شناسهٔ خبر: 32347652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تشکیل کمیته ملی سیل دستوری که روی کاغذ ماند(خبر ویژه)

خبرگزاری نزدیک به دولت تصریح کرد کمیته ملی سیل که از سوی رئیس جمهور تشکیل شده، به هیچ جایی نرسیده و حتی تشکیل جلسه هم نداده است.

صاحب‌خبر -



خبر آن‌لاین که توسط برخی مدیران دولتی اداره می‌شود، در تحلیلی با عنوان خروجی کمیته ملی سیل چیست، نوشت: دستور تشکیل «کمیته ملی سیل» از سوی رئیس جمهوری در نخستین جلسه هیئت دولت در سال جدید اعلام و ابلاغ شد.
حال نزدیک به 20 روز از ابلاغ دستور رئیس جمهور می‌گذرد. 20 روزی که نه اندکی از خسارت‌های سیل در چند استان کشور بخصوص لرستان جبران شد و نه آنقدرها از خطرپذیری خوزستان در برابر سیل کاسته اما سرنوشت کمیته ملی سیل هم معلوم نیست و مشخص نیست که به کجا رسیده است. تنها چیزی که در این میان مطرح می‌شود محتویات همان دستور رئیس‌جمهوری البته با مقدار کمی جزئیات است. اینکه این کمیته از چه افرادی تشکیل شده‌اند و قرار است چه کنند از زبان وزیر نیرو عنوان شد.
رضا اردکانیان 5 روز پیش بدون بیان هرگونه دستاوردی در جهت تشکیل این کمیته عنوان کرد: «در حال حاضر در کانون امداد و عبور از بحران هستیم، قطعاً باید به چگونگی‌ها و چرایی‌های این حادثه هر چند طبیعی بپردازیم، در همین راستا رئیس جمهور دستور تشکیل کمیته ملی مستقل از سازمان‌های اجرایی و اداری تحت مسئولیت یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور را دادند. هر کدام از زیرگروه‌ها وجهی از سیلاب را مورد بررسی علمی و کارشناسی قرار خواهند داد و به آسیب‌شناسی موضوع می‌پردازند.»
آنگونه که از صحبت‌های اردکانیان برمی‌آید هنوز این کمیته شکل نگرفته تا بخواهد کاری را پیش ببرد. شاید همین دلیلی بر آن شده که مجلس هم وارد میدان شود.
وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهادکشاورزی، وزیر نیرو و وزیر کشور و همچنین رئیس سازمان هواشناسی و رئیس جمعیت هلال‌احمر، شش میهمان دیروز بهارستان بودند تا در خلال پاسخگویی‌شان به سوالات نمایندگان، مقصر سیل هم پیدا شود. اما از این جلسه نیز آبی برای نمایندگان گرم نشد تا در نهایت یکی از کمیسیون‌های مجلس پای کار بیاید.
«آیا وزارت نیرو اطلاعاتی درباره حجم بارش‌ها داشت؟ آیا محاسبات انجام شده دقیق و کارشناسی‌شده بود؟ آیا وزارت نیرو برای مقابله با سیل تمهیدات لازم را اندیشیده بود؟»؛ اینها سوالاتی بود که رضا اردکانیان و معاونانش را به کمیسیون انرژی مجلس کشاند تا بلکه با پاسخگویی به آنها، تکلیف مقصر وقوع سیل روشن شود.
آن‌گونه که از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس اعلام شد، آنان بر این باور بودند که با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم می‌شد خسارت ناشی از سیل را کاهش داد. از جمله رهاسازی آب سدهای بزرگ در ماه‌های قبل، ایجاد کانال‌های انحرافی، لایروبی رودخانه‌ها و پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم رودخانه‌ها که می‌توانست در کاهش خسارات سیل موثر واقع شود، از اعتراضات به وزیر نیرو بود.
کمیسیون انرژی که مدعی است از بهمن‌ماه یعنی دوماه پیش از وقوع سیل به وزارت نیرو چندبار نامه نوشته و این حادثه را پیش‌بینی کرده بود. از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع نشد و قرار شد کمیته‌ای برای روشن‌شدن حقایق و دلایل وقوع سیل در کمیسیون تشکیل شود و بررسی‌های کارشناسانه صورت گیرد. اینکه چطور برای یک حادثه هرچند به وسعت و خسارت بار سیل، دو قوه برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اقدام کردند یک طرف ماجراست اما موضوع اصلی نتیجه بررسی این کمیته‌هاست. حال با یک حادثه روبه‌رو هستیم که با گذشت 27 روز از وقوع آن، دومتولی حقیقت‌یابی به خود دیده اما دریغ از گزارش کمیته‌ای که به دستور رئیس جمهور شکل گرفت. این در حالی است که اخیراً اعلام شد آقای روحانی از عدم پرداخت اعتبار اختصاص یافته به سیل‌زدگان سال 95 بی‌خبر بوده و اخیراً پس از شنیدن، ناراحت شده است. در همین حال فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبر آن‌لاین نیز گفت: دولتمردان ما دائما توجیه می‌کنند و آمار و ارقامی را ارائه می‌دهند که بارها اعلام شده است و همه آن‌ها را شنیده‌اند اما واقعیت این است که برخی حرف‌ها دیگر حال آدم را به‌هم می‌زند. وی درباره چند وچون گزارش‌های ارائه شده در مجلس به خبرآنلاین می‌گوید: سیل‌زده‌ها نیازمند سخنرانی نیستند؛ کشتن وقت مجلس با گزارش‌هایی که بارها از رسانه‌‌ها مطرح شده است عملاً ارزشی برای سیل‌زدگان ندارد. دولت و مجلس باید به اتفاق هم یک منبع مالی را تعریف و به سیل‌زدگان کمک کنند.



نظر شما