شناسهٔ خبر: 32345390 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شوک ديدار کيم با پوتين به آمريکا/ نماينده ويژه ترامپ راهي مسکو شد!

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ديدار کيم با پوتين در سايه شکست مذاکرات آمريکا و کره شمالي، به رئيس جمهور آمريکا شوک وارد کرد و ترامپ نماينده ويژه خود را به مسکو فرستاد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، برخي خبرگزاري هاي روسي اعلام کردند: دانشگاه فدرال «ولادي واستوک» در شرق دور روسيه، براي ديدار ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه و کيم جونگ اون رهبر کره شمالي در حال آماده سازي است.
منابع محلي در ولادي واستوک هم گفته اند، ساختمان شماره 5 اين دانشگاه ، که يک سالن ورزشي است، در حال آماده سازي و تجهيز به منظور برگزاري اين ديدار مهم است. کارکنان اين دانشگاه هم اعلام کرده اند که ورود و خروج به سالن ورزشي دانشگاه از امروز چهارشنبه به مدت دو هفته ممنوع  است.
يک فروند هواپيماي مسافربري نيز امروز در سفري از قبل اعلام نشده از پيونگ يانگ وارد شهر ولادي واستوک روسيه شد، که گفته مي شود حامل نيروهاي هماهنگي و تيم محافظان رهبر کره شمالي بوده است.
در همين حال کاخ کرملين تأييد کرد مسکو در حال آماده‌شدن براي اولين ديدار «کيم جونگ اون» رهبر کره‌شمالي و «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه است. همچنين رئيس‌جمهور کره‌جنوبي نيز براي ديدار مجدد با کيم ابراز تمايل کرده است.
به نوشته روزنامه «اينديپندنت»، کيم هفته آينده به «ولاديوستوک» سفر خواهد کرد. پوتين نيز براي شرکت در کنفرانسي در روزهاي 26-27 آوريل به شرق روسيه سفر کرده و سپس عازم چين مي‌شود.
«ديميتري پسکوف» سخنگوي کرملين در کنفرانسي در جمع خبرنگاران از ذکر تاريخ و زمان برگزاري اين ملاقات اجتناب کرد اما بر آماده‌شدن نهاد رياست‌جمهوري روسيه براي اين رويداد صحه گذاشت.

شوک ديدار کيم با پوتين به آمريکا
به دنبال درج اخباري در زمينه ديدار آتي «کيم جونگ اون» رهبر کره شمالي با « ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه، نماينده ويژه آمريکا در امور کره شمالي عازم روسيه شد.
وبگاه شبکه خبري «سي.ان. ان» در شماره چهارشنبه خود در اين باره نوشت: به نظر مي‌رسد سفر «استفان بيگان» نماينده ويژه آمريکا در امور کره شمالي آخرين تلاش‌هاي واشنگتن براي شروع مذاکرات هسته‌اي با پيونگ يانگ باشد.
پس از به بن‌بست رسيدن مذاکرات کره‌شمالي و آمريکا بر سر لغو تحريم‌هاي «پيونگ‌يانگ» در قبال خلع‌سلاح هسته‌اي شبه‌جزيره‌کره، روسيه اميد دارد بتواند توجه کيم را به سمت خود جلب کند.
«ولاديمير فرولوف» ديپلمات سابق و متخصص روابط خارجي در اين باره گفت: «کيم خواهان لغو تدريجي تحريم‌ها در قبال اقدام محدود در زمينه خلع‌سلاح اتمي است».
از سوي ديگر، به نوشته خبرگزاري «رويترز»، «مون جائه اين» رئيس‌جمهور کره‌جنوبي نيز روز دوشنبه اعلام کرد مشتاق است با کيم ديداري داشته باشد.
مون و کيم تا کنون سه ديدار داشته‌اند اما پس از شکست مذاکرات آمريکا و کره‌شمالي در ماه فوريه، اين اولين بار است که مون از گفت‌وگو با کيم سخن مي‌گويد. او که هفته گذشته براي ديدار با ترامپ به واشنگتن رفته بود گفت براي چهارمين ديدار با کيم آماده مي‌شود.
کيم روز جمعه اعلام کرد اگر آمريکا محاسبات و رفتار و روش‌شناسي خود را تغيير دهد حاضر است براي سومين بار با ترامپ مذاکره کند.
به نوشته سي.ان.ان، کره شمالي اميدوار است با حمايت روسيه از فشار تحريم‌هاي آمريکا کاسته و معافيت‌هايي را دريافت کند. دولت ترامپ اظهار داشته تحريم‌هاي کره شمالي تنها بعد از خاتمه کامل برنامه‌هاي اتمي اين کشور ميسر است.

بازفرآوري مواد راديو اکتيو در کره شمالي
 گمانه زني درباره ديدار کيم با پوتين در حالي مطرح شده که برخي تصاوير ماهواره‌اي از فعاليت‌هاي جديد کره شمالي در مجتمع «يونگبيون» خبر داده‌اند.
مرکز مطالعات بين المللي و راهبردي واشنگتن با انتشار گزارشي اعلام کرد ، تصاوير ماهواره اي از سايت هسته اي يانگ بيون کره شمالي در تاريخ 12 آوريل گذشته ، پنج وسيله حمل و نقل ريلي را نزديک تاسيسات غني سازي اورانيوم و آزمايشگاه راديو شيمي را نشان مي دهد.
اين انديشکده آمريکايي در ادامه اعلام کرد ، چنين تحرکاتي مي تواند نشانگر حمل و انتقال مواد راديواکتيو در اين سايت هسته اي باشد.
در اين گزارش همچنين آمده است ، در گذشته اين طور به نظر مي رسيد که اين وسايل حمل و نقل ريلي با فرايند انتقال مواد راديواکتيو يا عمليات بازفرآوري هسته اي مرتبط باشند و فعاليت کنوني با شکل و ماهيتي که دارند در واقع مشارکت احتمالي آنها را در چنين فعاليت هايي قبل و بعد از عمليات بازفرآوري رد نمي کند.
وزارت امور خارجه آمريکا در اين خصوص اظهار نظر نکرده است اما يک منبع نزديک به ارزيابي هاي دولت آمريکا اعلام کرد مادامي که کارشناسان آمريکايي گمان مي کنند که چنين تحرکاتي مي تواند به فعاليت هاي بازيافت مرتبط باشد ؛ آنها ترديد دارند که اين اقدام يک فعاليت هسته اي قابل توجه باشد.
هر گونه فعاليت بازفراوري جديد مي تواند در واقع تاکيدي بر شکست دومين اجلاس بين دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و کيم جونگ اون رهبر کره شمالي باشد که اواخر فوريه گذشته با هدف پيشبرد خلع سلاح هسته اي کره شمالي در هانوي ويتنام برگزار شد.
جني تاون از کارشناسان مسائل کره شمالي در انديشکده استيمسون در اين خصوص مي گويد اگر اين عمليات بازفرآوري در اين سايت هسته اي در حال انجام باشد ، با توجه به مذاکرات سال گذشته آمريکا و کره شمالي و شکست در دستيابي به توافق درباره وضعيت آينده سايت هسته اي يانگ بيون در هانوي ، اين موضوع حائز اهميت خواهد بود.
وي افزود از آنجا هيچ توافقي با کره شمالي درباره سايت هسته اي يانگ بيون حاصل نشد ، زمان بندي چنين فعاليت هايي که به سرعت پس از برگزاري اجلاس هانوي آغاز شد ، به لحاظ زمان بندي مي تواند جالب توجه باشد.
وي در ادامه گفت هر گونه فعاليت بازفرآوري جديد در سايت هسته اي يانگ بيون در حقيقت تاکيدي بر اهميت اين تاسيسات در برنامه هسته اي کره شمالي است و در واقع نشانگر تاسيسات فعالي است که ذخاير مواد شکاف پذير هسته اي کره شمالي را براي تقويت زرادخانه آن افزايش مي دهد.
دونالد ترامپ سال گذشته دو بار در تلاش براي ترغيب رهبر کره شمالي به رها کردن برنامه تسليحات هسته اي اين کشور با وي ديدار و گفتگو کرد اما اين مذاکرات تاکنون نتيجه اي نداشته است.
اگرچه رهبر کره شمالي آزمايش هاي هسته اي و موشکي خود را از سال 2017 تاکنون متوقف کرده است اما مقامات آمريکايي مي گويند کره شمالي همچنان به توليد مواد شکاف پذير هسته اي که مي تواند براي استفاده در بمب فرآوري شود ، ادامه داده است.
ماه گذشته نيز يکي از مقامات بلند پايه کره شمالي هشدار داد کيم جونگ اون رهبر کره شمالي ممکن است دوباره درباره موضوع توقف آزمايش ها تجديد نظر کند مگر آن که واشنگتن در اين خصوص امتيازاتي بدهد.
رهبر کره شمالي هفته گذشته در اظهاراتي ضمن اعلام اين مطلب که شکست مذاکرات هانوي ، خطرات تشديد تنش ها را افزايش داد گفت وي تنها در صورتي که دونالد ترامپ با رويکرد درست وارد مذاکرات شود ، حاضر به ديدار با وي خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن ، نتايج تحقيقات مرکز همکاري و امنيت بين المللي دانشگاه استنفورد که در آستانه برگزاري اجلاس هانوي منتشر شد ، نشان مي دهد که کره شمالي به توليد سوخت هسته اي در سال 2018 ادامه داده و ممکن است سال گذشته براي افزودن هفت سلاح هسته اي به زرادخانه خود به اندازه کافي سوخت هسته اي توليد کرده باشد.
کارشناسان تخمين زده اند کره شمالي در زرادخانه هسته اي خود بين 20 تا 60 کلاهک داشته باشد.

ترامپ شرط کيم را مي پذيرد؟
چند روز پيش دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در پيامي جديد در صفحه توييتر خود نوشت کره شمالي پتانسيل فوق العاده اي براي رشد عالي، موفقيت اقتصادي و کسب ثروت تحت رهبري رئيس کيم دارد. من منتظر روزي هستم که احتمالا به زودي فرا مي رسد زمانيکه تحريم ها و تسليحات هسته اي برچيده مي شوند و سپس شاهديم که کره شمالي به يکي از موفق ترين کشورهاي جهان تبديل مي شود.
اين پيام ترامپ در حالي منتشر شد که کيم جونگ اون براي ديدار سوم با ترامپ شرط تعيين کرد.
رهبر کره شمالي گفت واشنگتن تا پايان سال جاري فرصت دارد شرايط مورد قبول دو طرف براي دستيابي به يک توافق جهت به نتيجه رساندن ديپلماسي هسته اي را ارائه دهد.
به گزارش آسوشيتدپرس رسانه هاي دولتي کره شمالي روز شنبه خبر دادند که کيم جونگ اون، رهبر اين کشور، اعلام کرده است آمادگي دارد براي بار سوم با دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، ديدار کند. با اين حال، رهبر کره شمالي تاکيد کرده است که واشنگتن تا پايان سال (ميلادي) جاري فرصت دارد که شرايط مورد قبول دو طرف براي دستيابي به يک توافق جهت به نتيجه رساندن ديپلماسي هسته اي را ارائه دهد.
رهبر کره شمالي اين سخنان را در خلال سخنراني روز جمعه خود پارلمان اين کشور ايراد کرد. او اين اظهارات را چند ساعت بعد از آن که مون جائه-اين، رئيس جمهور کره جنوبي، در کاخ سفيد با دونالد ترامپ ديدار کرد بر زبان راند. روساي جمهور کره جنوبي و آمريکا در اين ديدار بر اهميت گفتگوهاي هسته اي با پيونگ يانگ تاکيد کردند.
رهبر کره شمالي در سخنراني خود گفت: ‹‹ما البته به حل و فصل مشکلات از طريق ديالوگ و مذاکره اهميت مي دهيم. اما گفتگو به سبک آمريکايي که طي آن واشنگتن خواسته هاي خود را به طور يکجانبه مطرح مي کند از نظر ما مناسب نيست و ما هيچ علاقه اي به اين نوع گفتگو نداريم.››
رهبر کره شمالي شکست مذاکرات خود با ترامپ در ماه فوريه را نتيجه خواسته هاي يکجانبه آمريکا توصيف کرد و گفت اين امر پرسش هايي را درباره اين که آمريکا علاقه اي به بهبود روابط با کره شمالي دارد مطرح نمود. رهبر کره شمالي در عين حال تصريح نمود که روابط شخصي اش با رئيس جمهور آمريکا خوب است و آنها مي توانند هر زمان که بخواهند نامه مبادله کنند.
رهبر کره شمالي بار ديگر تاکيد کرد که اقتصاد کشورش مي تواند فشارهاي بين المللي را که به علت دنبال شدن برنامه هاي هسته اي از سوي پيونگ يانگ دنبال مي شود همچنان تحمل کند. او خاطرنشان نمود که کشورش براي خلاص شدن از شر تحريم ها حاضر نيست به هر بهايي با آمريکا مذاکره کند.
رهبران آمريکا و کره شمالي تا کنون دوبار، يک بار در سنگاپور و يک بار نيز در ويتنام، ديدار کرده اند.
رهبر کره شمالي گفت آمريکا از دنبال کردن آن چه که پيونگ يانگ آن را ‹‹سياست هاي خصمانه›› واشنگتن توصيف کرد خودداري مي کند و هنوز بر ‹‹اين قضاوت نادرست تاکيد مي نمايد که ما در برابر حداکثر فشارها تسليم مي شويم.›› وي افزود که کره شمالي در برابر منافع بنيادين خود ذره اي کوتاه نخواهد آمد. او آمريکايي ها را به علت آن که ‹‹با طرح هايي غيرعملي›› به هانوي آمده بودند مقصر توصيف کرد.
رهبر کره شمالي گفت: ‹‹اگر آمريکا شيوه درستي را به کار ببرد و پيشنهاد کند که نشست سوم رهبران دو کشور با هدف يافتن راه حل مورد قبول دو طرف برگزار شود، ما نيز علاقمند خواهيم بود که بار ديگر چنين نشستي را تشکيل دهيم.›› او افزود: ‹‹ما صبورانه تا پايان سال (ميلادي) منتظر خواهيم ماند تا آمريکا تصميمي مناسب در اين خصوص اتخاذ کند.››
به نظر مي رسد ديدار رهبر کره شمالي با رئيس جمهور روسيه، ترامپ را در موضع انفعال قرار خواهد داد و احتمال دارد آمريکا براي ادامه مذاکرات با کره شمالي شرايط کيم جونگ اون را بپذيرد.

نظر شما