شناسهٔ خبر: 32351277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش: بدون اصلاح رویکرد، مشکلات خواهند ماند

شیراز- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که رویکرد ما به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود ، کسانی که جای ما خواهند آمد نیز همین مسائل را مرور خواهند کرد و این مشکلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سید محمد بطحایی شامگاه 28 فروردین ماه در جلسه روسای ادارات آموزش و پرورش فارس در شیراز عنوان کرد: باید با توجه بیشتر به داشته هایمان در مقابل کمبودها، مسائل آموزش و پرورش را آنگونه حل کنیم که در سند تحول آمده است تا موانع و مشکلات پیش‌ روی آموزش و پرورش برداشته شود.
وی با بیان اینکه مردم منتظر آثار سند تحول در تربیت فرزندانشان هستند، اضافه کرد: تحول در آموزش و پرورش از دو مسیر آموزش همچنین پرورش محقق می شود؛ محور اصلی آموزش و پرورش عمومی تربیت و پرورش است و این در حالی است که همه انرژی ما در زمینه آموزش و در سطحی ترین نوع آن یعنی حفظ‌ کردن صرف می شود.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق دانش آموزان صرفاً توانمند در زمینه درسی و تلاش برای تقویت اندوخته های ذهنی آنها گفت: باید مدال را به دانش آموزی داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده باشد و این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است که نقطه هدف سند تحول است.

** آزمون در دوره ابتدایی خط قرمز آموزش و پرورش است
وی مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان کرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود که از جمله این موانع می توان به برگزاری آزمون در دوره ابتدایی اشاره کرد که حکم سم برای دانش آموزان دارد و از نظر ما ممنوع مطلق و خط قرمز ماست.
بطحایی با اشاره به کم شدن کتاب های کمک درسی در سال های اخیر گفت: نیاز دانش آموزان کودکی کردن و بازی کردن در مدرسه در کنار فرا گیری مطالب علمی است و آموزش مفاهیم علمی هم باید با رویکرد های تربیتی داشته باشد که این از سیاست های آموزش و پرورش است و مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید آن را دنبال کنند.
وی با اشاره به در اختیار قرار گرفتن دو ساعت از فعالیت های درسی دانش آموزان به مدرسه در قالب اجرای برنامه بوم در مدارس کشور گفت : با اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق یافته و با کم کردن کتاب درسی، تلاش شده در 6 پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم دوره متوسطه اول ، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانش آموزان در قالب فراگیری مهارت های مختلف فراهم شود.
وزیر آموزش و پرورش محور اصلی تغییر را مدرسه محوری عنوان کرد و گفت: مدرسه محوری یعنی تفویض اختیار به مدرسه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنجا.
وی لازمه تحقق مدرسه محوری و مقدمه واگذاری اختیار را شایستگی دانست و گفت: برای ایجاد شایستگی های لازم برنامه انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی های لازم ، نظام سنجش سلامت، کنترل و تضمین کیفیت مدارس دولتی، تفویض اختیار به مدارس بر اساس رتبه بندی و توسعه مشارکت معلمان پیش بینی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه با اشاره به گستردگی و حجم آموزش و پرورش فارس که از نزدیکی سواحل خلیج فارس تا حوالی اصفهان پراکنده است گفت: این ویژگی موجب شده است که این نهاد در استان فارس در زمره ادارات آموزش و پرورش بزرگ کشور قرار گیرد.
علی عسکر نجفی بیان داشت: سند تحول بنیادین به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین برنامه وزارت و آموزش و پرورش است و تمام اقدامات و فعالیت های این نهاد منطبق با این سند صورت می‌گیرد.
وی اعلام کرد: شورای راهبردی سند تحول بنیادین و زیرگروه‌ها و زیرنظام‌های آن در استان فارس راه‌اندازی شده است که هدف آن نظارت بر چگونگی اجرای اهداف نظام تعلیم و تربیت در قالب سند تحول بنیادین است.
نجفی افزود: تعامل با سایر دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت های برون‌سازمانی از دیگر راهبردهای آموزش و پرورش فارس است که از جمله آنها می توان به مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که در جلسات متعددی به ‌صورت فردی و گروهی نقطه نظرات خود را در خصوص بودجه به آنها منتقل کرده‌ایم.

** آموزش و پرورش فارس از نظر نیروی انسانی با مشکلات عدیده ای مواجه است
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش فارس از نظر نیروی انسانی با مشکلات عدیده ای مواجه است، اضافه کرد: در مهر 97 با کمبود حدود 8 هزار و پانصد نفری نیروی انسانی مواجه بودیم و با برنامه ریزی مطلوب توانستیم این کمبود را جبران کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به روند بازنشستگی بخش شایان توجهی از فرهنگیان در سال جاری ابراز داشت: در مهر 98 با کمبود 10 هزار نیروی انسانی مواجه هستیم که امید است با اتخاذ تدابیر اصولی در وزارت آموزش و پرورش و تلاش همکاران در استان این مشکل به حداقل برسد.
نجفی عنوان کرد: 27 درصد فضاهای آموزشی استان به بازسازی نیاز دارد که هم‌اکنون با بهره گیری از ظرفیت‌های دولتی توسط اداره کل نوسازی مدارس و خیرین مدرسه ساز استان، نزدیک به 300 واحد آموزشی در دست احداث در فارس وجود دارد؛ افزون بر این با تخصیص اعتبارات لازم در نوسازی مدارس در زمینه تهیه تجهیزات استاندارد مدارس نیز توفیقات شایان توجهی کسب کرده‌ایم.
وی به فعالیت های حوزه تربیت بدنی در استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه سرانه فضاهای ورزشی با اقدامات انجام شده از 19 صدم متر مربع فضای ورزشی برای هر دانش آموز به 24 صدم متر مربع رسیده ایم که موجب رشد چند پله‌ای فارس در زمینه سرانه فضاهای ورزشی شده است.
نجفی همچنین گفت: حدود 15 استخر و چندین سالن ورزشی در حال احداث نیز وجود دارد که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
7375 /1876

نظر شما