شناسهٔ خبر: 32346131 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شاهراه خلیج فارس-دریای سیاه؛ هدف سفر وزیر راه به بلغارستان

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی که بزودی راهی بلغارستان می شود، شرکت در کمیسیون مشترک 2 کشور و تهیه یک پروتکل برای شاهراه خلیج فارس-دریای سیاه را از مهمترین برنامه های خود برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه تارنمای وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی گفت: هدف از سفر به بلغارستان شرکت در کمیسیون مشترک 2 کشور است که بعد از سه سال در آن بلغارستان برگزار می‌شود.
اسلامی ادامه داد: یکی از اهداف این کمیسیون پیگیری مصوبات و تصمیمات گذشته است. در واقع در این نشست عملکرد 2 کشور در حوزه مصوبات گذشته و موانع پیشبرد آنها بررسی و برای رفع آنها و شتاب دادن به روند توسعه همکاری‌ها تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.
وی افزود: هدف دیگر این کمیسیون ایجاد سرفصل‌های جدید و توافقات برای توسعه همکاری‌هاست که در قالب امضا و مبادله چند موافقت‌نامه بین وزارتخانه‌های مختلف و دستگاه‌های پیگیری خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی که مسئولیت برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان را بر عهده دارد، یادآوری کرد: کمیسیون مشترک‌ هماهنگ‌کننده، تسهیل کننده و تسریع کننده پیشبرد برنامه همکاری ها به شمار می رود و توافق های میان 2 کشور را دبیرخانه دائمی در کمیسیون مشترک دنبال می کند.
اسلامی تصریح کرد: تهیه یک پروتکل برای شاهراه ترانزیت خلیج فارس-دریای سیاه که بلغارستان نیز در آن عضویت دارد، در دست است.
«این پروتکل کمک می‌کند خاور دور، اقیانوس هند و آسیای میانه به اروپا و منطقه دریای سیاه متصل شود».
وی افزود: این مساله به توسعه همکاری‌های اقتصادی کمک می‌کند، زیرا ترانزیت، شاهراه سرعت بخشیدن به همکاری های اقتصادی است.
به گزارش ایرنا، راهگذر خلیج‌فارس - دریای سیاه که به‌عنوان شاهراه اتصال حوزه خلیج‌فارس به دریای سیاه و کشورهای اروپایی تعریف شده است و امکان جابجایی بار بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اقیانوس هند را از طریق ایران به کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه، اوکراین، لهستان و سایر کشورهای اروپایی فراهم می‌آورد.
جابجایی بار از اروپا به ایران و تبادل کالا بین کشورهای عضو از دیگر اهداف راه اندازی این راهگذر است.
این راهگذر جاده‌ای- ریلی چندی قبل سند ابتدایی خود را نهایی کرد. جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان از اعضای این راهگذرند.

اقتصام*3061*1961*

نظر شما