شناسهٔ خبر: 32347588 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

بهترین شیوه ماساژ نوزاد

بر اساس تحقیقات انجام شده، رشد و تکامل جسمی نوزادان رابطه‌ای مستقیم با ارتباط عاطفی او با والدین دارد؛ در این بین ماساژ با ایجاد یک ارتباط عاطفی و جسمی خوب بین پدر و مادر و نوزاد، شیرخوار را از نظر عاطفی غنی می‌کند

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص زنان و زایمان گفت:‌ والدین باید ماساژ نوزاد را با دستانی شسته و تمیز که به روغن‌های گیاهی آغشته است، انجام دهند.

به گزارش شفاآنلاین، آتوسا کریمی متخصص زنان و زایمان  درباره فواید ماساژ نوزادان اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، رشد و تکامل  جسمی نوزادان رابطه‌ای مستقیم با ارتباط عاطفی او با والدین دارد؛ در این بین ماساژ با ایجاد یک ارتباط عاطفی و جسمی خوب بین پدر و مادر و نوزاد، شیرخوار را از نظر عاطفی غنی می‌کند، این ارتباط عاطفی ممکن است یک بغل کردن ساده، شیردهی نوزاد، حتی تعویض پوشک که توسط والدین اتفاق می‌افتد، باشد.

وی ادامه داد: با ماساژ ۱۰ تا بیست دقیقه در روز نوزاد، علاوه بر تامین ارتباط عاطفی مورد نیاز، عضلات و استخوان‌های شیرخوار به‌وسیله ورزش(Sport) محکم‌تر خواهد شد.

کریمی تصریح کرد: در طول ماساژ باید از حرکات ناگهانی خودداری کرد؛ حرکات باید به آرام‌ترین حالات انجام شوه تا اعضای بدن، استخوان‌ها و جوارح شیرخوار آسیب نبیند. والدین باید به رضایت و عدم رضایت نوزاد نسبت به انجام حرکات توجه داشته باشند تا در صورت آزاد دیدن او،  ماساژ را متوقف کنند.

وی ادامه داد: در انجام حرکات دست و پا باید بسیار محتاط عمل کرد؛ زیرا استخوان نوزاد بسیار نرم است و هر اشتباهی به مرور زمان استخوان را تغییر شکل داده و از فرم اصلی خارج می‌کند. همچنین باید مراقب استخوان گردن و ستون فقرات نوزاد باشید. در شیرخوار زیر ۲ ماه که هنوز توانایی صاف نگه داشتن گردن خود را ندارد، گردن را با دست نگه دارید، همچنین کودکی را که هنوز توانایی کامل راه رفتن را ندارد مجبور به راه رفتن نکنید. زیرا با این کار به ستون فقرات و مفاصل او آسیب وارد می‌کنید.

این متخصص زنان و زایمان توضیح داد: با توجه به وابستگی رشد جسمی و روحی کودک با یکدیگر، ماساژ کودک به غیر از غنی سازی عاطفی، با رشد جسمی او نیز همراه خواهد بود؛ کودکی که از تخت و لباس گران قیمت استفاده می‌کند، با بهترین مواد غذایی تغذیه می‌شود، اما مورد بی‌توجهی مادر و پدر قرار می‌گیرد، از رشد جسمی و روحی کمتری نسبت به کودکی که از وسایل ساده‌تر استفاده کرده و از معمولی‌ترین مواد غذایی تغذیه می‌شود، اما بیشترین توجه را را از خانواده دریافت می‌کند، برخوردار می‌شود.

وی ادامه داد: همانطورکه افراد ورزشکار عضلاتی بزرگ‌تر و قوی‌تر دارند، زمانی که نوزاد شیرخوار را به‌صورت مداوم هر روز ماساژ می‌دهیم، باعث قوام عضلات، بیشتر شدن تعداد سلول‌ عضلات و حجم عضلات او می‌شویم، با این عمل همچنین نوزاد اسکلتی مستحکم‌تر خواهد داشت.

کریمی تصریح کرد: والدین باید حرکات ورزشی و ماساژ را با دستانی شسته و تمیز که به روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا کرم‌های مرطوب کننده مناسب کودک آغشته شده است، انجام دهند؛ کودک را به پهلو بخوابانند، برای ماساژ ناحیه پشت قفسه سینه باید دست را به صورت دایره ایی شکل و ۲ طرف حرکت داد، این حرکت باعث تقویت عضلات کتف خواهد شد.

وی افزود: همچنین باید عضلات بازو تا نزدیکی مچ دست، را به آرامی با دستان آغشته به چربی روغن یا کرم ماساژ داد. آرنج و دست کودک(Child) را می‌توان به طرف بالا و پایین و طرفین حرکت داد، حرکات باید بسیار آرام، بدون ایجاد فشار و کشیدگی باشد.

وی افزود: ماساژ قفسه سینه نیز باید در آرام‌ترین حالت ممکن با دستان چرب انجام شود. دست فرد باید به دمای بدن نوزاد یکسان بوده و حرکت روی قفسه سینه نیز باید به شکل دایره به سمت ۲ طرف باشد.

کریمی بیان کرد: برای ماساژ شکم نیز حرکت دایره‌ای شکل، با ۲ انگشت انجام می‌شود، می‌توان ران پا را تا جایی که ممکن است و به کودک آزار نمی‌رساند ماساژ داد.

کریمی اضافه کرد: می‌تواند با بازی‌هایی مانند لی‌لی‌حوضک که در گذشته انجام می‌شد و همه مادر‌ها آن را بلد هستند به دست و کف پای کودک ماساژ داد، این بازی باعث می‌شود عضلات کف دست تقویت شده و کودک سریع‌تر بتواند اجسام را در دست خود نگه دارد.

نظر شما