شناسهٔ خبر: 32355151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

به پایان برجام نزدیک می شویم....؟

تروریستی اعلام شدن سپاه و عدم واکنش کشورهای اروپایی، رونمایی از کانال بی اثر اینستکس، موضع گیری آلمان درباره برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران، توئیت‌های جنجالی سفیر فرانسه در آمریکا و صحبت های گاه و بیگاه مقامات کاخ الیزه بیانگر استراتژی واقعی اروپا در قبال برجام و ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، بعد از گذشت حدود یک سال از خروج آمریکا از برجام، مذاکرات مداوم و راه اندازی کانال اینستکس می‌توان قضاوتی واقع بینانه از تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای داشت.

در حالی که قرار بود دو هفته بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا گام‌های عملی در قبال تعهد ایران نسبت به برجام را بردارد، اما کشورهای اروپایی بجای تامین منافع ایران فقط وقت کشی کردند و ظاهرا تمایل و اراده‌ای برای انجام تعهدات خود ندارند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ۲۵ فروردین ماه عنوان می کند: تعلل اروپایی‌ها در عملیاتی شدن سازوکار مالی اروپا با ایران غیرقابل قبول است و اعلام راه اندازی اینستکس توسط اروپا یک اقدام مقدماتی بود. وی می‌گوید: اروپایی ها بسیار عقب هستند و نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران منتظر آنها می‌ماند.

فراتر از بی‌عملی که وزیر خارجه به آن اشاره دارد به نظر می‌رسد اروپایی ها در روزهای اخیر با صراحت بیشتری از سیاست واقعی خود در قبال ایران و برجام رونمایی کردند.

در این راستا آنها به صراحت از تغییر برجام، امضای برجام های ۲ و ۳ و... سخن می گویند.

به همین دلیل است که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید دستور کار نشست وزاری امور خارجه گروه جی ۷ در فرانسه درباره برنامه‌های اتمی و موشکی ایران و نقش آن در سوریه است.

مقامات فرانسوی و انگلیسی نیز بارها صحبت از لزوم بازنگری در برجام و مذاکرات موشکی و تغییر سیاست منطقه ای ایران سخن گفته اند.

این موضوع بخصوص در اوائل این هفته در توییت‌های جنجالی سفیر فرانسه در آمریکا انعکاس پیدا کرد؛ جایی که ژرار آرو درباره بندهای غروب و فعالیت های هسته ای ایران سخن گفته بود. اگر چه بلافاصله بعد از این اقدام، سفیر فرانسه در ایران به وزارتخارجه فراخوانده شد، اما با توجه به واقعیات اخیر به واقع باید گفت این موضع گیری‌ها سیاست واقعی فرانسه در قبال ایران است.

بر این اساس پاریس که در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را داشت، به پیروی از آمریکایی‌ها خواستار محدودیت‌های دائمی بر برنامه هسته‌‌ای و قدرت دفاعی ایران شده است.

موضع گیری کشورهای اروپایی برخواسته از اشتراک منافع آنها با آمریکایی‌ها جهت محدود و از بین بردن مولفه‌های قدرت ایران است.

رونمایی کشورهای اروپایی از سیاست واقعی‌شان در قبال ایران در حالی است که حسن روحانی، بعد از خروج آمریکا از برجام با خشنودی عنوان کرده بود "یک موجود مزاحم از برجام رفت" اما به نظر می‌رسد اگر رئیس جمهور امروز می‌توانست موضع گیری کند، حتماً در سخنان آن روز خود تجدید نظر می کرد.

خبرهایی هم در ماه‌های اخیر مطرح شده که آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی این هستند تا با فشار آوردن به آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده‌های قبلی مانند ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران را دوباره در دستور کار قرار دهند؛ اتفاقی که تاکنون موفق به آنجام نشده‌‌اند.

به این مسائل می‌باید به تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران توسط آمریکا و عدم موضع گیری جدی کشورهای اروپایی اشاره کرد؛ در حالی که تروریستی نامیدن سپاه پاسداران به عنوان نیروی رسمی و قانونی جمهوری اسلامی صد در صد مغایر با موازین و قوانین بین‌المللی است.

اما عجیب ترین موضع گیری اروپایی‌ها، عدم خریداری نفت توسط یونان و ایتالیا با وجود معافیت‌های شش ماهه آمریکا به آنها بوده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد بعد از گذشت یک سال از خروج ترامپ از برجام، کشورهای اروپایی که قرار بود در قبال تعهد و پاینبدی ایران به برجام، منافع تهران را تامین کنند، اینک با واشنگتن، رژیم صهیونیستی و عربستان همراه شدند و در مقابل ایران صف آرایی کرده اند.

با توجه به سیاست فشار حداکثری آمریکا و همراهی اروپایی‌ها حالا با قاطعیت می‌توان گفت سیاست اروپایی‌ها همان هدفی است که چند روز قبل مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به آن اشاره کرد.

پمپئو گفته بود: «در حال اعمال فشار حداکثری هستیم تا اصل ماهیت جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهیم».

نظر شما