شناسهٔ خبر: 32349118 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحليلگر اقتصادي:کنترل قيمت نفت براي آمريکايي ها حياتي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - نيويورک- ايرنا- دانش آموخته دانشگاه پيتسبورگ آمريکا، کنترل قيمت نفت را براي واشنگتن حياتي دانست و گفت: در صورتي که معافيت هاي واردات نفت از ايران تمديد نشود، 10 تا 20 دلار به قيمت هر بشکه افزوده مي شود.

روزبه علي آبادي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، اين مطلب را در پاسخ به سوال مربوط به شرايط بازار نفت و فشار دولت ترامپ براي کاهش واردات نفت از ايران مطرح کرد و افزود: هدف اول آمريکا اين است که بتواند قيمت نفت و انرژي را به طور کلي پايين نگه دارد.
وي ادامه داد: هر دولتي که در آمريکا بوده است، نزديک به انتخابات ميان دوره اي مجلس يا رياست جمهوري، سعي داشتند قيمت ها را کنترل کنند. در حال حاضر هم بزرگترين وارد کننده نفت در دنيا، چين است که آنها بازار خودشان را در خاورميانه و مقدار کمي هم از ونزوئلا دارند.
تحليلگر مسايل بين المللي اضافه کرد: من فکر مي کنم هنوز قيمت نفت براي آمريکا و جهان مساله است. اين مساله تنها مربوط به شرايط ايران و ونزوئلا نيست و بحران داخلي ليبي هم تصميم گيري را براي ترامپ سخت کرده است.
علي آبادي در پاسخ به اين سوال که چنان چه کشورهاي غربي بتوانند اوضاع ليبي را کنترل کنند، آيا معافيت هاي نفتي ايران ادامه خواهد يافت يا خير، اظهار کرد: براي تيم ترامپ تصميم سختي است. امکان دارد تا حدي اين معافيت ها را ادامه دهند اما تحريم هاي بسيار سخت ديگري را جايگزين اين معافيت ها کند. شايد صنايع مس و پتروشيمي را به خصوص در مسايل مالي تحريم کند. به نظرم اين احتمال بيشتر وجود دارد تا بخواهند معافيت ها را لغو کنند.
وي درباره اظهارات برايان هوک که گفته است سال 2019 براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران مناسب است و تاکنون تصميمي براي تمديد معافيت هاي مربوطه ندارند، گفت: من فکر نمي کنم اين اظهارات هوک دقيق باشد. هدف تيم ترامپ اين است که درآمد ناشي از صادرات نفت و نه خود صادرات نفت را به صفر برسانند.
دانش آموخته دانشگاه پيتسبورگ آمريکا افزود: من فکر نمي کنم سهم صادرات نفت ما به چين کاهش يابد، اتفاقي که مي افتد و نسبت به قبل بيشتر مي شود، اين است که درآمد فروش نفت را به صورت مستقيم نمي توانيم دريافت کنيم؛ در نتيجه بايد کالا بگيريم. در بازار هند هم اينگونه خواهد شد و به خصوص در قسمت کشاورزي به آن سمت مي رود.
علي آبادي با بيان اينکه اين شرايط براي ايران مناسب نيست اما اتفاق خواهد افتاد، ادامه داد: علاوه بر آن خرده فروش هاي نفتي هم داشته ايم که عمده درآمد آنها به سوي بانک هاي سوئيسي رفته است که فکر مي کنم تامين کننده دارو و نيازهاي پزشکي ايران است.
وي خاطرنشان کرد: کاري که شايد دولت ترامپ بتواند انجام دهد، اين است که درآمد ناشي از فروش نفت را به صفر برساند و احتمال آن زياد است اما نمي تواند صادرات نفت ايران را با واقعيت هاي امروز آمريکا به خصوص مسايل اقتصادي و رکود آن و انتخابات پيش رو، قطع کند و قيمت انرژي را به مخاطره بيندازد.
اين تحليگر مسايل اقتصادي در پاسخ به اين سوال که افزايش اخير قيمت سوخت در آمريکا متاثر از بحران ليبي است يا نگراني هاي ناشي از تمديد نکردن معافيت ها، گفت: به نظر من در وهله اول مساله ليبي، بعد ونزوئلا و در وهله سوم ايران نقش داشته است.
علي آبادي با بيان اينکه هنوز تمديد نکردن معافيت ايران به يک خطر ملموس در بازار نفت درنيامده است، ادامه داد: امروز ترکيه گفته است که معافيت را از آمريکا مي گيريم. مي دانيم که ترکيه رابطه خوبي با آمريکا ندارد در نتيجه يک علامتي دريافت کرده اند که چنين اظهار نظري مي کنند.
وي اضافه کرد: تيم ترامپ نمي خواهد مساله معافيت هاي نفتي ايران را به بحث اول تبديل کند. در اين صورت روي قيمت ها اثر منفي خواهد گذاشت. اگر به نوع صحبت کردن مقامات آمريکا نگاه کنيد، نسبت به مساله نفت خيلي معتدل تر برخورد مي کنند و شديد نيستند.
اين تحليلگر مسايل بين المللي در پاسخ به اين سوال که اگر در دوم ماه مه، معافيت ها تمديد شود با توجه به اينکه مرحله بعدي در زمستان و سال آينده هم انتخابات در پيش رو است، عملا معافيت ها تا 2020 ادامه خواهد يافت، گفت: بله اينگونه خواهد بود.
علي آبادي افزود: اين معافيت ها رقم خيلي بالايي در بازار نيست اما قابل توجه است و اگر به هر دليلي تمديد نشود، قيمت هر بشکه نفت 10 تا 20 دلار افزايش خواهد يافت و اين چيزي نيست که ترامپ به دنبال آن باشد.
به دنبال تصميم يکجانبه آمريکا براي خروج از توافق هسته اي ايران، از آبان ماه سال گذشته تمام تحريم هاي يکجانبه وغيرقانوني واشنگتن را عليه مردم ايران بازگرداند. يکي از اهداف اين تحريم ها به صفر رساندن واردات نفت از ايران بود اما شرايط بازار جهاني و همچنين وضعيت اقتصادي کشورها، مانع از دستيابي آن شد.
اروپام*1429
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما