شناسهٔ خبر: 32346145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

عضو کمیسیون عمران: فقط 60- 70 درصد ظرفیت سد‌های تهران پر شده است

بارندگی سال 97-98 یک بارندگی بی سابقه در 50 سال گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

عضو کمیسیون عمران گفت: علی رغم اینکه در سال جاری میزان بارندگی‌ها بالا بود، اما هنوز سد‌های موجود در تهران به ظرفیت کامل خودشان نرسیده و پر نشده اند.

کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بارندگی های اخیر کشورمان و وقوع سیلاب های ناشی از آن، اظهار داشت: سیلی که در سال آبی 97-98 تا الان در کشور جاری شده با رژیم بارندگی های کشور کاملا متفاوت است.

وی در ادامه افزود: در 50 سال اخیر متوسط بارندگی کشورمان 202 میلیمتر بوده و بارندگی که تا امروز انجام شده 293 میلیمتر یعنی حدود 300 میلیمتر است و این آمار نشان می دهد که بارندگی سال 97-98 یک بارندگی بی سابقه در 50 سال گذشته بوده است.

شهریاری تصریح کرد: در ساخت سازه هایی چون سدها، پل ها و آبروها متوسط بارندگی یک دوره 50 ساله را در نظر می گیرند و براساس آن سدها و پل ها را ظرفیت سازی و محاسبه کرده و می سازند و از آنجایی که این بارندگی ها در 50 سال گذشته بی سابقه بوده، حجم بارندگی ها بیشتر از ظرفیت پل ها و سدها است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان تاکید کرد: پل ها و سدها حتی اگر ظرفیت بارندگی ها را نداشته باشند باید به گونه ای احداث شوند که در برابر این سیل ها مقاوم باشند و در برابر چنین سیلاب هایی تخریب نشوند. باید از طریق تخریب جاده های دو طرف پل ها برای حفظ پل ها و از طریق تخلیه آب سدها، برای حفظ سدها اقدام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بارندگی های اخیر استان تهران گفت: علی رغم اینکه در سال جاری میزان بارندگی ها بالا بود اما هنوز سدهای موجود در تهران به ظرفیت کامل خودشان نرسیده و پر نشده اند و تنها ظرفیت حدودا 60-70 درصدی سدهای تهران که بعضی از آنها قبل از انقلاب و در سال های ترسالی ساخته شده پر شده است.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین اظهارات برخی افراد مبنی براینکه سدهای تهران متناسب با سال های ترسالی ساخته نشده چندان کارشناسی شده و دقیق به نظر نمی رسد.

نظر شما