شناسهٔ خبر: 32349529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

راه اندازی مکانیسم تجاری جدید با ترکیه

وزیر خارجه ترکیه گفت، برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، برنامه‌ی راه اندازی مکانیسم جدید تجاری مانند اینستکس با ایران را دنبال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «چاووش اوغلو» امروز چهارشنبه در ادامه بر مخالفت ترکیه علیه تحریم های آمریکا تاکید کرد و گفت، آنکارا و ایران نیازمند ادامه کار برای افزایش تجارت دوجانبه با هدف 30 میلیارد دلار، سه برابر حجم تجارت کنونی هستند. 
وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفت، با در نظر گرفتن مکانیسم های کنونی، ما در حال بررسی ایجاد سازو کار های جدید مانند اینستکس و برطرف کردن موانع تجاری پیش روی هستیم. 
فرانسه، آلمان و انگلیس اخیرا سازو کاری تجاری تحت عنوان اینستکس راه اندازی کردند که براساس آن مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی بدون استفاده از دلار واحد پولی آمریکا ادامه خواهد داشت. 
به گزارش رویترز، اگرچه وزیر خارجه ترکیه از جزییات این مکانیسم توضیحات بیشتر ارائه نکرد اما استفاده از واحد پول ملی طرفین در مبادلات تجاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. 
در اکتبر ( مهر ) سال 2017، بانک های مرکزی ایران و ترکیه پس از استفاده از یورو برای مبادلات تجاری بصورت رسمی برای استفاده از ارزهای محلی توافق کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما