شناسهٔ خبر: 32346119 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز به کار سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

تهران - ایرنا - سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با پخش کلیپی از فیلم مرمت‌شده «دیده بان» ابراهیم حاتمی‌کیا ، برش کیک افتتاحیه و رونمایی از کتاب سه زبانه «دیده بان» آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، آیین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چهارشنبه شب در سینما فلسطین برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از امضای تفاهم‌نامه‌ بین رئیس جمعیت هلال احمر کشور و دبیر جشنواره، جلیقه جمعیت هلال احمر به رضا میرکریمی و ستاره اسکندری بازیگر سینما تلویزیون اهدا شد.
درواقع به موجب این تفاهمنامه، جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان «سفیر مهربانی» در حوزه بلایای طبیعی معرفی شد و ضمن معرفی هلال احمر ایران در محافل سینمایی از طریق نمایش آثار تصویری مرتبط ، از سال آینده نیز توجه ویژه ای در انتخاب و نمایش فیلم های خارجی با موضوعات مرتبط در جشنواره جهانی خواهد داشت.
در ادامه مراسم رضا کیانیان بازیگر پیشکسوت سینما کیک افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را برید.
وی در سخنانی کوتاه نیز ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: جشنواره ما، جشنواره ساده ای است و امیدوارم شما آن را دوست داشته باشید.همانطور که میدانید تمامی عواید فروش بلیت و محصولات فرهنگی این دوره جشنواره به هموطنان سیل زده اختصاص می یابد.
کیانیان ادامه داد: دل ما با همه هموطنان سیل زده مان در خوزستان، لرستان، شمال کشور است. ما به یاد شما هستیم.
رونمایی از کتاب سه زبانه «دیده بان» نوشته ابراهیم حاتمی کیا از دیگر بخش‌های آیین افتتاحیه بود.
این مراسم با حضور ابراهیم حاتمی کیا، رضا میرکریمی، شهاب اسفندیاری، رضا کیانیان و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران (ناشر کتاب) برگزار شد.
کتاب سه زبانه «دیده بان» مشتمل بر تحلیلی از سینمای ابراهیم حاتمی کیا با تمرکز بر سه فیلم «دیده‌بان»، «از کرخه‌ تا راین» و «آژانس شیشه‌ای» است که در یک مجلد توسط انتشارات خانه هنرمندان ایران و با حمایت جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شده است. متن انگلیسی کتاب «دیده بان» توسط شهاب اسفندیاری عضو هیات علمی دانشگاه هنر تالیف شده است.
در ادامه نیز ابراهیم حاتمی‌کیا پوستر بخش «فیلم‌های کلاسیک مرمت شده» را امضاء کرد.
برنامه‌های افتتاحیه در ادامه با حضور دست‌اندرکاران جشنواره، هنرمندان و مردم در سالن شماره یک سینما فلسطین بعد از قرائت قرآن، کلیپی کوتاه درباره سیل‌های اخیر همراه با موسیقی زنده سنتی مناطق سیل‌زده برای حاضران پخش شد.
همچنین کلیپی از فیلم مرمت‌شده «دیده بان» ابراهیم حاتمی‌کیا با نمایش بخش‌هایی از نسخه قدیمی و صحبت‌های حاتمی‌کیا، احمد طالبی‌نژاد منتقد، مهرزاد دانش منتقد، سید محمد بهشتی مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی، سعید قطبی‌زاده منتقد و آرش خوشخو منتقد سینما اکران شد.
ابراهیم حاتمی‌کیا در این کلیپ درباره «دیده‌بان» گفت: من از جنگ به سینما آمدم. در آن فضا بودم و در آن فضا ذوب شده بودم و همان موقع متوجه شده بودم که باید دوربین را هم به دست بگیرم. «دیده‌بان» حاصل همه تجربه من از جنگ بود.
در ادامه تیزر سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر براساس فیلم «دونده» امیر نادری پخش شد و پایان بخش آیین افتتاحیه کلیپ شماره حساب هلال‌احمر برای دریافت کمک‌های مردمی بود.
به گزارش ایرنا، سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر 29 فروردین تا 6 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو برپاست. جشنواره امسال شامل بخش های متنوعی؛ از جمله بخش های اصلی سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و جام جهان نما، بخش های جنبی نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده، مستند زیر ذره‌بین، شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام)، مروری بر آثار سینمای چین، مروری بر آثار سینمای آلمان، نمایش فیلم‌­های کمدی معاصر، نمایش‌های ویژه – بهترین کشورها و بازار فیلم است.
افزون بر این برنامه های مختلفی، چون دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم­سازان جوان ایران، منطقه و جهان)، نشست‌­های دانشگاهی، کارگاه­‌ها و سمینارهای آموزشی و بزرگداشت­‌ بزرگان سینمای ایران نیز همزمان با 9 روز جشنواره برگزار می شود.
فراهنگ ** 9246 ** 1355

نظر شما