شناسهٔ خبر: 32345277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار گمیشان: 3 درصد شهر گیش تپه همچنان گرفتار سیلاب است

گرگان - ایرنا - فرماندار گمیشان گفت: بخش عمده 80 میلیون متر مکعب آب دپو شده پشت دروازه های شرقی گمیش تپه از شهر خارج شده و هم اینک فقط 3 درصد این شهر درگیر سیلاب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، امیرشیر توماج روز چهارشنبه در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: ظرفیت 3 سد بزرگ استان 120 میلیون متر مکعب است که مقایسه آن با آب ورودی به گمیش تپه، ابعاد گسترده مشکلات سیلاب این شهر و دشواری مقابله با تبعات آن را نشان می دهد.
وی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی نجات گمیش تپه و ممانعت از ورود سیلاب به این شهر، بسیج مردمی و ساخت سد کیسه بیش از 3 کیلومتری است که توانسته به نمادی از مشارکت مردمی در کشور تبدیل شود.
فرماندار گمیشان افزود: با وجود احداث سد کیسه ای و تلاش جهادی مردم، بیش از یک میلیون متر مکعب آب وارد شهر گمیش تپه شد و خسارت های زیادی مانند تخریب زیرساخت ها، مدارس و منازل ایجاد کرد.
توماج ادامه داد: بر اثر سیل اخیر، 60 خانه گمیشان تخریب و یک هزار و 445 منزل نیازمند مرمت و بازسازی است.
وی گفت: تهیه طرح جامع سیلاب و نقشه توپوگرافی منطقه، یکی از موارد مهم برای برنامه ریزی در جلوگیری از تکرار حوادث مشابه است که باید بیش از پیش انجام آن مورد توجه قرار بگیرد.
فرماندار گمیشان افزود: سرریز رودخانه ها و غرقاب بودن زمین های دشتی، احتمال وقوع دوباره سیل در صورت بارندگی را بیشتر می کند که تکمیل لایروبی کانال ها و مصب رودخانه ها، از این نگرانی خواهد کاست.
توماج ادامه داد: یکی از برنامه های جدی مدیریت شهرستان، اطمینان از استحکام خانه ها برای بازگشت دوباره سیل زدگان به منازل است.
وی گفت: محاصره حدود 20 روزه خانه ها در سیلاب، احتمال سست شدن بنیان منازل را بیشتر کرده که تاکید می کنیم شهروندان پس از اطمینان از استحکام بنا و تایید کارشناسان، سکونت مجدد را آغاز کنند.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی هم در این دیدار گفت: اگر چه سطح آب در گمیشان کم شده اما هنوز مسوولیت پاکسازی شهر از گل و لای باقیمانده است.
سیدضیا هاشمی اظهار داشت: در این شرایط، تلاش حرفه ای رسانه ها برای انعکاس واقعیت ها و آسیب های موجود مناطق سیل زده می تواند موجب پیوند عمیق میان مردم و مدیران ایجاد کند و تلاش برای رفع آسیب ها را تسریع بخشد.
وی گفت: اگر رسانه های رسمی، خبرهای درست و دقیق را به موقع اطلاع رسانی کنند، دیگر برای انتشار اخبار نادرست و غلط که موجب برهم زدن آرامش افکار عمومی شود، مجال فعالیت باقی نخواهد ماند.
وی به تلاش همگانی مردم گمیش تپه در احداث سد کیسه ای اشاره کرد و گفت: انعکاس اخبار و تصاویر این اقدام، جهانی جدید از مشارکت جهادی مردم به نمایش گذاشت .
مدیرعامل ایرنا که پیش از این از مناطق سیلزده خوزستان و لرستان دیدن کرده است، شب گذشته در راس هیاتی از مسئولان ایرنا و موسسه مطبوعاتی ایران به گرگان سفر کرد .
هدف این سفر، بازدید از مناطق سیلزده و بررسی روند اطلاع رسانی از آن، تقویت هماهنگی ها در این زمینه، گفت وگو با مسئولان استانی و تقدیر از خبرنگاران، مدیران و کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان گلستان به دلیل فعالیت موثر در پوشش رخدادهای سیل اخیر در این استان است.
3091

نظر شما