شناسهٔ خبر: 32348839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر اقتصادی:کنترل قیمت نفت برای آمریکایی ها حیاتی است

نیویورک- ایرنا- دانش آموخته دانشگاه پیتسبورگ آمریکا، کنترل قیمت نفت را برای واشنگتن حیاتی دانست و گفت: در صورتی که معافیت های واردات نفت از ایران تمدید نشود، 10 تا 20 دلار به قیمت هر بشکه افزوده می شود.

صاحب‌خبر -

روزبه علی آبادی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، این مطلب را در پاسخ به سوال مربوط به شرایط بازار نفت و فشار دولت ترامپ برای کاهش واردات نفت از ایران مطرح کرد و افزود: هدف اول آمریکا این است که بتواند قیمت نفت و انرژی را به طور کلی پایین نگه دارد.
وی ادامه داد: هر دولتی که در آمریکا بوده است، نزدیک به انتخابات میان دوره ای مجلس یا ریاست جمهوری، سعی داشتند قیمت ها را کنترل کنند. در حال حاضر هم بزرگترین وارد کننده نفت در دنیا، چین است که آنها بازار خودشان را در خاورمیانه و مقدار کمی هم از ونزوئلا دارند.
تحلیلگر مسایل بین المللی اضافه کرد: من فکر می کنم هنوز قیمت نفت برای آمریکا و جهان مساله است. این مساله تنها مربوط به شرایط ایران و ونزوئلا نیست و بحران داخلی لیبی هم تصمیم گیری را برای ترامپ سخت کرده است.
علی آبادی در پاسخ به این سوال که چنان چه کشورهای غربی بتوانند اوضاع لیبی را کنترل کنند، آیا معافیت های نفتی ایران ادامه خواهد یافت یا خیر، اظهار کرد: برای تیم ترامپ تصمیم سختی است. امکان دارد تا حدی این معافیت ها را ادامه دهند اما تحریم های بسیار سخت دیگری را جایگزین این معافیت ها کند. شاید صنایع مس و پتروشیمی را به خصوص در مسایل مالی تحریم کند. به نظرم این احتمال بیشتر وجود دارد تا بخواهند معافیت ها را لغو کنند.
وی درباره اظهارات برایان هوک که گفته است سال 2019 برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران مناسب است و تاکنون تصمیمی برای تمدید معافیت های مربوطه ندارند، گفت: من فکر نمی کنم این اظهارات هوک دقیق باشد. هدف تیم ترامپ این است که درآمد ناشی از صادرات نفت و نه خود صادرات نفت را به صفر برسانند.
دانش آموخته دانشگاه پیتسبورگ آمریکا افزود: من فکر نمی کنم سهم صادرات نفت ما به چین کاهش یابد، اتفاقی که می افتد و نسبت به قبل بیشتر می شود، این است که درآمد فروش نفت را به صورت مستقیم نمی توانیم دریافت کنیم؛ در نتیجه باید کالا بگیریم. در بازار هند هم اینگونه خواهد شد و به خصوص در قسمت کشاورزی به آن سمت می رود.
علی آبادی با بیان اینکه این شرایط برای ایران مناسب نیست اما اتفاق خواهد افتاد، ادامه داد: علاوه بر آن خرده فروش های نفتی هم داشته ایم که عمده درآمد آنها به سوی بانک های سوئیسی رفته است که فکر می کنم تامین کننده دارو و نیازهای پزشکی ایران است.
وی خاطرنشان کرد: کاری که شاید دولت ترامپ بتواند انجام دهد، این است که درآمد ناشی از فروش نفت را به صفر برساند و احتمال آن زیاد است اما نمی تواند صادرات نفت ایران را با واقعیت های امروز آمریکا به خصوص مسایل اقتصادی و رکود آن و انتخابات پیش رو، قطع کند و قیمت انرژی را به مخاطره بیندازد.
این تحلیگر مسایل اقتصادی در پاسخ به این سوال که افزایش اخیر قیمت سوخت در آمریکا متاثر از بحران لیبی است یا نگرانی های ناشی از تمدید نکردن معافیت ها، گفت: به نظر من در وهله اول مساله لیبی، بعد ونزوئلا و در وهله سوم ایران نقش داشته است.
علی آبادی با بیان اینکه هنوز تمدید نکردن معافیت ایران به یک خطر ملموس در بازار نفت درنیامده است، ادامه داد: امروز ترکیه گفته است که معافیت را از آمریکا می گیریم. می دانیم که ترکیه رابطه خوبی با آمریکا ندارد در نتیجه یک علامتی دریافت کرده اند که چنین اظهار نظری می کنند.
وی اضافه کرد: تیم ترامپ نمی خواهد مساله معافیت های نفتی ایران را به بحث اول تبدیل کند. در این صورت روی قیمت ها اثر منفی خواهد گذاشت. اگر به نوع صحبت کردن مقامات آمریکا نگاه کنید، نسبت به مساله نفت خیلی معتدل تر برخورد می کنند و شدید نیستند.
این تحلیلگر مسایل بین المللی در پاسخ به این سوال که اگر در دوم ماه مه، معافیت ها تمدید شود با توجه به اینکه مرحله بعدی در زمستان و سال آینده هم انتخابات در پیش رو است، عملا معافیت ها تا 2020 ادامه خواهد یافت، گفت: بله اینگونه خواهد بود.
علی آبادی افزود: این معافیت ها رقم خیلی بالایی در بازار نیست اما قابل توجه است و اگر به هر دلیلی تمدید نشود، قیمت هر بشکه نفت 10 تا 20 دلار افزایش خواهد یافت و این چیزی نیست که ترامپ به دنبال آن باشد.
به دنبال تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران، از آبان ماه سال گذشته تمام تحریم های یکجانبه وغیرقانونی واشنگتن را علیه مردم ایران بازگرداند. یکی از اهداف این تحریم ها به صفر رساندن واردات نفت از ایران بود اما شرایط بازار جهانی و همچنین وضعیت اقتصادی کشورها، مانع از دستیابی آن شد.
اروپام*1429

نظر شما