شناسهٔ خبر: 32344936 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تنظیم پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و بلغارستان

روابط تجاری ایران و بلغارستان عمر ۱۲۰ ساله دارد و حالا در ادامه توسعه روابط تجاری میان دو کشور دولت بلغارستان از تنظیم پیش‌نویس یک تفاهم‌نامه درباره همکاری اقتصادی دو جانبه میان ایران و بلغارستان خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روابط تجاری ایران و بلغارستان عمر 120 ساله دارد. مقامات دو کشور در خلال این سال ها تلاش کرده اند تا زمینه توسعه و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی را فراهم آورند تا جایی که صادرات ایران به بلغارستان در سال های 2011 و 2012 به ترتیب بیش از چهار میلیون و 149 هزار یورو و افزون بر 6 میلیون و 871 هزار یورو ثبت شده و در عین حال میزان واردات نیز از این کشور بیش از 56 میلیون و 81 هزار یورو و افزون بر 17 میلیون و 925 هزار یورو بود و پس از آن نیز حجم مبادلات میان دو کشور روند افزایشی داشته است.

 

حالا در ادامه توسعه روابط تجاری میان دو کشور دولت بلغارستان از تنظیم پیش‌نویس یک تفاهم‌نامه درباره همکاری اقتصادی دو جانبه میان ایران و بلغارستان خبر داد.

 

طبق ترجمه ایسنا از پایگاه خبری صوفیا گلوب، روابط عمومی دولت بلغارستان خبر داده است که کابینه «بویکو بوریسوف»، نخست‌وزیر این کشور روز ۱۷ آوریل (امروزچهارشنبه 28 فروردین) از وجود پیش‌نویسی برای یک تفاهم نامه همکاری اقتصادی میان دو کشور به عنوان محوری برای مذاکرات آتی دو طرف خبر داده است.

 

در این بیانیه مطرح شده است که هدف این تفاهم‌نامه مشخص کردن زمینه‌های مؤثر در آینده برای همکاری دوجانبه و اقداماتی است که دو کشور به منظور گسترش و تقویت همکاری اقتصادی خود انجام خواهند داد.

 

بنا بر اعلام دولت بلغارستان «ارتباط نمایندگان تجاری دو کشور، سفرهای تجاری، مشارکت در نمایشگاه‌ها و بازارهایی که در دو کشور برپا خواهند شد و سازماندهی رویدادها تجاری میان دو طرف توسعه خواهد یافت"»

 

همچنین در این بیانیه ذکر شده است که این تفاهم‌نامه مبنای توافقی را برای روابط اقتصادی ایجاد می‌کند تا از این طریق همکاری سودبخش متقابل در زمینه‌های تجاری و اقتصادی حاصل شود.

 

این در حالی است که برای بررسی همکاری های مشترک تجاری ایران و بلغارستان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور از امروز (چهارشنبه 28 فروردین) در صوفیه پایتخت بلغارستان برگزار می‌شود.

 

در این اجلاس کمیته‌های کاری مختلف شامل کمیته تجارت، صنعت، مناطق آزاد تجاری، اتاق‌های بازرگانی و خدمات فنی-مهندسی، کمیته انرژی، سرمایه‌گذاری، امور بانکی و بیمه‌ای، کمیته حمل‌ونقل، ارتباطات و امور گمرکی و کمیته اجتماعی و سایر همکاری‌ها شامل گردشگری، کشاورزی، علمی، آموزشی، فرهنگی، جوانان و ورزش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاری‌های استانی، امور حقوقی و قضایی، هواشناسی و تائید صلاحیت تشکیل می شود.

 

همچنین در این سفر امضای چندین سند شامل یادداشت تفاهم نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و هنری، یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی، یادداشت تفاهم همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور، تشکیل اتاق مشترک بازرگانی، یادداشت تفاهم همکاری‌های تائید صلاحیت (استاندارد)، یادداشت تفاهم همکاری‌های هواشناسی، یادداشت تفاهم توسعه بنادر و همکاری‌های دریایی و یادداشت تفاهم همکاری‌های پستی در دستور کار هیئت‌های ایرانی قرار دارد./

نظر شما