اقدام آنها را به فکر فرو برده که دولت ترامپ ظاهراً در تلاش است، همانند اطلاعات اغراق‌آميز دولت جورج دبليو بوش درباره عراق قبل از حمله به اين کشور سياه‌ترين تصوير ممکن از ايران را ارائه دهد.
رويترز توضيحات واضحي درباره اينکه «مشاجره» ادعايي ميان کدام مقام‌ها يا گروه‌ها در داخل دولت ترامپ اتفاق افتاده و هر کدام چه استدلالي داشته‌اند ارائه نکرده و به توصيف کلياتي مبهم و غيرمنسجم در اين خصوص-چنانکه خواهيد ديد- بسنده کرده است.
يک سخنگوي وزارت خارجه آمريکا از ارزيابي مندرج در سند مذکور در خصوص ايران دفاع کرده و گفته که نسخه مفصل‌تري از اين سند به زودي منتشر خواهد شد.
در اين سند که عنوان «پايبندي به توافق‌ها و تعهدات در زمينه‌هاي کنترل تسليحات، منع اشاعه و خلع سلاح» برايش انتخاب شده، بخش مربوط به پايبندي روسيه به توافق‌هاي دوجانبه تسليحاتي (مانند "معاهده موشک‌هاي ميان‌برد هسته‌اي" يا " معاهده نيواستارت") حذف شده است.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا درباره دليل اين موضوع گفت نگاه آمريکا اين است که روسيه آشکارا پيمان منع موشک‌هاي ميان‌برد هسته‌اي را نقض کرده است.
گزارش مذکور، همچنين بر خلاف گزارش سال‌هاي گذشته ارزيابي‌هاي مفصلي از پايبندي ايران، کره شمالي، سوريه و ساير کشورها به «معاهده منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي» (ان‌پي‌تي) ارائه نمي‌کند. در اين گزارش، به جاي اين بخش، 5 پاراگراف ذيل عنوان «کشورهاي محل نگراني» نوشته شده است.
در اين بخش هيچ اشاره‌اي به ارزيابي‌هاي جامعه اطلاعاتي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص پايبندي ايران به توافق هسته‌اي برجام نشده است. اين بخش در عوض به ادعاهاي اخير رژيم صهيونيستي عليه ايران پرداخته و بر اساس آن مدعي شدهع تهران ممکن است قصد ساخت «سلاح هسته‌اي» داشته باشد.
گزارش دولت آمريکا بدون ارائه شواهد لازم ادعا کرده هر گونه اقدام از سوي ايران در زمينه فوق‌الذکر و يا هر گونه تلاش براي نگهداري مواد هسته‌اي اعلام‌نشده، نقض پيمان ان‌پي‌تي خواهد بود.
رويترز اين گزارش 12 صفحه‌اي که از سند 45 ساله‌اي سال گذشته بسيار خلاصه‌تر است منعکس‌کننده اختلافاتي است که ميان «يليم پابلوت»، دستيار وزير خارجه آمريکا و رئيس او «آندرا تامپسون»، قائم مقام وزارت خارجه آمريکا وجود دارد.
دو منبع مي‌گويند پابلوت که دفترش وظيفه تهيه گزارش مذکور را به عهده داشته خواستار گنجاندن اطلاعات رسانه‌اي و يادداشت‌هاي شخصي در آن بوده است. اين در حالي است که معمولاً رسم بر اين است که اين سند بر تحليل‌هاي جامعه اطلاعاتي آمريکا استوار باشد.

يک مقام سابق آمريکايي درباره سند مذکور گفت: «ضمن اينکه اشتباه‌هاي آشکار ديگري هم [در اين سند] داشت.» او گفت برخي از اطلاعات ارائه شده در نسخه پيش‌نويس غيرمحرمانه در واقع اطلاعات محرمانه بوده‌اند.
يکي ديگر از مقام‌هاي سابق وزارت خارجه آمريکا گفته معتقد است اين گزارش ظاهراً قرار است ديدگاه‌هاي ترامپ درباره ايران را ارائه کند نه اينکه بازتابي از اطلاعات جمع‌آوري شده توسط سازمان‌هاي اطلاعاتي باشد.
منابع رويترز با آنکه مي‌گويند دليل خلاصه شدن گزارش، حذف اوليه آن از وب‌سايت وزارت خارجه آمريکا و بازگرداندن دوباره آن را نمي‌دانند تصريح مي‌کنند تلاشي براي ديوسازي از ايران در جريان است.

نظر شما