شناسهٔ خبر: 32345731 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشکلات بهداشتی و سلامت مردم اهواز و روی سیاه فاضلاب

اهواز – ایرنا- جاری شدن فاضلاب در بسیاری از نقاط شهر اهواز سبب شده تا شهروندان نگران از انتشار آلودگی ها و به خطر افتادن سلامتی خود باشند، فاضلاب علاوه بر بوی متعفن و غیر قابل تحمل مشکلاتی در رفت و آمد شهروندان نیز ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

25 روز از شروع سیل در برخی نقاط خوزستان می گذرد شهرها و روستاهای در مسیر رودخانه های کارون، دز و کرخه یکی پس از دیگری دچار آبگرفتگی شده و افراد بسیاری مجبور به ترک خانه های خود شدند از همان روزهای ابتدایی در شهر اهواز نیز اخطارهایی مبنی بر بالا آمدن آب رودخانه کارون داده شد آب کارون در مقطع اهواز هنوز بالا نیامده اما فاضلاب شهر را فراگرفت و خیابان های بسیاری در سطح شهر مملو از فاضلاب شدند.
جاری شدن فاضلاب در بسیاری از خیابان های شهر اهواز زندگی مردم را مختل کرده است و بسیاری نگران انتقال آلودگی از فاضلاب به سطح منازل خود هستند.
یکی از نقاطی که مدت هاست با مشکل فاضلاب دست و پنجه نرم می کند هسته مرکزی شهر اهواز است؛ محوطه بیمارستان فاطمه الزهرا در چهار راه زند از زمان افزایش دبی رودخانه کارون با معضل پس زدگی فاضلاب روبه رو است؛ بیماران بسیاری برای مراجعه به این بیمارستان دچار تردید شده اند از سویی دیگر این حجم از فاضلاب سبب ایجاد گره های ترافیکی نیز شده است.
از دیگر مناطقی که به گفته خود مسئولان آبفا نقطه ای بحرانی در پس زدگی های فاضلاب تلقی می شود منطقه پردیس اهواز است؛ مشکل این منطقه از سال ها پیش رها شده بود و حال با افزایش دبی رودخانه کارون و ریزش شبکه دفع فاضلاب وضعیتی غیر قابل تحمل را برای ساکنان ایجاد کرده است.
حدود 30 روز است که فاضلاب خیابان های این منطقه به ویژه گلفام مملو از فاضلاب شده است تنها درمانگاه این منطقه به دلیل بالا آمدن فاضلاب تا چند روز پیش تعطیل بود بسیاری از مغازه داران قادر به باز کردن مغازه های خود نیستند و رفت و آمد شهروندان در این خیابان بدون خودرو غیرممکن است.
خیابان انوشه معروف به خیابان فلافل فروشان اهواز نیز از 2 سمت خیابان اصلی گلستان و میدان مسجد آذربایجانی ها با روان فاضلاب ها احاطه شده است که این مساله سلامت و بهداشت مواد غذایی را تهدید می کند.
یکی دیگر از نقاط درگیر با پس زدگی های فاضلاب منطقه کیانپارس اهواز است که ساکنان آن به عنوان یک محله مرفه نشین توقع دارند در ازای پرداخت های به موقع عوارض و مالیات از حداقل های حقوق شهروندی برخوردار باشند.
اگرچه مشکل بالازدگی فاضلاب در خیابان های منطقه کیانپارس اهواز جدید نیست اما با افزایش دبی رودخانه کارون، حجم این بالازدگی ها افزایش یافته تا آنجا که برخی خیابان های این منطقه دیگر قابلیت تردد ندارند.

** سرایت آلودگی فاضلاب به منازل
خانم میرقائد یکی از ساکنان خیابان 13 غربی کیانپارس در این خصوص می گوید: بوی متعفن فاضلاب در این خیابان همیشگی است با کوچکترین بارندگی فاضلاب از منهول ها خارج و به سطح خیابان وارد می شود.
وی ادامه داد: فاضلاب که با فاضلاب انسانی مخلوط است علاوه بر آنکه سلامت و بهداشت مردم را تهدید می کند طبق احکام دین اسلام نجس است. تردد خودروها در فاضلاب علاوه بر انتشار این آلودگی در محیط اطراف سبب ورود آنها به منازل هم می شود که این امر بر نگرانی ما افزوده است.
یکی دیگر از ساکنان این منطقه بر تعلل شرکت آبفا در اصلاح شبکه های دفع فاضلاب انتقاد کرد و گفت: چند روز است که شرکت آبفا خیابان های 13 غربی و شرقی کیانپارس را برای ترمیم شبکه های دفع فاضلاب شکافته این امر سبب اختلال در رفت و آمد مردم می شود انتظار می رود که مسئولان اهتمام بیشتری برای تسریع در اتمام کار داشته باشند.

** نگرانی از شیوع بیماری های روده ای
این حجم از جریان فاضلاب در سطح شهر در نهایت مرکز بهداشت خوزستان را وادار به ابراز نگرانی از وضعیت فاضلاب در اهواز کرد. سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اعلام نگرانی در خصوص بالازدگی اخیر فاضلاب در اهواز گفت: با توجه به اینکه در فصل شیوع بیماری های اسهالی و پیک بهاره بیماری های روده ای قرار داریم ، وجود فاضلاب در خیابان ها نگرانی ها را در خصوص شیوع و امکان ابتلا مردم به بیماری های روده‌ای از جمله اسهال را افزایش داده است.
سید مهدی حسینی زاده ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب و شهرداری اهواز باید به سرعت اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: بی توجهی و نبودرسیدگی به موقع از جانب متولیان امر به رغم تذکرات متعدد مراکز بهداشت در مورد گرفتگی‌ در سیستم جمع آوری فاضلاب شرایط محیطی کلانشهر اهواز را تبدیل به بحران کرده است و بی شک مراکز بهداشت اهواز پیگیری قانونی خود را به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی در خصوص اقداماتی که باعث تهدید علیه سلامت عمومی می شود ، صورت خواهند داد.
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: از مردم می خواهیم تا از تردد غیرضروری در سطح شهر و به ویژه معابری که فاضلاب تجمع پیدا کرده خودداری کنند و مواظب حضور کودکان خود در معابری که فاضلاب در آنها بالا زده باشند.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت و کیفیت آب شرکت آب و فاضلاب کشور نیز در سفر به خوزستان از کنترل مکش منفی فاضلاب خبر داد و گفت: مشکل مکش منفی فاضلاب به درون شبکه آب اهواز در روزهای گذشته که در چند نقطه محدود شاهد آن بودیم ، با قطع سریع آب این مناطق و تلاش برای رفع آن، در کنترل است.
این حجم از مشکلات فاضلاب در اهواز در نهایت سبب برکناری مدیرعامل سابق آبفای اهواز و تعیین یک سرپرست برای این شرکت شد تا شاید بخشی از این مشکلات مدیریت شود.

** کنترل 15 نقطه بحرانی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان به عنوان سرپرست شرکت آبفای اهواز اما از کنترل 15 نقطه از 16 نقطه بحرانی فاضلاب خبر می دهد و معتقد است: تا زمانی که دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به 2هزار مترمکعب بر ثانیه نرسد این شرایط کم و بیش ادامه دارد.
صادق حقیقی پور ادامه داد: فاضلاب اهواز در 24 نقطه به رودخانه کارون می ریزد به همین دلیل با بالا آمدن دبی رودخانه کارون برخی از این پس زدگی ها قابل پیش بینی بود.
وی درخصوص پس زدگی های فاضلاب در خیابان های فاز دوم کیانپارس گفت: گرفتگی هایی در شبکه فاضلاب خیابان های 14 و 15 کیانپارس وجود داشت که با اقدامات صورت گرفته به حالت عادی بازگشته است.
حقیقی پور با فاجعه بار خواندن شرایط فاضلاب پردیس اهواز ادامه داد: لوله های دفع فاضلاب با قطر بالا در عمق زیاد کارگذاری می شوند که این امر ترمیم آنها را با سختی همراه می کند اما تلاش کردیم تا در مدت کوتاهی این خطوط را اصلاح کنیم.

** اختلال در زندگی شهروندان
از سویی دیگر رییس کل دادگستری خوزستان رفع مشکل سرریز فاضلاب کلانشهر اهواز را خواستار شده و گفته است: شرکت آب وفاضلاب هرچه سریع تر مشکلات ناشی از فاضلاب این شهر را رفع کند.
فرهاد افشارنیا ادامه داد: موضوع آب و فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت آب و فاضلاب باید با تمام قوا برای رفع این مشکل اقدام کند.
به گفته وی مشکلات فاضلاب بیماری و مختل کردن زندگی مردم را به دنبال دارد و نباید این موضوع سلامتی مردم را تهدید کند.
رییس کل دادگستری استان خوزستان گفت: شرکت آب و فاضلاب کمبودها را به فرمانداری شهرستان اهواز اطلاع دهد، تا در این خصوص چاره اندیشی کنند.
درحالی مدیرعامل آبفای خوزستان از کنترل نقاط بحرانی فاضلاب در شهر اهواز خبر می دهد که زندگی بسیاری از مردم به ویژه نقاط درگیر با پس زدگی های فاضلاب به دلیل ترس از انتقال آلودگی و تحمل بوی بد فاضلاب سخت شده است.
گزارش: ندا رضاپور
9887/ 6037

نظر شما