شناسهٔ خبر: 32354940 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی برای مقابله با ملخ های صحرایی آماده است

تهران (پانا) - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع برخی استان‌های جنوب کشور می‌گوید این استان آمادگی کامل برای مقابله با آفت ملخ‌های مهاجر را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهدی یوسفی با بیان اینکه ناظران در نقاط مختلف استان بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند، افزود: تاکنون هیچ موردی از هجوم ملخ در خراسان جنوبی مشاهده و گزارش نشده است.
وی بیان کرد: کانون یابی ملخ‌های مهاجم توسط این ناظران در استان در حال انجام است و ناظران برای بررسی وضع به نقاطی از استان که سال‌های گذشته درگیر این آفت بوده اند اعزام شده اند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از اسفند سال گذشته بررسی‌ها در حال انجام است گفت: همچنین برای مقابله با ملخ مهاجم یک دستگاه « یو ال وی» پاش و تعدادی ناظر از استان ما به سیستان و بلوچستان ارسال و اعزام شدند.
وی با بیان اینکه مبارزه با ملخ ها بر عهده جهاد کشاورزی است عنوان کرد: این آفت عمومی است لذا همه ساله شبکه های مراقبت و پیش آگاهی که وظیفه رصد و پایش عوامل خسارت زای گیاهی را بر عهده دارند آفاتی از جمله ملخ را رصد و نسبت به افزایش آن جلوگیری می کنند.
یوسفی یادآور شد: هر سال در استان با ملخ‌های بومی و مراکشی برخورد می‌کنیم، هجوم ملخ‌ها وابسته به وضع آب و هوایی است و سال های پرباران این آفت بیشتر منتشر می شود.
وی گفت: شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی دولتی و خصوصی در تمامی شهرستان های خراسان جنوبی فعال است و در شبکه های خصوصی نیز کلینیک های گیاه پزشکی نیز وجود دارد.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر 16 کلینیک گیاه پزشکی زیر نظر جهاد کشاورزی با حضور 56 ناظر برای مبارزه با آفات در استان فعالیت دارند.
وی عنوان کرد: پایش و رصد انواع آفات کشاورزی با اولویت های کانون های مشخص سال‌های قبل انجام می شود لذا نقشه پراکنش آفات در بخش‌های مختلف استان را داریم.
یوسفی اظهار داشت: ماه‌های بهمن و اسفند ناوگان و دستگاه‌های مبارزه با آفات را تجهیز می‌کنیم و سموم مورد نیاز خریداری می‌شود و کانونهای آفات نیز همه ساله از 15 اسفند مورد پایش قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه نگرانی بابت هجوم ملخ‌های صحرایی به استان نداریم یادآور شد: به این علت که شبکه‌های رصد استان کانون‌های آفات را شناسایی کرده‌اند و به محض مشاهده دسته‌جات ملخ وارد عمل شده و نسبت به سم‌پاشی محیط اقدام می‌شود.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: ملخ‌های که امسال وارد کشور شده‌اند صحرایی یا دریایی بوده و مهاجر هستند به این معنا که شاید یکسال باشند و 10 سال نباشند اما ما آمادگی لازم را برای مقابله با این آفت‌ها داریم.
وی تصریح کرد: با همکاران استان‌های درگیر هجوم ملخ‌های مهاجر در ارتباط بوده و همکاری داریم و فعلا این آفت با استان خراسان جنوبی فاصله زیادی دارد اما آمادگی کامل داریم تا در بدو ورود بتوانیم آن را مهار کنیم.
یوسفی گفت: در طرح‌های تملک استانی هر سال برای شهرستان‌ها جهت مقابله با آفات اعتبار خرید سم، سم‌پاش و سایر در نظر گرفته می‌شود و مشکلی در خصوص تامین اعتبار نداریم.
وی اظهار داشت: ملخ‌های مهاجر آفتی کلی خوار هستند که هر محصول یا گیاهی را خورده و نابود می‌کنند لذا پیشگیری از ورود آنها به استان امری بسیار ضروری است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: هر سال اطلاعیه‌هایی برای مبارزه با آفات به ویژه ملخ در روستاها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تاکید می شود اگر هر فردی در مزرعه یا بیابان دسته‌جات ملخ مشاهده کرد موضوع را سریع با کارشناسان جهاد کشاورزی در میان بگذارد.
وی ادامه داد: امسال نیز از کشاورزان و مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده دسته‌جات یا پوره‌های ملخ ها موضوع را به مدیریت‌های جهاد کشاورزی، کلینیک‌های گیاه پزشکی اعلام کنند تا مقدمات مبارزه و کانون کوبی آفات را انجام دهیم.
یوسفی با تاکید بر اینکه کار کشاورز اطلاع‌رسانی به ماست گفت: هر چند ناظران جهاد کشاورزی در حال رصد و پایش آفت هستند اما شاید نقاطی از چشم ما دور بماند و خسارت‌های زیادی به مزارع وارد کند.
وی افزود: بیش از هشت نوع ملخ وجود دارد اما خسارت ملخ‌های مهاجر که اکنون به برخی استان‌های جنوبی وارد شده اند بسیار زیاد است و باید نسبت به پیشگیری از هجوم این آفت هر چه سریعتر اقدام شود.

نظر شما