شناسهٔ خبر: 32345466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

به یاد معلمی مجاهد و انقلابی/ مرحوم حیدری دغدغه معلم و دانش‌آموز را داشت

مراسم بزرگداشت مرحوم غلامحسین حیدری معلم ماندگار و انقلابی، با حضور تعدادی از فرهنگیان در مسجد نور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت مرحوم غلامحسین حیدری معلم ماندگار و انقلابی ایران و معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز با حضور تعدادی از معاونان اسبق آموزش و پرورش و فرهنگیان در مسجد نور برگزار شد.

مرحوم حیدری در سال 1322 در شهر مقدس مشهد متولد شد؛ وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و با درجه ممتاز فارغ‌التحصیل شد و سپس در دانشگاه تهران، دوره کارشناسی ارشد را گذراند.

وی در سال 1344 وارد سنگر حیات‌بخش معلمی شد و در مقاطع مختلف تحصیلی، مراکز تربیت معلم و در دانشگاه‌ها تلاش مجاهدانه داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت‌های رئیس آموزش‌ و پرورش اسفراین، بجنورد، مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان زنجان و خراسان، معاون تأمین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی و قائم مقام وزیر انجام وظیفه کرد.

مرحوم حیدری پس از آن به عنوان مدیر امور فرهنگی و روابط بین‌الملل آستان قدس رضوی و خادم افتخاری حرم مطهر رضوی به خدمت در آن بارگاه نورانی پرداخت و در سال 1392 نیز به عنوان «معلم ماندگار» در سطح کشور انتخاب و معرفی شد؛ وی عصر ۲۰ فروردین ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

* مرحوم حیدری معتقد بود که حتی باید کت خود را برای تربیت معلم بفروشیم 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان محی‌الدین بهرام محمدیان گفت: مرحوم حیدری معتقد بود که ما حتی باید کت خود را برای تربیت معلم بفروشیم و هزینه کنیم و گلایه داشت که چرا تربیت معلم کمرنگ شده است؛ همچنین می‌گفت با معلم خرید خدمتی، دوره و آموزش ندیده نمی‌توان تحولی در آموزش و پرورش ایجاد کرد.

وی ادامه داد: بنده معتقدم باید به موضوع تربیت معلم حساس باشیم و معیشت معلمان موجود را حفظ کنیم و مراقب باشیم تا شأن معلمان مخدوش نشود؛ برخی عمداً اقداماتی می‌کنند که تعدادی از معلمان از معلم بودن خود شرمگین باشند. ما باید مواظبت کنیم تا معلمان به دانش‌آموزان تربیت اسلامی ارائه کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان بیان کرد: مرحوم حیدری همیشه می‌خواست در جوار حرم امام رضا (ع) باشد و می‌گفت «نقل است اگر فردی یک بار امام رضا (ع) را زیارت کند، آن امام سه مرتبه به زیارتش خواهد آمد».

در حاشیه این مراسم سراغ چندین نفر از همکاران سابق وی رفتیم تا بیشتر با خصوصیات این مرحوم آشنا شویم.

* مردی که عمر خود را مجاهدانه برای نسل آینده‌ساز کشور گذاشت

نصرت‌الله فاضلی گفت: این بزرگوار عمر خود را مجاهدانه برای نسل آینده‌ساز کشور گذاشت؛ استاد حیدری از شخصیت‌های معتقدی بود که به اجرای اقدامات در عرصه تعلیم و تربیت پرداخت. باور به تعلیم و تربیت اسلامی در وجود این شخص بود و نه تنها آن را به خوبی می‌شناخت بلکه به واسطه سفرهای متعدد به کشورهای خارجی، تعلیم و تربیت دنیا را نیز به خوبی می‌شناخت.

وی ادامه داد: او بسیار مقید به احکام شرعی بود و توسل خاصی به امام رضا(ع) داشت و عقیده‌اش به اندازه‌ای بود که میز کارش رو به قبله باشد و کلیه تصمیمات خود را در محضر خدا می‌دید.

فاضلی اضافه کرد: در گذشته در معاونت مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش حضور داشت و به همه آموزشگاه‌های علمی آزاد توجه ویژه‌ای می‌کرد و یکی از اقدامات جدی که مرحوم به دنبالش بود این بود که متون درسی خصوصاً زبان را در آموزشگاه‌های علمی آزاد که غالباً ترجمه‌ای یا در سطح جهانی بود را بومی‌سازی کند و متناسب با فرهنگ ما آموزش‌ها را صورت دهد.

وی افزود: او دیده بود که در ژاپن زبان‌های دیگری را نیز آموزش می‌دهند و در همان زبان نیز به دنبال این هستند که هویت ملی خود را تقویت کنند که مرحوم از این موضوع نیز الهام گرفت؛مرحوم حیدری کلیه کتاب‌های علمی آموزش آزاد را بررسی کرده بود و در آرشیو خود نگهداری می‌کرد و برای مدارسی که در مناطق مرزی بود، شورایی تشکیل داد و از نهادهای متعدد دعوت کرده بود تا فقر نقاط مرزی و تهدیدهای فرهنگی را رفع کنند.

* مردی با تجارب فراوان در حوزه تعلیم و تربیت

رشیدی‌پور اظهار کرد: بنده توفیق داشتم که از سال 84 با ایشان همکاری کنم؛ ما در سفرها و مأموریت‌های متعدد کنار یکدیگر بودیم و مورد برجسته در شخصیت مرحوم حیدری، بُعد معنوی این فرد بود؛ او در حوزه تعلیم و تربیت تجربه‌های بسیاری داشت از ریاست آموزش و پرورش در دو شهرستان استان خراسان گرفته تا دو دوره معاونت وزیر آموزش و پرورش را عهده‌دار بود. 

وی ادامه داد: مرحوم حیدری در برخورد با کارکنان حوزه کاری خود برخوردی سازنده و اخلاقی داشت.

* مرحوم حیدری دغدغه معلم و دانش‌آموز را داشت

مسلم میرزاپور گفت: بنده از زمان همکاری وی با شهید رجایی و شهید باهنر، ایشان را می‌شناسم؛ دغدغه‌هایی که از مرحوم حیدری در ارتباط با آموزش و پرورش دیدم، بیشتر مربوط به توسعه مراکز تربیت معلم بود و انصافا در این مورد بسیار حساس بود و در زمانی که ما مدیریت استان‌ها را برعهده داشتیم، درخواست می‌کرد فضاهای بزرگی که وجود دارند را به عنوان فضای تربیت معلم  در اختیارش قرار دهیم تا به تربیت معلم اختصاص دهد. 

وی ادامه داد: در زمان مدیریت مرحوم حیدری، فرایند جذب نیروی انسانی از طریق تربیت معلم به خوبی انجام می‌شد؛ مرحوم حیدری سال‌های پیشین در معاونت نیروی انسانی حضور داشت و تأمین نیرو وظیفه ذاتی وی بود. این فرد مطالعات بسیار خوب میدانی نسبت به آموزش و پرورش کشور، دنیا و به خصوص کشورهای موفق داشت که سعی می‌کرد از ظرفیت‌ها استفاده کند.

میرزاپور اضافه کرد: انقلابی بودن را می‌شد در او به خوبی مشاهده کرد؛ سیار سختکوش و ساده‌زیست بود که دغدغه معلم و دانش‌آموز را داشت.

انتهای پیام/

نظر شما