شناسهٔ خبر: 32347096 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد

هدفگذاری 5 میلیارد دلاری برای تجارت بین ایران و پاکستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز امیدواری نسبت به امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و پاکستان، از هدفگذاری 5 میلیارد دلار تجارت بین دو کشور تا سال 2021 خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا، رضا رحمانی که در همایش روز ملی پاکستان سخنرانی می کرد، با اشاره به قدمت روابط دو کشور گفت: طی سالیان متمادی همواره روابط خوب و دوستانه ای بین دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه برقرار بوده است، ایران به عنوان اولین کشوری که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و اقدام به تاسیس سفارتخانه در آن کشور نمود، همواره به پاکستان به عنوان کشوری مهم و تأثیر گذار که نقش تعیین کننده ای در معادلات منطقه ای داشته، نگاه کرده است.

او با بیان اینکه در بین همسایگان ایران و در بین سرزمینهای دارای تاریخ کهن، پاکستان به عنوان دروازه مهم ورود ما به شرق همواره از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است، افزود: تعامل و همکاری دو کشور در حوزه های مختلف بعلاوه عضویت فعال دو کشور ایران و پاکستان در مجامع بین المللی نظیر گروه D8، سازمان همکاری های اسلامی، کشورهای عضو اکو و جنبش عدم تعهد، نشان از گرایش های راهبردی مشابه و مشترک دو کشور در عصر حاضر دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: قرار گرفتن بین کشورهای با رشد اقتصادی بالای ۵ درصد برای دومین سال متوالی و ثبات امنیتی بهمراه جمعیت بالا، جملگی باعث شده است تا پاکستان به عنوان کشوری جذاب برای بسیاری از سرمایه گذاران، تجار و دولتها مطرح شود.

رحمانی با بیان اینکه ایران نیز کشوری با پتانسیل های اقتصادی فراوان است، گفت: بازار و اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی و نیز مسئولین سیاسی کشور ها قابل صرف نظر کردن نخواهد بود. او با تاکید بر اینکه دو ملت ایران و پاکستان به عنوان دو ملت دوست و مستقل برای افزایش قدرت و رفاه مردم نیازمند توسعه همه جانبه هستند و این میتواند یک زمینه همکاری بلند مدت و گسترده را فراهم سازد، افزود: ایران ظرفیت های مهمی در زمینه تولید انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی از قبیل فولاد و مقاطع فولادی، شیر آلات، چینی ساختمانی، کاشی و سرامیک، گچ و خصوصا دو کالای مهم قیر و سیمان دارد و یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان در این عرصه است.

رحمانی ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت های همکاری برای دو کشور در زمینه های دیگر نظیر کشاورزی و مواد غذایی، توریسم، صنایع دارویی و پزشکی، ورزشی، دانشگاهی و سایر زمینه ها وجود دارد. با عنایت به سند توسعه همکاریهای اقتصادی بین دو کشور و چشم انداز دستیابی به حجم ۵ میلیارد دلار مناسبات تجاری تا سال ۲۰۲۱ امیدوارم با برقراری روابط بانکی و نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد که مقرر است چهارمین دور مذاکرات آن بزودی در اسلام آباد برگزار شود، این مهم محقق شود.

او خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال جاری بیست و یکمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور برگزار شود و بتوانیم در این نشست به توافقات مهم در توسعه روابط دو کشور ایران دست یابیم. رحمانی تاکید کرد: در خاتمه امیدوارم روابط دو کشور که با اراده سیاسی بسیار مثبت و سازنده مقامات عالیه دو کشور تدوین شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است با شتاب روز افزون هرچه بیشتر تعمیق و توسعه یابد.

نظر شما