شناسهٔ خبر: 32348330 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دکتر طهرانچی در نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی:

قرارگاه جهادی یک جهاد علمی و ابداعی دانشگاه آزاد اسلامی است/ پیگیری تحقق شعار «رونق تولید» در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قرارگاه جهادی یک جهاد علمی است که از ساختار بروکراتیک عبور می‌کند و ابداعی است که در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت و باعث افتخار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی که عصر روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه با حضور معاونان، رؤسای مراکز، روسای استان ها و واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) و حضرت مهدی(عج)، گفت: شورای دانشگاه یکی از ارکان مهم دانشگاه آزاد اسلامی است که هر دو ماه یک بار با حضور همه اعضا تشکیل می‌شود و می‌توانیم در این جلسات تحولاتی در دانشگاه رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی در مشهدمقدس، سال 98 را سال فرصت‌ها نامیدند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این خصوص فرموده‌اند «برخی گویندگان و نویسندگان سال ۹۸ را «سال تهدیدها» خوانده‌اند، در حالی‌که مطلقاً این برداشت را قبول ندارم و معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی «سال فرصت‌ها» و «سال امکانات و گشایش» برای ملت ایران خواهد بود.» امسال نعمات الهی در کشور ما که خشکسالی و بی‌آبی بر آن مستولی شده بود، شروع به بارش کرد و این تحققی بر وعده الهی است که برکات خداوند بر مردم نازل می‌شود.

دکتر طهرانچی با اشاره به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا، گفت: تروریست‌های زمان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریست می‌خوانند و روز گذشته نیز غربی‌ها که شبکه‌های مجازی را براساس شعار آزادی بیان خود راه انداختند، شروع به حذف صفحه فرماندهان سپاه کردند که نشان می‌دهد غرب در مقابله با جمهوری اسلامی ایران به چالش و ناتوانی بزرگی رسیده و در آن دست از شعارهای خود مبنی بر آزادی بیان و دموکراسی برداشته و چهره واقعی خود را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وقوع سیل در کشور، یادآور شد: امسال مردم ما در استان‌های مختلف دچار حادثه سیل شدند. ابتدا شهرهای آق‌قلا و گمیشان در استان گلستان دچار سیل شد که از همان ابتدا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان وارد عمل شد و دانشجویان جهادی و بسیجی به این مناطق اعزام شدند.

وی افزود: پس از پیام مقام معظم رهبری و دستور دکتر ولایتی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را بسیج کردیم و در حد ستاد وارد بحث شدیم و حمایت از شهر سیل‌زده آق‌قلا را افزایش دادیم. بعد از سیل استان لرستان و شهرستان پلدختر و بحرانی شدن وضعیت خوزستان، نقش‌آفرینی خود را به صورت جدی‌تر پیگیری کردیم و قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل دادیم و دکتر رنجبر مسئولیت مرکزی قرارگاه را قبول کرد و دکتر طاهری، دکتر بهاروند و دکتر براتی در سه استان سیل‌زده مسئولان قرارگاه جهادی در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان شدند.

باید فعالیت های تحقیقاتی در دانشگاه را درگیر حل مسائل جامعه کنیم

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت حضور دانشگاه در جامعه، تأکید کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه را می‌توان اینگونه تشبیه کرد که دانشگاه گاهی در اتاق بدون پنجره بوده و راهی به اجتماع ندارد و در این اتاق بسته، شروع به تحقیق می‌کند که این تحقیقات ارتباطی با جامعه ندارد، اما گاهی پنجره‌ای باز می‌شود و دانشگاه به بیرون نگاه می‌کند. دانشگاه از این منظر رفتار مردم را از داخل اتاق نظاره می‌کند و بدون تماس مستقیم با مردم، برنامه‌ریزی و تحقیقات خود را دنبال می‌کند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: با این وجود، عملکرد درست این است که درها و پنجره را باز کرده، از نزدیک با مردم به گفت‌وگو نشسته و چالش‌ها و معضلات جامعه را شناسایی و تحقیقات در دانشگاه را درگیر حل مسائل جامعه کنیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه جهادی به نوعی باز کردن درها و پنجره‌های اتاق دانشگاه به روی مردم بود، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در چالش بزرگ حادثه سیل وارد اجتماع شد. وقتی وارد جامعه می‌شویم، چالش‌ها را از نزدیک درک می‌کنیم و این درک بسیار متفاوت از درک پشت میز نشینی و نگاه به چالش‌ها از پشت شیشه است. وقتی به جامعه برویم، با مردم ارتباط برقرار کرده و مصیبت آنها را درک کنیم، می‌توانیم درک درستی از مسائل داشته باشیم، بنابراین باید به میان مردم رفت تا اعتماد آنها را جلب کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حضور خود در شهر سیل‌زده پلدختر، گفت: زمانی که ما کنار مردم این شهر سیل زده ماندیم و با آنها صحبت کردیم، دیدیم که این مردم قدردان کوچک‌ترین کمکی که به آنها می‌شود، هستند و برای کسانی که گل‌های منازل آنها را لایروبی می‌کردند، عزت و احترام فراوانی قائل بودند.

جامعه‌شناسان و روان‌شناسان باید آسیب‌های اجتماعی پس از وقوع سیل را بررسی کنند

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: آنچه در مناطق سیل‌زده می‌دیدیم، این بود که مردم قدردان سپاه پاسداران، نیروهای جهادی و مردمی بودند و در این مدت دانشگاه آزاد اسلامی را در کنار خود یافتند و اجازه دادند در کنار آنها قرار بگیریم و برای چالش و مشکل آنها راهکار پیدا کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش دانشگاه برای جلوگیری از آسیب‌های سیل، تصریح کرد: دانشگاه باید در مناطق حادثه‌دیده حضور داشته باشد و برای خود مستنداتی تهیه کند که در این مناطق چه اتفاقی افتاده است. جامعه‌شناسان و روان‌شناسان باید آسیب‌های اجتماعی پس از وقوع سیل را بررسی کنند و مهندسان عمران و سازه، استانداردهای راهسازی را ارزیابی کنند که چرا برخی از ساختمان‌ها با وجود آنکه به تازگی از نظام مهندسی تأییدیه گرفته بودند، در مقابل سیل آسیب زیادی دیدند.

علمی که برای اجتماع و مردم نافع نباشد، مطرود است

وی با بیان اینکه دوره علم برای علم در غرب هم به پایان رسیده، گفت: science for science در دانشگاه‌های غربی هم دیگر پیگیری نمی‌شود و ما که منابع وحی و دیدگاه‌های اهل بیت (ع) را داریم، باید نگاه جامع‌تری به علم داشته باشیم، همانطور که زمانی که پانصد سال تمدن علمی داشتیم، در همان ابتدا مردم ما با شمشیر می‌جنگیدند و در پایان پانصد سال تمدن علمی هم باز سلاح مردمان ما شمشیر بود، با وجود آنکه علم در این دوره به اوج خود رسیده بود، اما زمانی که غرب به تمدن علمی دست یافت، سلاح‌های کشتار جمعی ساخت و آن را علیه مردم به کار بست.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما علم را برای شناخت خلقت الهی و عمران زمین می‌دانیم و معتقدیم علمی که برای اجتماع و مردم نافع نباشد، مطرود است.

دکتر طهرانچی با اشاره به فعالیت های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: در بند اول سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب، بر «جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان» تأکید شده، بنابراین قرارگاه جهادی یک جهاد علمی است که از ساختار بروکراتیک عبور می‌کند و ابداعی است که در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت و باعث افتخار شد.

محور فعالیت‌های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر کمک به مردم، تربیت دانشجوست

وی افزود: محور فعالیت‌های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر کمک به مردم، تربیت دانشجوست و کمک می‌کند که دانشجویان در محیط علمی، پژوهشی و تربیتی قرار گیرند و در قرارگاه جهادی بسیج کارمندی و اساتید هم در کنار بسیج دانشجویی به کمک مردم آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده آمد.

دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان حضور اجتماعی و علمی خاص خواهد داشت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه با قدرت به کمک مردم سیل‌زده پلدختر شتافت و لایروبی و پاکسازی معابر، مدارس و منازلی که به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده بود طی 10 روز به پایان رسید، گفت: اکنون در خوزستان بحرانی بزرگ‌تر از آنچه در پلدختر اتفاق افتاده بود، در حال وقوع است، اما خوزستان پاره تن ایران است و دانشگاه آزاد اسلامی در این استان حضور اجتماعی و علمی خاص خواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته خود با استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «دانشگاه را مبنی بر تقلید علمی و نه ابتکار علمی و تولید علم، بنیان‌گذاری کردند؛ دانشگاه این طور بنیان‌گذاری شده و خب بعضی‌ از آثارش هم تا امروز هنوز امتداد دارد، بنابراین یک اصلاح و یک تحول و یک صیرورت درونی برای دانشگاه به‌طور مستمر لازم است.»

دکتر طهرانچی تأکید کرد: این دانشگاه که به تعبیر مقام معظم رهبری غلط بنیان‌گذاری شده را باید با تحول، اصلاح و صیرورت درونی که رهبر معظم انقلاب بر دوش ما قرار داده‌اند، انجام دهیم و دانشگاه را از درون اصلاح کنیم. جمعی که در این جلسه حضور دارند، افرادی هستند که باید این تحول را رقم بزنند.

دانشگاه آزاد اسلامی برنامه تحولی در تعلیم و تربیت دارد

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته این پیام مقام معظم رهبری را دریافت و برای این تحول برنامه‌ریزی کرد، گفت: در مدت این چهل سال وقتی به دانشگاه به عنوان یک نهاد نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که از چیستی، چرایی و چگونگی دانشگاه فقط به چگونگی آن توجه شده و اساساً به پایه دانشگاه که عنصر چرایی است و به وجهه دانشگاه که چیستی است، نپرداختیم. به همین دلیل زمانی که از دانشگاه سخن می‌گوییم، میان یک مؤسسه آموزش عالی با صد دانشجو یا دانشگاه بزرگ یک استان یا دانشگاه تهران یا دانشگاه آزاد اسلامی، تفاوتی در مفهوم وجود ندارد و همه این دانشگاه‌ها را با یک فرم و قالب می‌شناسیم، مانند لباس سایز آزاد که همه قالب‌های آن یکی است، اما دانشگاه باید متناسب با ویژگی‌ها و عملکرد آن باشد.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برنامه تحولی در تعلیم و تربیت دارد، تأکید کرد: دانشگاهی که مبنی بر دین‌زدایی پایه‌گذاری شده، نمی‌تواند انسان باهویت ایرانی و اسلامی تربیت کند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی که از آموزش عمومی ابتدایی تا مقطع دکتری فعال است، می‌خواهد تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ایجاد کند.

وی افزود: این تحول در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است. به عنوان مثال معاونت فرهنگی و دانشجویی فقط به موضوعات فرهنگی دانشجویان توجه ندارد، بلکه نقش اجتماعی و فرهنگی دانشگاه را مورد توجه قرار داده است. اگر دانشگاه آزاد اسلامی در ریل فرهنگی خود تغییر ایجاد کند، آثار آن را در شهرها هم خواهیم دید.

دانشگاه آزاد اسلامی رویکرد خود را نسبت به رشته‌ها تغییر داده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر نگرش در اداره این دانشگاه، گفت: علوم انسانی در غرب با مهندسی و سایر علوم متفاوت است و پارادایم‌های خاص خود را دارد، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی نیز رویکرد خود را نسبت به رشته‌ها تغییر داده و معاونت‌های تخصصی «علوم انسانی و هنر»، «علوم، مهندسی و کشاورزی»، «آموزش‌های عمومی و مهارتی» و «علوم پزشکی» را ایجاد کرده است. این ساختار یک شروع در دانشگاه آزاد اسلامی است و در آینده نیز این معاونت‌ها هیأت ممیزه و شوراهای جداگانه خواهند داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ما به دنبال حرکت، اصلاح، تحول و صیرورت درونی در دانشگاه اسلامی ایرانی هستیم که این دانشگاه مشخصه‌ها و مؤلفه‌های خود را دارد و این نگاه تخصصی را به حوزه‌های دانش داریم، البته قرن بیست و یکم شکل‌گیری فرارشته‌ها و بین رشته‌هاست که آن را کاملاً در ساختار دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ خواهیم کرد.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه امسال دو نکته را در کنار سایر مأموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری خواهیم کرد، گفت: یکی از موضوعات، شعار «رونق تولید» است و موضوع دیگر سال نخست گام دوم انقلاب اسلامی است که مقام معظم رهبری هفت پایه برای آن ذکر کرده‌اند که پایه اول علم و فناوری و پایه دوم اخلاق و معنویت است که این دو موضوع مستقیماً به دانشگاه مربوط می‌شود، البته پنج بند دیگر هم منشأ دانشگاهی دارد و دانشگاه باید تئوری‌ساز و نظریه‌ساز آنها باشد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید نقش‌آفرین جدی این عرصه باشد، خاطرنشان کرد: این نقش‌آفرینی با تغییرات شکلی، سطحی و صورت‌گرایانه اتفاق نمی‌افتد و بار بزرگی است که بر دوش همه ماست و باید آماده باشیم تا این بار را برداریم. با توجه به این موضوع، شورای دانشگاه آزاد اسلامی هر دو ماه یک بار برگزار خواهد شد تا پیشرفت‌های خود را اندازه بگیریم و کمیسیون‌های تخصصی به صورت جدی‌تر و تحول‌گرایانه‌تر برگزار شود. ان‌شاءالله عزم ما جزم است که این موضوع نهادینه شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: درخصوص شعار «رونق تولید» هم چشم‌اندازیی که در دانشگاه آزاد اسلامی تعیین کرده‌ایم، این است که تا سال 1404 تبدیل به انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه شویم و در تحقق این شعار جدی هستیم و معتقدیم اگر دانشگاه آزاد اسلامی بسترساز اشتغال دانش بنیان شود، این اتفاق رخ می‌دهد.

دکتر طهرانچی یادآور شد: امروز در بازدیدی که از دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق داشتم، به نکته قابل توجهی برخوردم که همه دانشجویان پسر این دانشگاه در کارخانجات دهق کار می‌کنند و درآمد ماهانه دارند و شرط اول این مرکز دانشگاهی این است که از روز اول ورود به دانشگاه باید مشغول کار شوند. به عبارت دیگر این دانشگاه دانشجوی بیکار تربیت نمی‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: رونق ملی زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان مرکزی و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی تغییر نگرش بدهند، چرا که ما از مردم و برای مردم هستیم و این میزها و ساختمان‌های دانشگاه را مردم ساخته‌اند و اگر به کار مردم نیاید، کارآیی ندارد. باید امانت‌دار مردم باشیم و برای آنها کار کنیم.

نظر شما