شناسهٔ خبر: 32345695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

از امروز در صوفیه

برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان

نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان از امروز در صوفیه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان از امروز (چهارشنبه 28 فروردین) در صوفیه پایتخت بلغارستان برگزار می‌شود. در این اجلاس کمیته‌های کاری مختلف شامل کمیته تجارت، صنعت، مناطق آزاد تجاری، اتاق‌های بازرگانی و خدمات فنی-مهندسی، کمیته انرژی، سرمایه‌گذاری، امور بانکی و بیمه‌ای، کمیته حمل‌ونقل، ارتباطات و امور گمرکی و کمیته اجتماعی و سایر همکاری‌ها شامل گردشگری، کشاورزی، علمی، آموزشی، فرهنگی، جوانان و ورزش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاری‌های استانی، امور حقوقی و قضایی، هواشناسی و تائید صلاحیت تشکیل می شود.

 

بنابراین گزارش امضای چندین سند شامل یادداشت تفاهم نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و هنری، یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی، یادداشت تفاهم همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور، تشکیل اتاق مشترک بازرگانی، یادداشت تفاهم همکاری‌های تائید صلاحیت (استاندارد)، یادداشت تفاهم همکاری‌های هواشناسی، یادداشت تفاهم توسعه بنادر و همکاری‌های دریایی و یادداشت تفاهم همکاری‌های پستی در دستور کار هیئت‌های ایرانی در این سفر است.

 

بنابراین گزارش، نایب‌رئیس اتاق ایران به عنوان نماینده کشورمان در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان شرکت کرده است. وی پیش از این نشست در سمینار فعالان اقتصادی ایران و بلغارستان که با حضور رئیس اتاق بازرگانی بلغارستان برگزار شد، حضور یافت.

 

پایگاه خبری اتاق ایران به نقل از «حسین سلاح ورزی» در این نشست آورده است: «دو کشور ایران و بلغارستان به‌رغم پیشینه روابط اقتصادی، باید سطح روابط خود را افزایش دهند. امیدواریم همان‌طور که کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان در اتاق ایران تشکیل‌شده است، در اتاق بازرگانی بلغارستان هم این کمیته تشکیل شود تا با عزم دولت‌های دو کشور و اقداماتی که اتحادیه اروپا در راه‌اندازی سامانه اینستکس داشته، بتوانیم حجم مبادلاتمان را افزایش دهیم.»

 

سلاح‌ورزی، صنعت دامپروری ایران را درحال‌توسعه دانست که توانسته حضور جدی در بازار کشورهای عراق و افغانستان داشته باشد. او در همین زمینه خواستار تبادل دانش فنی بین شرکت‌های ایرانی و بلغاری شد.

 

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه گیاهان دارویی، توسعه توانمندی‌های دو کشور را منوط به رفع موانع بانکی دانست و ابراز امیدواری کرد تا با امضای یادداشت تفاهم همکاری، این مشکل هرچه سریع‌تر حل شود.

 

«دانچو سیمینوف»، رئیس اتاق بازرگانی بلغارستان نیز در این دیدار، اتاق بلغارستان را پایگاه خوبی برای راهنمایی تجار ایرانی جهت آشنایی با ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری کشورش دانست و افزود: «تجار بلغار  با سختی‌هایی برای کار با ایران مواجه می‌شوند ولی این به معنی توقف کار با ایران نیست. امضای تفاهم‌نامه روی کاغذ نخواهد ماند و ما گام‌های اجرایی برای توسعه روابط خواهیم برداشت.»

 

یادآور می شود: 24 فروردین ماه سفیر بلغارستان در تهران با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست لازمه‌های توسعه روابط و راه‌های افزایش حجم همکاری‌های مشترک علی‌رغم وجود تحریم‌ها بررسی شد. همچنین پولنداکف، سفیر بلغارستان از امضای موافقت‌نامه همکاری بین اتاق ایران و بلغارستان طی هفته جاری خبر داد. سفیر بلغارستان در تهران و معاون بین‌الملل اتاق ایران ضمن بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک، گردشگری را با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر ایران به عنوان راهکاری برای تداوم روابط بین دو کشور عنوان کردند./

نظر شما