شناسهٔ خبر: 32346479 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

هوای اردبیل توفانی شد

خبرگزاری ایرنا

هوای اردبیل و پهنه وسیعی از این استان در بیست و هشتمین روز بهار توفانی شده و برای ساکنان این مناطق مشکلاتی پدید آورد.

صاحب‌خبر -

وزش شدید باد‌های جنوبی تا جنوب غربی که از شامگاه دیروز (سه شنبه) در شهرستان اردبیل آغاز شده بود از حوالی ظهر امروز به تدریج شدت یافته و بیشینه سرعت آن گاهی به ۹۵ کیلومتر در ساعت رسید.

این پدیده جوی علاوه بر ایجاد مشکل و اختلال در تردد رهگذران سبب شکسته شدن شاخه‌های تعدادی از درختان و نیز ریزش نوشکوفه‌های آن‌ها شد.

توفان همچنین آنتن‌های تلویزیون، شیشه‌های تعدادی از واحد‌های مسکونی و تجاری را شکسته و تعداد زیادی از تابلو‌ها و بیلبورد‌های تبلیغاتی را در سطح خیابان‌ها و میدان‌های شهر اردبیل سرنگون کرد.

از شهرستان‌های نمین، نیر، سرعین، کوثر، خلخال، گرمی و مشگین شهر نیز خبر می‌رسد وزش باد که گاهی به توفان تبدیل می‌شود سبب ایجاد مشکلات و خساراتی در این مناطق شده است.

تندباد گرمیج همچنین سبب افزایش چشمگیر دمای هوای قسمت وسیعی از استان اردبیل شده به گونه‌ای که بیشینه دمای امروز در ایستگاه مرکزی اردبیل به ۲۳ درجه بالای صفر رسید.

تازه‌ترین الگوی هواشناسی نشانگر آن هست این پدیده جوی که براثر کاهش فشار هوا بر روی اردبیل و نیز دریای خزر به وقوع می‌پیوندد طی امروز تا عصر فردا پنجشنبه با شدت و ضعف متناوب ادامه می‌یابد.

همچنین هوای سرد و سنگین جنب قطبی در امتدادی گسترده درحال لغزش به عرض‌های جنوبی است و باتوجه به ورود یک ناوه ترکیبی از عصر پنجشنبه از شمالغرب به کشورمان ضمن کاهش محسوس دما موجی از بارش متناوب برف و باران استان اردبیل را در بر می‌گیرد.

پیش بینی‌ها از آن حکایت دارند که بطور کلی هوای مناطق سردسیر استان اردبیل طی هفته پیش رو سرد و در اکثر روز‌ها با بارش‌های متناوب انتظار می‌رود که در نقاط سردسیر و بلندی‌ها به شکل برف خواهد بود.

اداره کل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه وزش تندباد از ساکنان این استان خواسته است که موارد احتیاط و ایمنی را در برابر هوای توفانی رعایت کنند.

همچنین باتوجه به در پیش بودن روز‌های سرد از جمعه آینده و احتمال رسیدن زیان به درختان براثر سرما و یا ریزش برف؛ روستاییان و باغداران از هم اکنون امکانات و تمهیدات لازم را برای مقابله با این تهدید فراهم کنند.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از هوای بسیار متغیر برخوردار است. امکان نفوذ هوای سرد و برفی از سیبریه؛ شمال روسیه و یا شبه جزیره اسکاندیناوی طی دو ماهه اول بهار بعضی از سال‌ها در این منطقه وجود دارد.

نظر شما