شناسهٔ خبر: 32350980 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

مرکز آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح شد

آیین افتتاح مرکز آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه حکیم سبزواری با حضور دکتر علیزاده مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از دانشگاه حکیم سبزواری، دکتر علیزاده مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، در این مراسم با اشاره به تحصیل ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه حکیم سبزواری نسبت به مجموع دانشجویان تعداد قابل قبولی است.
وی ادامه داد: در مسیر جذب دانشجویان خارجی دو هدف عمده را دنبال می کنیم که تربیت سفیران و نمایندگان فرهنگی کشور ما و شکوفایی اقتصاد آموزش عالی در دستور کار قرار دارد.
دکتر علیزاده بیان کرد: در حال حاضر در فضای آموزش عالی کشور متشکل از وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۳۸ هزار دانشجوی خارجی از کشور های مختلف در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند.
وی تصریح کرد: همچنین از این تعداد ۲۷ هزار دانشجو در وزارت علوم، هشت هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و سه هزار دانشجو در دانشگاه‌های زیرپوشش وزارت بهداشت حضور دارند.
مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: برنامه ششم توسعه تاکید دارد که آموزش عالی کشور درصد دانشجویان خارجی نسبت به دانشجویان داخلی را در سال نخست ۰٫۸ درصد، سال دوم یک درصد، سال سوم ۱.۲ درصد الی در انتهای برنامه ششم توسعه به ۱.۸ درصد افزایش یافت.
دکتر علیزاده افزود: با توجه به تعداد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های سراسر کشور همزمان با برنامه ششم توسعه در این بخش در حال حرکت هستیم.
وی با تاکید بر اینکه جذب دانشجویان خارجی از کشورهای همسو که مرز آبی و خاکی و اشتراکاتی شامل فرهنگی، دینی قومی دارند، اولویت وزارت علوم است، بیان کرد: کشور ما دارای غنای انحصاری در حوزه های علوم انسانی، علوم اسلامی، تاریخ، ایران شناسی و زبان و ادبیات فارسی دارد و ما در دنیا منبع اصلی این علوم هستیم.
مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در پایان یادآور شد: برای تحصیل در دانشگاه های ایران از دور دست‌ترین کشورهای دنیا متقاضی داریم و هم اکنون دانشجویانی از ۱۰۰ ملیت در دانشگاه‌های ما مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این مراسم گفت: این دانشگاه به عنوان دومین قطب دانشگاهی در استان خراسان رضوی و شمال شرق کشور موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برای جذب دانشجویان خارجی از کشور های همسایه شامل افغانستان، پاکستان، عراق و آسیای میانه دارد.
دکترعلی اصغر مولوی افزود: هم اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای همسایه در دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به تحصیل هستند و به دنبال آن هستیم که تعداد دانشجویان خارجی را به ۵۰۰ نفر افزایش یابد.
وی تاکید کرد: خوشبختانه حمایت‌های خوبی از سوی وزارت علوم برای جذب دانشجویان خارجی انجام شده است.
رئیس دانشگاه حکیم سبرواری تصریح کرد: جذب دانشجویان خارجی به نوعی دیپلماسی علمی به شمار می‌رود و باید بخش‌های دانشجویی و پژوهشی و ارتباطات بین‌المللی تقویت شود.
گفتنی است مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در سفر خود به دانشگاه حکیم سبزواری در نشست‌هایی با هیات رئیسه دانشگاه و مدیران و روسای دانشکده‌های دانشگاه حکیم سبزواری حضور یافت. همچنین با همراهی مسئولان دانشگاه از خوابگاه‌های دانشجویان غیرایرانی دانشگاه حکیم سبزواری بازدید کرد.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

نظر شما