شناسهٔ خبر: 32345599 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«دیده‌بان» رونمایی شد/ حاتمی‌کیا: فیلم‌های خودم را تماشا نمی‌کنم!

همزمان با نمایش نسخه ترمیم شده فیلم «دیده‌بان» ابراهیم حاتمی‌کیا، کتابی با همین عنوان رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر همزمان با بریدن کیک جشنواره، امضای تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر و رونمایی از نسخه مرمت‌شده و کتاب فیلم «دیده‌بان»، عصر امروز (چهارشنبه ۲۸ فروردین) در سینما فلسطین افتتاح شد.

در حاشیه این مراسم گذر سینما در خیابان براداران مظفر هم گشایش یافت. همچنین در بخشی از این مراسم با حضور دبیر جشنواره، مهمان‌ها و عوامل فیلم سینمایی «دیده‌بان» از پوستر طراحی شده ویژه این فیلم رونمایی و آیین امضای پوستر برگزار شد.

سپس با حضور ابراهیم حاتمی‌‌کیا، کتاب «دیده بان» رونمایی شد. این کتاب اثری به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی است که با هدف معرفی هرچه بیشتر سینماگران شاخص و ممتاز ایرانی به مخاطبان بین‌المللی تهیه شده است. این کتاب مشتمل بر تحلیلی از سینمای ابراهیم حاتمی‌کیا با تمرکز بر سه فیلم «دیده‌بان»، «از کرخه‌ تا راین» و «آژانس شیشه‌ای» است که در یک مجلد توسط انتشارات خانه هنرمندان ایران و با حمایت جشنواره جهانی فیلم فجر به منتشر شده است. متن انگلیسی کتاب «دیده بان» تألیف شهاب اسفندیاری عضو هیأت علمی دانشگاه هنر، ترجمه فارسی به قلم مسعود اوحدی و ترجمه عربی آن توسط احمد عبیات انجام شده است.

حاتمی‌کیا و ملاقلی‌پور پایه‌گذاران ژانر دفاع مقدس هستند

سپس مستندی درباره فیلم «دیده‌بان» پخش شد، بعد از آن کیانیان روی صحنه رفت و درباره جشنواره جهانی فیلم فجر توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: جشنواره ما جشنواره کم‌خرجی است، یعنی نه پول زیادی دارد و نه ما می‌خواهیم پرخرج باشد، اما مطمئنا جشنواره پرشکوهی است.

کیانیان درباره همزمانی جشنواره با اعیاد نیمه شعبان گفت: جشنواره به جشن ملی نیمه شعبان منتهی می‌شود، به همین دلیل کنار سینما فلسطین و در خیابان برادران مظفر، با کمک شهرداری «گذر سینما» را راه‌اندازی کرده‌ایم که برنامه‌های مختلفی در ایام جشنواره دارد.

وی سپس به بخش مرور آثار مرمت‌‌شده اشاره کرد و گفت: «دیده‌بان» یکی از آن‌هاست و حاتمی‌کیا یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای ایران است و امیدوارم همیشه حالش خوب باشد و فیلم بسازد.

 

 

در ادامه، هوشنگ گلمکانی منتقد سینما روی صحنه رفت و گفت: ژانر که اصطلاح مناقشه‌برانگیزی است، بیشتر برای دسته‌بندی فیلم‌های غربی به کار می‌رود اما با مسامحه در دیگر کشورها هم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی کشورهای صاحب سینما، ژانر اختصاصی خودشان را دارند، مانند ژانر سامورایی در ژاپن. در ایران هم حداقل ۳ ژانر اختصاصی داریم که عبارتند از: فیلم‌های روستایی، فیلم‌های جاهلی (کلاه مخملی) و ژانر دفاع مقدس که از ژانر جنگی سرچشمه گرفته اما همراه با وجه عارفانه است، نه سلحشوری و تهییج احساسات.

به گفته این منتقد سینما، ابراهیم حاتمی‌کیا و زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور آغازگر و پرچمدار ژانر دفاع مقدس هستند و چه حاتمی‌کیا را دوست داشته باشیم، چه نه، او یکی از مهمترین سینماگران ۳۰ سال اخیر است.

وی افزود: دیده‌بان محصول سالهایی است که حاتمی‌کیا کمتر حرف می‌زد و بیشتر فیلم می‌ساخت. اما در سال‌های اخیر، جملات و جنجال‌هایش، قضاوت و اظهار نظر درباره فیلم‌هایش را سخت می‌کند. اما من همچنان فیلم‌هایش را دوست دارد و برادرانه توصیه می‌کنم با سخنانش، قضاوت درباره فیلم‌هایش را برای منتقدان سخت نکند.

 

 

واکنش‌هایم مانند فیلم‌هایم است

در ادامه حاتمی‌کیا گفت: دیده‌بان برای ۳۱ سال پیش است و دیگر عمری از من گذشته است. من تعدادی فیلم ساخته‌ام و برخی دوست دارند، برخی دوست ندارند. یک عده از آژانس شیشه‌ای دوست دارند، یک عده از «از کرخه تا راین»، عده‌ای هم روی دیده‌بان سال ۱۳۶۷ توقف کرده‌اند.

این کارگردان پرافتخار گفت: به شدت عاشق سینما هستم، من همیشه در زمان حال زیسته‌ام و آنچه در آن زمان علاقه‌ام بوده است، ساخته‌ام. دیده‌بان را زمانی ساختم که عقب‌نشینی های زیادی در جبهه‌ها صورت گرفت و فضایی که در این فیلم مطرح است، وضعیت نامطلوب آن دوران به دلیل عقب‌نشینی است.

حاتمی‌کیا اذعان کرد: وقتی دیده‌بان را ساختم، بخش کثیری از جامعه علاقه‌ای به دیدن فیلمم نداشتند. آن جوان ۲۷ ساله، اکنون ۵۷ ساله است و پدربزرگ شده، به همین فضا و اولویت‌هایم هم متفاوت شده است.

وی افزود: من واکنش‌هایم مانند فیلم‌هایم است، یعنی بیشتر از یک سال است که حرفی نزده‌ام اما یک جمله‌ام می‌تواند صدا راه بیندازد.

این کارگردان سینما در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت نمی‌نشینم فیلم‌های خودم را نگاه کنم؛ برایم عذاب‌آور است که فیلم‌های خودم را بنشینم و نگاه کنم.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
 

نظر شما