شناسهٔ خبر: 32350105 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نسل آینده بوستر‌های اسپیس ایکس با باند فرود متحرک +تصاویر

اسپیس ایکس با استفاده از نوعی پهپاد دریایی با قابلیت حرکت و هدایت از راه دور، به موشک‌ها امکان فرود در وسط دریا را می‌دهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، موشک فالکون هوی Falcon Heavy شامل سه بوستر است که پس از بلند شدن و رسیدن به ارتفاع و سرعت مناسب از آن جدا شده و به زمین باز می‌گردد.
 
مقام‌های شرکت اسپیس ایکس برای کاهش هزینه تولید موشک‌های فضایی از نسل جدید بوستر‌هایی استفاده می‌کنند که پس از اتمام ماموریت خود به زمین باز خواهند گشت و کارشناسان می‌توانند از آن‌ها در ماموریت‌های آتی استفاده کنند.
 

به تازگی در تاریخ ۱۱ آپریل سال جاری اسپیس ایکس با موفقیت موشک فالکون هوی را برای ارسال ماهواره Arabsat ۶A مورد استفاده قرار داده است و بوستر‌ها به زمین بازگشته اند.
 
۲ بوستر اسپیس ایکس پس از پایان ماموریت خود با موفقیت به زمین بازگشتند و بوستر سوم روی یک شناور قابل کنترل از راه دور و خودران فرود آمد.
 
اما کارشناسان اسپیس ایکس در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرده اند با توجه به وجود وضعیت توفانی در دریا، بوستر اصلی موشک نتوانسته است فرودی موفق انجام داده و با انحراف از مسیرحرکتی خود، گم شده است.
 

به گفته مقام‌های اسپیس ایکس این نخستین بار است که یکی از بوستر‌های موشک فضایی فالکون هوی در دریا گم می‌شود. بوستر اصلی فالکون هوی طراحی متفاوت نسبت‌به بوستر فالکون ۹ دارد، زیرا موشک فالکون هوی سه مرحله‌ای است.
 

کارشناسان افزون بر مواج بودن ساحل فلوریدا، یکی دیگر از دلایل گم شدن بوستر مرکزی موشک فضایی فالکون هوی را متناسب نبودن ساختار پهپاد دریایی octagrabber با بوستر فالکون هوی می‌دانند. این پهپاد دریایی در آزمایش موشک فضایی فالکون ۹ موفق بوده است، اما نیاز به دگرگونی‌هایی در ساختار خود برای هماهنگ شدن با بوستر فالکون هوی دارد.
 

هزینه هریک از این بوستر‌ها چندین میلیون دلار و اکنون اسپیس ایکس به دلیل گم شدن یکی از بوستر‌های خود، ضرر مالی کرده است.
 
با وجود اینکه اسپیس ایکس راهکار‌هایی برای سالم نگه داشتن بوستر‌های خود دارد، اما پس از سقوط بوستر به درون آب، شناسایی محل و خارج کردن آن از آب می‌تواند چالشی پیش روی کارشناسان اسپیس ایکس باشد.
 

اسپیس ایکس اعلام کرده است در تابستان پیش رو ماموریتی جدید برای موشک فالکون دارد و بوستر‌های مورد استفاده دگرگونی‌های ساختاری در هسته مرکزی و ۲ بوستر جانبی خواهند داشت. در آن ماموریت نیز از نمونه ارتقا داده شده octagrabber استفاده خواهد شد.
 
البته آرام بودن دریا نیز یکی از پیش فرض‌های موفقیت فرود بوستر اعلام شده است.
 
منبع: space

انتهای پیام/

فناوری‌های پیشرفته در بوستر‌های اسپیس ایکس

نظر شما