شناسهٔ خبر: 32354824 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رشد سه درصدی شاخص بورس تهران در هفته‎‌ای که گذشت/ رونق معاملات رکورد سال۹۷ را شکست

در هفته‌ای که گذشت شاخص بورس تهران با برخاستن از سطح ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحد و آرام گرفتن تا در سطح ۱۹۹ هزار و ۹۱۱ واحد، توانست بازدهی سه درصدی را طی این هفته کسب کند. در این هفته اگرچه نماگر اصلی بازار سهام موفق به رکورد شکنی و عبور از سقف مهرماه سال ۹۷ شد با این حال در آخرین روز معاملات خود نتوانست به پیشروی ادامه دهد و با افت حدود یک درصدی بهفته را به پایان برد.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات آخرین هفته از فروردین ماه سال ۱۳۹۸ نیز به پایان رسید. طی این هفته شاخص بورس تهران که رشد خود را از اسفند ماه سال گذشته آغاز کرده بود، شگفتی ساز شد و توانست با شکستن سقف تاریخی این شاخص در سال ۹۷ از سطح 197 هزار واحد عبور کند. این رشد که بیش از هر چیز به دلیل بازگشایی نمادهایی همچون «وتجارت»، «کگل»، «فولاد» و برخی از شرکت‌های پتروپالایشی بود حتی توانست در روز سه شنبه برای ساعاتی نماگر اصلی بازار را به کانال ۲۰۲ هزار واحدی وارد کند. با این حال این  پیشروی پایدار نماند و در آخرین روز هفته به موجب عقب نشینی ۱۹۷۲ واحدی نماگر اصلی بازار، شاخص بورس تا کانال ۱۹۹ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

بر این اساس بازار سهام کشور که فروردین ماه را از همان ابتدا با رشد بی وقفه و پیوسته آغاز کرده بود در آخرین روز هفته و پس از مدت ها قرمز پوش شد تا دماسنج اصلی بازار سرمایه موفق به پایداری در سطح ۲۰۲ هزار واحدی نشود. نماد های مستقر در بورس و فرابورس تهران که در طی دو ماه اخیر به لطف آینده روشن بنیادی در بسیاری از شرکت ها و آینده روشن سود سازیشان با رشد چشمگیری روبه‌رو شده بودند، در آخرین روز هفته نتوانستند فشار عرضه را تا بیاورند پس از مدت ها به کاهش قیمت دچار شدند.

دلیل این اتفاق در رفتار سرمایه‌گذاران نهفته است، معامله گران که در ماه های پایانی سال گذشته همواره منتظر دلایلی مناسب برای ورود سرمایه به بازار سهام بودند، در روزهای ابتدایی اسفند ماه سال قبل و پس از آنکه خیالشان از روند سود سازی شرکت ها راحت شد سرمایه خود را به بازار سهام بازگرداندند و همین امر موجب رشد بسیاری از نمادهای حاضر در این بازار شد.

 حال به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از این سرمایه گذاران پس از آن که توانسته اند طی مدتی کوتاه بازدهی مناسب کسب کنند، با خشنودی نسبت به بازده به دست آمده اقدام به شناسایی سود و نقد کردن سهام موجود در پرتفوی خود پرداخته‌اند. همین امر سبب شد تا در دو روز پایانی هفته شاهد قرمز پوشی بسیاری از نمادها باشیم.

در این میان نماد های کوچک تر بازار نظیر دارویی ها سیمانی ها و بسیاری از تک سهم ها که برای رشد قیمت نیاز به سرمایه ای اندک دارند، با نوسان بیشتری نسبت به نماد های سنگین وزن عمدتاً دلاری همراه بودند. این نمادها که با هجوم نقدینگی به بازار سهام در روزهای رونق اغلب صف خرید های مناسب را تجربه می کنند به محض آنکه جریان ورود و خروج نقدینگی نسبت به روزهای رونق تغییر جهت می‌دهد با افت حداکثری قیمت روبرو می شوند.  این رویداد سبب شد تا در روز سه‌شنبه که شاخص های بازار سهام با ضعف مواجه شدند شاهد قرمز پوشی بسیاری از نمادهای دارویی، سیمانی، خودرویی و... باشیم.

افت قیمت که کلید آن در روز سه‌شنبه خورده بود در روز چهارشنبه به شکلی جدی تر و سنگین تر در بسیاری از نمادهای کوچک و بزرگ بازار تداوم یافت. این قرمز پوشی که ناشی از افزایش عرضه در بسیاری سهم های بازار بود سبب شد تا کلیت بازار به جز تعداد معدودی از صنایع در محدوده منفی قیمت معامله شوند. به موجب همین نزول قیمت بود که از همان ابتدای چهارشنبه شاخص بورس تهران عفب گرد خود را پر قدرت آغاز کرد و طی ساعت اول ریزش تقریب ۳۱۰۰ واحدی را از خود به نمایش گذاشت. با این حال انجام شدن معاملات درساعت ابتدایی و خوش بینی بسیاری از معامله‌گران به بازار سهام سبب شد تا از فشار این عرضه در ساعات بعدی کم شود و شاخص بورس در نهایت آخرین روز هفته را با ریزشی هزار و ۹۷۲ واحدی به پایان برساند.

 

شنای نمادهای خودرویی بر خلاف جریان بازار

در آخرین دقایق معاملات روز چهارشنبه نمادهای خودرویی به یکباره تغییر جهت دادند. این تغییر جهت خود را به صورت رشد تقاضا در نماد شرکت‌های خودروسازی نشان داد سبب شد تا شاهد صعود یکباره قیمت و حرکت نمادهای یاد شده از محدوده قرمز تابلو به سقف قیمت روزانه باشیم. این حرکت که در نمادهایی همچون «خپارس» و «خزامیا» بیش از پیش  مشهود بود، منجر به صف خرید شدن این دو نماد شد و تا آنجا پیش رفت که حجم عظیمی از سهام را در گروه خودرویی مبادله کرد‌.

 

نگاهی به آمار معاملات خرد

با نگاهی به آمار معاملات خرد بورس و فرابورس در هفته های اخیر می‌توان دریافت که رشد تقاضا در میان معامله گران از ابتدای فروردین رشد قابل توجه داشته، این افزایش در تقاضا که خود را در بورس تهران بیش از فرابورس نشان داده موجب شده تا از ابتدای سال ۹۸ یعنی از آغاز معاملات در پنجم فروردین ماه سال جاری شاهد افزایش  حجم معاملات در بازار سهام باشیم. با این حال همانطور که در نمودار نیز مشهود است روند تقاضا برای نمادهای بورس تهران روز گذشته سیری نزولی به خود گرفته و موجب شده تا ارزش معاملات خرد این بازار که در دو روز قبل از آن به ترتیب رقمی نزدیک به هزار و۲۰۰ و هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود تا ۸۹۴ میلیارد تومان در روز چهارشنبه کاهش یابد.

همانطور که پیشتر نیز گفته شد به نظر می‌رسد از آنجا که هنوز بسیاری از معامله گران نمادهای بنیادی و حتی نمادهای کوچک تر بازار را ارزنده می دانند این افت در صورت تداوم تنها منجر به اصلاح شاخص در روزهای آتی شود. مطابق با آنچه که تحلیل گران تکنیکی می گویند در صورتی که افت شاخص از سقف قبلی آن در محدوده ۱۹۶ هزار و ۷۰۰ واحد پایین تر نرود می‌توان همچنان به رشد نماگر‌های بازار سهام و حتی سیر صعودی تقاضا در معاملات خرد امیدوار بود.

خرد بورس و فرابورس

نظر شما