شناسهٔ خبر: 32355312 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرابلس لیبی خواستار کمک اتحادیه عرب و دادگاه لاهه شد

دولت وفاق ملی لیبی در اعتراض به کشتار غیرنظامیان در حملات نیروهای حفتر به طربلس خواستار نشست فوری اتحادیه عرب و دخالت دادگاه لاهه برای بررسی «جنایات جنگی» شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت «وفاق ملی» لیبی مستقر در طرابلس، خواستار نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب و همچنین ورود دادگاه لاهه برای بررسی «جنایات جنگی خلیفه حفتر» شد. 

حفتر، افسر بازنشسته ارتش لیبی است که با حمایت پارلمان مستقر در شهر «طبرق» در شرق لیبی، از دو هفته پیش عملیاتی نظامی برای اشغال طرابلس پایتخت لیبی (در غرب کشور) و برکنار کردن «دولت وفاق ملی» از قدرت آغاز کرده است.

فایز السراج رئیس دولت در طرابلس، از دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) خواست درباره «جنایات جنگی و نقض حقوق بشر» توسط خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» در حمله به طرابلس را آغاز کند.

بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی حاکی است «با توجه به جنایات صورت گرفته توسط نیروهای خلیفه حفتر علیه غیرنظامیان و علیه بشریت و تخریب زیرساخت‌ها با سلاح‌های سنگین و همچنین مشارکت محمود الورفلی، فرد تحت تعقیب دادگاه جنایی بین‌المللی در صفوف نیروهای حفتر، امیدواریم این دادگاه تحقیق درباره جنایات مذکور را آغاز و جنایتکاران جنگی به دادگاه جنایی بین المللی تحویل داده شوند».

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی برای اعلام همبستگی با قربانیان حملات حفتر به طرابلس طی روزهای گذشته تاکنون، از روز چهارشنبه به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

دولت وفاق ملی لیبی در بیانیه‌ای گفت: «در نتیجه حملات وحشیانه به شهر طرابلس و بمباران ظالمانه محله های مسکونی در این شهر، شمار زیادی بی‌گناه کشته شدند».

السراج گفت: دولت وفاق ملی در صدد ارائه مستندات به دادگاه جنایی بین‌المللی در اثبات جنایات جنگی نیروهای حفتر علیه غیرنظامیان در حمله به طرابلس است.

السراج تاکید کرد: درگیری‌های جاری در پیرامون طرابلس بین شرق و غرب (لیبی) نیست بلکه بین کسانی است که با زور می‌خواهند قدرت را به دست بگیرد؛ با کسانی که مدافع دموکراسی و مدنی بودن حکومت هستند.

درخواست کمک از اتحادیه عرب

همچنین وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی هم گفت، به طور رسمی از اتحادیه عرب خواسته، نشستی اضطراری برای بررسی موضوع حمله نیروهای حفتر به طرابلس و جنایات آنها علیه غیرنظامیان برگزار کند.

به نوشته اسپوتنیک، وزارت خارجه لیبی در طرابلس تصمیم دارد از اتحادیه عرب بخواهد حکمی در محکومیت حمله به غیرنظامیان و توقف جنگ در طرابلس و بازگشت نیروهای متجاوز به پایگاه‌های خود صادر کند.

دولت وفاق ملی در حال خواستار دخالت اتحادیه عرب شده است که حداقل چهار عضو آن یعنی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از حامیان خلیفه حفتر هستند و طبق برخی گزارش‌ها، حمله او با چراغ سبز عربستان آغاز شده است. 

از چهارم آوریل ژنرال حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در شرق این کشور با حمایت امارات، مصر و فرانسه عملیاتی را با هدف تسلط بر طرابلس و کنار زدن دولت وفاق ملی آغاز کرده و درگیری دو طرف هنوز در نزدیکی طرابلس ادامه دارد.

انتهای پیام/ص

نظر شما