شناسهٔ خبر: 32346090 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در نشست رسانه ها و نام گذاری سال مطرح شد:

خیامی: یکی از موانع اصلی در تبیین شعار سال، سیاست زدگی رسانه ای است

عبدالکریم خیامی گفت: یکی از موانع اصلی در تبیین شعار سال، سیاست زدگی رسانه ای است؛ به شکلی که در برخی از مواقع، یک جناح شعار سال را به ابزاری برای محکومیت جناح دیگر تبدیل می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سومین نشست کرسی آزاد اندیشی رسانه ای با عنوان « رسانه ها و نام گذاری سال » در سالن همایش های غدیر مجتمع دانشگاهی ولایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
در این نشست سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسن خجسته، دانشیار دانشگاه صدا و سیما، امید علی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و عبدالکریم خیامی، رئیس سابق مرکز طرح و برنامه معاونت سیما حضور داشتند.
در این جلسه عبدالکریم خیامی، رئیس سابق مرکز طرح و برنامه معاونت سیما گفت: باید بین مسأله شناسی موضوعی و مسأله شناسی رسانه ای، تفاوت قائل باشیم. شعار سال، مجموعه ای است از مسأله های کشور که در قالب مسأله شناسی موضوعی قرار می گیرد.
وی افزود: اگر مسأله شناسی موضوعی به مسأله شناسی رسانه ای تبدیل نشود، ما صرفا در سطح اطلاع رسانی از مسئولین باقی می مانیم.
خیامی ضمن اشاره به اینکه مشکلات متعددی در راه تبدیل مسأله شناسی موضوعی به مسأله شناسی رسانه ای وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات پیش رو، تفاوت های گفتمانی رسانه های مختلف کشور است. به شکلی که امروزه نه تنها تفاوت گفتمانی داریم، بلکه در برخی از مواقع رسانه های ما دچار تضاد گفتمانی می شوند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که ما در بحث تبلیغ کالای ایرانی، نمی توانیم به یکباره تصورات مردم را تغییر دهیم؛ چراکه برخی از مردم تصورات غلطی نسبت به برخی از کالاهای ایرانی دارند.
او بیان داشت: در هر موضوعی، از جمله مسأله شعار سال، باید ۴ عامل اصلی را در نظر بگیرم؛ که این ۴ عامل متشکل از بازیگران، کارگزاران، کارشناسان و عموم مردم است. رسانه ای که نتواند نقطه تعادل میان این ۴ عامل را دریابد، به اهداف خود نمی رسد.
خیامی تأکید کرد: یکی از موانع اصلی در تبیین شعار سال، سیاست زدگی رسانه ای است؛ به شکلی که در برخی از مواقع، یک جناح شعار سال را به ابزاری برای محکومیت جناح دیگر تبدیل می کند.
وی ضمن بیان اینکه یکی دیگر از موانع تبیین شعار سال، متوجه شیوه نقد کردن است، خاطرنشان کرد: ما ۲ نوع نقد داریم که یکی از آن ها نقد مصداقی و دیگری نقد ساختاری است. در برخی از مواقع، رسانه ها درگیر نقد ساختاری می شوند که این امر بیش از هر چیز، سبب نا امیدی مردم می شود.
انتهای پیام/

286 / 167

نظر شما