شناسهٔ خبر: 32351920 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدت انتظار مسافران اتوبوسهای درون شهری زنجان کاهش می یابد

زنجان - ایرنا -رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان گفت: در الگوی جدید تردد اتوبوسهای درون شهری سرعت حرکت اتوبوس ها از 16 کیلومتر بر ساعت به 30 کیلومتر بر ساعت افزایش می یابد و حداکثر زمان انتظار مسافران به کمتر از 10 دقیقه می رسد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا حمیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصلاحات اولیه در خطوط حمل و نقل عمومی درون شهری به منظور افزایش رغبت مردم به خصوص قشر متوسط برای استفاده از اتوبوس در ترددهای شهری انجام شده است.
وی اظهار داشت: ایرادهای اساسی در الگوی حرکتی اتوبوس ها و مسیرهای تعیین شده وجود داشت که با اصلاح آنها مطلوبیت چشمگیری بدون صرف هزینه زیاد حاصل می شود که در زمان حاضر الگوی حرکت اتوبوس ها بصورت مستقیم بوده و برای هر اتوبوس یک مبدا و یک مقصد نهایی (پایانه هفت تیر) تعریف شده که الگوی تک پایانه ای است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: این الگو علاوه بر افزایش طول مسافت و به تبع آن افزایش زمان سفر برای هر اتوبوس، موجب همپوشانی سفر نیز می شود، به این معنا که بخش بزرگی از طول سفر چندین اتوبوس در زمان واحد یکسان است.
وی اضافه کرد: این حالت موجب افزایش ترافیک، افزایش هزینه، عدم استفاده بهینه از ظرفیت همه اتوبوس ها و احساس کمبود اتوبوس و افزایش مدت انتظار مسافران برای اتوبوس بعدی می شود.
حمیدی افزود: بر این مبنا الگوی جدید تردد اتوبوس های درون شهری ویژگی هایی دارد که مشکلات و معضلات قبلی را تا حدود زیادی کاهش می دهد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان اظهارداشت: در این الگو خطوط جدید اتوبوسرانی متشکل از 20 خط است، پایانه مرکزی (هفت تیر) حذف شده و 2 پایانه در میدان ارتش و بلوار آزادی مستقر خواهد شد.
وی یادآوری کرد: همه اتوبوس ها وارد هسته مرکزی شهر نخواهند شد و در این میان جابه جایی مسافران در بافت مرکزی با 10 دستگاه اتوبوس به صورت گردشی انجام خواهد شد و مسیرها به گونه ای طراحی شده تا پوشش حداکثری را ایجاد کند.
حمیدی افزود: در این الگو و با طراحی بهینه میزان استفاده از ظرفیت معابر به حداکثر می رسد درحالی که در طرح فعلی فقط 50 درصد ظرفیت این بخش استفاده می شود.
وی اضافه کرد: هر خط با یک شماره شناخته خواهد شد و برای شناسایی راحت تر تم و رنگ منحصر بفرد خواهد داشت که سعی می شود تا اتوبوس هر مسیر قابل تشخیص باشد.
حمیدی افزود: سیستم اتوبوسرانی مجهز به AVL بوده و نحوه تردد اتوبوس ها بصورت دیجیتالی در مرکز کنترل ترافیک رصد و از نحوه حرکت هر اتوبوس گزارش گیری خواهد شد.
وی اظهار داشت: برعکس حالت فعلی، رانندگان اتوبوس حقوق ماهانه از شهرداری دریافت خواهند کرد، پس درآمد راننده مسافر محور نخواهد بود به همین دلیل برای مسافر بیشتر انگیزه ای جهت کندی حرکت و ایستادن در خارج از ایستگاه نخواهد داشت.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان خاطرنشان کرد: به هنگام پرداخت حقوق راننده به گزارش سیستم AVL مراجعه خواهد شد اگر تردد مطابق نظم و برنامه مورد نظر بود حقوق کامل پرداخت می شود در غیر اینصورت از حقوق راننده کسر خواهد شد.
9646/6085

نظر شما