شناسهٔ خبر: 32357329 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در کرسی آزاد اندیشی رسانه ای؛ رسانه ها و نام گذاری سال مطرح شد:

ضرورت هم افزایی رسانه ای برای رونق تولید ملی

تهران- ایرنا- کارشناسان و اساتید شرکت کننده در کرسی آزاد اندیشی رسانه ای؛ رسانه ها و نام گذاری سال بر ضروت حمایت های رسانه ای از بخش تولید کشور تاکید کرده اند که بدون شکل گیری سپهر رسانه ای هماهنگ امکان پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سومین کرسی آزاد اندیشی رسانه ای در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ای دانشگاه آزاد با عنوان «رسانه ها و نام گذاری سال» برگزار شد.

در این نشست تخصصی حسن خجسته استاد دانشگاه صدا وسیما، امید علی مسعودی عضو هیات علمی دانشگاه سوره ، عبدالکریم خیامی رئیس سابق طرح و برنامه معاونت سیما و همچنین سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ، معدن و تجارت به ارائه دیدگاه های خود پرداختند. محمد قوچانی از دیگر چهره های رسانه ای بود که به این نشست دعوت شده بود اما حضور نیافت.

**شعار سال می تواند همه نهادها را یک جهت کند

خجسته در این نشست تخصصی با اشاره به مشکلات متعدد در ایران برای رونق تولید که سال ها است کشور با آن ها دست و پنجه نرم می کند گفت: به دلایل تاریخی پایه اقتصاد کشور٬ واردات محور است٬ زیرساخت‌های کشور برای تولید آماده نیست به این دلیل که نظام دیوان‌سالاری در ایران وجود داشته که هنوز هم تغییر نکرده است٬ نظام دیوان‌سالاری ایران بسیار قدرتمند بود تا جایی که تمام دشمنان تاریخی مانند مغولان و عثمانی‌ها تسلیم آن می‌شدند‌.
استاد دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه در ایران تولید کننده‌ها به نسبت تجار و واردکننگان بیشتر تحت فشار هستند، تصریح کرد: شعار سال معنایی دارد که در عرف به آن سیاست عمومی می‌گویند‌. خوبی شعار سال این است که همه فعالیت‌ها را می‌تواند هم‌جهت کند٬ اما برای اینکه سیاست به‌خوبی اجرا شود باید طرح و نقشه وجود داشته باشد٬ اگر نقشه نباشد هرکس مسیر خود را می‌پیماید‌. بعد از طرح و نقشه و تعیین سیاست رسانه‌ها می‌توانند بدانند که باید چه خطی را پیگیری کنند.
خجسته با بیان اینکه رسانه مانند یک کارخانه است که اگر مواد اولیه خوب داشته باشد می‌تواند تولید و محصول خوب هم داشته باشد، افزود: اگر سیاستگذاری مشخص باشد رسانه‌ها می‌دانند چه خط سیری را پیش ببرند‌ سازمان‌های رسانه‌ای باید سیاست جدیدی را برای خود طراحی کنند٬ رسانه‌ها با سیاست‌های 30 سال پیش ، قدم برمی‌دارند درحالی‌که باید نسبت به شعار سال سیاست‌های خود را طراحی کنند. که این امر هم نیازمند برخورداری از داده های قوی و متنوع است تا بتوانند نقش خود را در رونق تولید کشور ایفا کند و خلاء رسانه ای در این زمینه از بین برود.
وی با انتقاد از سیاستگذاری رسانه‌ها گفت: توسعه رسانه‌ای در ایران وجود داشته اما بلوغ رسانه‌ای وجود نداشته است؛ به این معنی که رسانه ما هنوز تشخیص نمی دهد که چه اخباری را باید بازتاب بدهد و چه اخباری را برجسته نکند. برخی از این راهبرد های اشتباه منجر به تزریق تصور اشتباه به افکار عمومی می شود.
«برخی مواقع رسانه های رسمی ما تحت تاثیر رسانه های غیر رسمی قرار می گیرد و به جای اینکه میدان بازی را بچینند در میدان بازی این رسانه ها فعالیت می کنند»

** نامگذاری سال ها برای توجه بیشتر به اهداف نظام است
مسعودی در ادامه این نشست تخصصی با اشاره به اهمیت نامگذاری سال گفت: نامگذاری در سازمان ملل و کشورهای دیگر هم وجود دارد البته در کشورهای دیگر تنها نام‌ها برای هفته و ماه است اما برای یک سال نامگذاری وجود ندارد. که کشور ما این راهبرد را در پیش گرفته است.
وی با بیان اینکه نامگذاری در ارتباطات اسلامی آدابی دارد، افزود: نام٬ باعث ارتباط با پدیده می‌شود٬ نام دارای ارزش است و می‌تواند به یک برند تبدیل شود‌. نامگذاری سال ابتکاری از سوی مقام معظم رهبری بوده است تا اهداف نظام بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه سوره ادامه داد: رهبری وقتی یک هدف مشخص را برای سالی انتخاب می کنند با این اهداف است که در مرتبه اول حواس همه به موضوع مدنظر باشد و دومین هدف هم این است که به دنبال این باشیم که آن نام تحقق پیدا کند.
مسعودی به نام‌های سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: نام سال‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر به دنبال این است که بین حلقه‌های مختلف اقتصاد و تولید ارتباط برقرار کند. در ادارات دولتی و بین مردم نام سال تبدیل به برند شده و باعث می‌شود که همه متحد به سمت تحقق این شعار یا نام به پیش بروند.
وی عنوان کرد: هدف رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتقای ارتباط بین مسئولان و مردم است٬ اینکه ما چقدر اهداف این نام را دنبال می‌کنیم، جای بحث دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه سوره ادامه داد: نهادسازی به‌هیچ وجه بد نیست در کشوری که دموکراسی حاکم است رئیس جمهوری و وزیر باید پاسخگوی عملکرد خود باشد اما در ایران وزیر می‌آید و می‌رود بدون اینکه پاسخگو باشد.
مسعودی با بیان اینکه مشکل در نهاد سازی نیست بلکه در جایی که نهادسازی لازم است انجام نمی شود ، افزود: به لحاظ رسانه‌ای نام و شعار سال تینر یک است٬ نام سال برجسته‌سازی یک موضوع است و در حالی که جنگ اقتصادی فعلی مهمتر از جنگ تحمیلی عراق است توجه به شعار سال اهمیت بیشتری پیدا می کند. مردم اکنون بیشتر از دوران جنگ باید بسیج شوند.
مسعودی افزود: باید بسیج همگانی برای رونق تولید اتفاق بیفتد و رسانه‌ها باید به مردم توضیح بدهند که چرا اجناس گران می‌شود و کشور در چه وضعیتی است. برای این امر رسانه ها باید بسیج شوند.

** انتقاد از صدا و سیما بخاطر حمایت نکردن از تولید ملی
زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز گفت: در کشور سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده و متناسب با آن اسناد و چشم‌اندازهایی تدوین می‌شود.
وی افزود: عمده کار دولت خط مشی‌گذاری است. یکی از نگرانی‌هایی که در بروکراسی ادارات وجود دارد این است که هر جزیی از اداره به دنبال وظیفه سازمانی خود می‌رود.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ابزاری است که از هزاران پارامتری که در ارتباط با یکدیگر فعالیت می‌کنند به‌وجود می‌آید. این وزارتخانه تنها متولی تولید نیست و دستگاه‌های بسیاری باید بازیگر سیستم تولید باشند.
زرندی عنوان کرد: بانک مرکزی متولی تنظیم سیاست‌های ارزی و پولی است٬ حوزه مالیاتی وجود دارد که باید در زمان کمبود فروش نفت مالیات را افزایش دهد و همه این سیاست‌ها درهم تنیده است و گاهی پارادوکس سیاستگذاری نیز به‌وجود می‌آید‌.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نقطه عزیمتی را مشخص کردند که می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری و سیاست‌ها باشد، ادامه داد: مشکلات زیاد است اما بیشترین ضربه از فضایی رسانه‌ای که در کشور ایجاد شده، وارد می‌شود. شرایط در سال 97برای تولید سخت بود اما بعد از آن مناسب شد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت و معدن عنوان کرد: رسانه‌ها موفقیت‌ها را منعکس نمی‌کنند. بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها وضعیتشان مثبت شده است. مشکلات جدی وجود داشته اما موفقیت‌هایی نیز به‌وجود آمده است.
زرندی با انتقاد ازصداوسیما تصریح کرد: کانال‌های پربیننده تلویزیون هزینه‌های سرسام‌آوری دارند و شرکت‌ها نمی‌توانند با این هزینه‌ها خود و محصولشان را تبلیغ کنند و اینگونه کالای خارجی بیشتر تبلیغ می‌شود.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت و معدن در پایان گفت: قدرت خرید در سال 97 افت محسوسی پیدا کرد اما وزارت صنعت برنامه‌هایی تدوین کرده است که به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

** رسانه ها اقدامات یکدیگر را خنثی نکنند
در پایان این نشست خیامی هم در سخنانی کوتاهی بر لزوم مسئله شناسی رسانه ای در حمایت از تولید ملی پرداخت و گفت: موضوعاتی که دغدغه اصحاب تولید است وقتی وارد حوزه رسانه می شود باید رنگ و لعاب رسانه ای پیدا کند تا مورد استقبال مردم واقع شود.
وی افزود: به عنوان مثال نبود نقدینگی مشکل تولید کشور است. ما این پیام تخصصی را در رسانه نمی توانیم به مردم ارائه کنیم بلکه باید با زبان ساده به عنوان مثال به مردم توضیح دهیم چرا قیمت دلار و اجناس به این شکل در آمده است.
معاون سابق طرح و برنامه معاونت سیما سپس به نقدهای وارده بر حمایت رسانه ای از شعار سال اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نقدهای اساسی در این حوزه تقاوت گفتمان حاکم بر رسانه ها است؛ به این معنا که رسانه ها اقدامات یکدیگر را خنثی کرده و باعث تضعیف همدیگر می شوند. مشکل دیگر در این زمینه عدم توجه به تصورات مردم است. به عنوان مثال مردم تصورات نامناسبی از کالای ایرانی دارند و به یک باره نمی توان این تصورات را تغییر داد بلکه در ابتدای امر روی کالاهایی که مزیت دارند رسانه ها باید تاکید کنند.
وی در پایان سخنان خود افزود: ایجاد یک سپهر رسانه ای هماهنگ برای حمایت از رونق تولید در کشور ضروری است و این هم افزایی رسانه ای تا به امروز شکل نگرفته است.

**9487**1601**

نظر شما