شناسهٔ خبر: 32347878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پروژه راه‌آهن مشهد ـ زاهدان توسط شرکت مسکن‌ و عمران رضوی اجرا می‌شود

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، از معرفی این شرکت به‌عنوان پیمان‌کار پروژه راه‌آهن مشهد ـ زاهدان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، محمدرضا رئیسی اظهار داشت: حسب جلسه کارگروه مالی پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران مقرر شد سرمایه‌گذاری و تأمین فاینانس این پروژه با محوریت آستان قدس رضوی صورت پذیرفته و اخذ مجوزهای مالی آن شامل مجوز 215 و ماده 62 توسط دولت اقدام شود.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی  اظهار کرد: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک قبلی با شرکت کره‌ای آلفاور، درنهایت شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به‌عنوان پیمان‌کار ایرانی مورد تائید برای پروژه به‌منظور انجام مذاکرات با طرف‌های خارجی معرفی شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، با شرکت کره‌ای آلفاور در خصوص ارسال رزومه همکار خارجی و نامه علاقه‌مندی بانک‌( LOI ) تأمین‌کننده 85 درصد اعتبار پروژه مکاتبه شده است.

رئیسی با اشاره به مشخصات این پروژه گفت: طرح راه‌آهن زاهدان ـ ‌مشهد به‌صورت یک‌خطه با ترافیک مختلط باری‌ ـ ‌مسافری و با سرعت طرح 120 کیلومتر در ساعت در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه طول این مسیر 780 کیلومتر و دارای 31 ایستگاه بین‌راهی و 5/14 کیلومتر تونل است، در خصوص مزایای این راه‌آهن بیان کرد: احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن بافق، مشهد به‌موازات مرزهای شرقی، نه‌تنها می‌تواند یکی از ارکان اساسی در رشد و شکوفایی و رفع محرومیت منطقه باشد بلکه با توجه به وجود بندر چابهار در جنوب شرقی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی یادآور شد: از آنجایی‌ که خراسان جنوبی به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند مرکز ثقل اتصال شرق کشور و مرکز ترانزیت بین‌المللی راه‌آهن در منطقه قرار گیرد، توسعه این محور می‌تواند در کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی مانند قاچاق، تبهکاری و فقر نیز مؤثر باشد.

رئیسی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در حال حاضر هیچ ارتباط ریلی ندارد، بنابراین اتصال آن به شبکه سراسری راه‌آهن را امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر دانست و ابراز کرد: اتصال این استان به راه‌آهن زاهدان‌ ـ ‌چابهار که ارتباط ریلی مشهد‌ ـ ‌زاهدان‌ ـ ‌چابهار را برقرار می‌کند، موضوعی است که مدت‌ها مطرح بوده و سرانجام پس از پیگیری‌های صورت گرفته، در سفر هیئت دولت به این استان مصوب شده است.

انتهای پیام/ 70042/ح

 

نظر شما