شناسهٔ خبر: 32346159 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در جریان سفر عبدالمهدی به ریاض؛

عربستان 13 توافقنامه با عراق امضا کرد

تهران- ایرنا- «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق که روز چهارشنبه در رأس یک هیات بلندپایه به عربستان سعودی سفر کرده است، با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در کاخ یمامه در ریاض دیدار کرد و دو کشور 13 توافقنامه امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های سعودی، عبدالمهدی پس از دیدار با سلمان گفت که وی تمایل دارد روابط دو کشور در تمامی زمینه ها تقویت شود و این گونه دیدارها در این سطح می تواند چشم انداز گسترده ای میان دو کشور باز کند.
عبدالمهدی اضافه کرد: سفرم به عربستان نشان دهنده رویکرد و تمایل دولت بغداد برای توسعه روابط همه جانبه با ریاض است.
نخست وزیر عراق افزود: انجام سفر رهبران میان دو کشور در این سطح، تحقق بخش آرزوهای دو ملت و برقرار کننده امنیت و ثبات برای تمامی ملت های منطقه است.
عبدالمهدی در رأس هیاتی هشتاد نفره از فعالان اقتصادی و شماری از وزیران عراقی امروز چهارشنبه وارد ریاض شد.
رسانه های عراقی، هیأت همراه عبدالمهدی را بزرگترین هیأت اعزامی عراق به ریاض در طول 16 سال گذشته بر شمرده اند.
وزیران نفت، دارایی، امور خارجه، برنامه ریزی و تجارت، آموزش عالی و تحقیقات علمی، کشاورزی، وزیر جوانان و ورزش، صنعت و معدن، برق و حمل نقل، عبدالمهدی را در این سفر همراهی می کنند.
علاوه بر این افراد، مشاور نخست وزیر در امور انرژی به علاوه مدیرانی از وزارتخانه های دفاع و کشور، همراه نخست وزیر عراق در عربستان حضور دارند.
طبق اعلام رسانه های عراقی و سعودی، عبدالمهدی در این سفر علاوه بر سلمان، با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
«قحطان الجنابی» سفیر عراق در ریاض در اظهاراتی گفته است که در این سفر، توافقنامه هایی که قرار است امضا شوند در هشت زمینه شامل تجارت و صنایع، انرژی، کشاورزی، آموزش و پرورش و حمل و نقل به علاوه امور سیاسی و هماهنگی های امنیتی و نظامی است.
پیش از عبدالمهدی، «برهم صالح» رییس جمهوری عراق 27 آبان ماه 97 و «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق 26 آذرماه 97 به عربستان سعودی سفر کرده و پیرامون گسترش روابط با سعودی ها بحث و گفت وگو کرده بودند.
روابط عراق و عربستان سعودی از دو سال قبل روند روبه رشدی در پیش گرفته و قرار است پس از سفر عبدالمهدی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز به بغداد برود.
دراطلاعیه دفتر نخست وزیری عراق در خصوص توافق نامه 13 گانه با عربستان امده است: این اسناد شامل امضای یادداشت تفاهم رایزنی های سیاسی، قرارداد برنامه به رسمیت شناختن متقابل محصولات تولید شده دو کشور، امضای تشویق و حمایت از سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی، صنعت و منابع زیرزمینی، نفت وگاز، انرژی برق، همکاری علمی و آموزشی میان وزارت آموزش عالی دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری فرهنگی، همکاری فنی، بررسی به صرفه بودن اتصال شبکه برق دو کشور، همکاری دریایی و جابجایی مسافر و بار از راه های زمینی را شامل می شود.
شبس**9363**1859

نظر شما