شناسهٔ خبر: 32344830 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس اتاق کرمان: رونق تولید به نهضتی فراگیر تبدیل شود

کرمان -ایرنا -رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه دستگاه های دولتی و قضایی در سال رونق تولید باید حمایتی ویژه از این بخش کنند گفت: رونق تولید به گفتمان رایج و نهضتی فراگیر تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سیدمهدی طبیب زاده عصر چهارشنبه در نشست خبری افزود: رونق تولید مطالبه جدی استان کرمان است و سازمان های دولتی، قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رونق تولید، فعالیت های خود را در این حوزه تشریح کنند.
وی اظهار داشت: رونق تولید موجب توسعه اشتغال و صادرات می شود زیرا اساس بر تولید است و در این زمینه رسانه ها فضای همدلی و آرامی برای جذب سرمایه گذار فراهم کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه سازمان های دولتی با ایجاد فضای همدلی وضعیت تولید را رونق بخشند گفت: چتر حمایتی توسط تمامی مسئولان برای ارتقای تولید و شرایط سخت کنونی فراهم شود.
وی تصریح کرد: آغاز امسال سیل به بخش عمده تولید، صنعت و کشاورزی کشور آسیب زده است و وظیفه کرمان را که از این آسیب ها به دور بوده برای توسعه و رونق تولید سنگین کرده است.
**فعالیت ها و ایده های اتاق کرمان در راستای رونق تولید
طبیب زاده عنوان کرد: بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی واحدهای تولیدی، چتر حمایتی قضایی، توسعه صادرات، ارتقای مهارت آموزی، راه اندازی واحدهای نیمه تمام و راکد، کمک به حفظ وضع موجود، تامین قطعات و مواد اولیه در شرایط تحریم ها اولویت اتاق کرمان در سال رونق تولید است که پیگیری می شود.
وی افزود: تامین مالی واحدهای تولیدی نیازمند تحول در نظام بانکی در راستای رونق تولید است زیرا تولید در شرایط تحریم اکنون به سخت ترین روش ممکن انجام می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: عقب ماندگی رشد فناوری امکان رقابت را دشوار کرده است و شرکت های دانش بنیان با وجود تهدیدات هنوز نتوانسته نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند.
وی ادامه داد: 80 هزار میلیارد تومان تجارت شرکت های دانش بنیان کشور است و سهم استان کرمان باید در این حوزه افزایش یابد.
طبیب زاده افزود: چندین هزار شرکت دانش بنیان صنعتی، معدنی و کشاورزی در کشور وجود دارد که سهم استان کرمان از این میزان کمتر از 70 شرکت دانش بنیان است که این شرکت ها اکنون در مراحل رشد قرار دارند و نتوانسته نقشی مهم در اقتصاد ایفا کند.
وی با بیان اینکه روابط کارفرما و کارگر برای ساماندهی روابط کار در استان کرمان مطلوب نیست گفت: فضای کسب و کار مطلوب استان کرمان مناسب نیست و فعالان اقتصادی و مسئولان اذعان دارند که فضای پیشبرنده ای وجود ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه همکاری خوبی بین این اتاق و دستگاه قضایی برای رونق و حمایت از تولید وجود دارد گفت: چتر حمایت قضایی از فعالان اقتصادی باید جدی تر شود و در استان کرمان این آمادگی از سوی دستگاه قضایی برای رونق تولید وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه باید به سمت تامین مالی پروژه های تولیدی رفت ادامه داد: محدودیت های سرمایه گذاری، محدودیت منابع بانک ها در تامین منابع مالی و چرخه مالی فعالان اقتصادی در استان کرمان کامل نشده و درصد کمی از اعتبارات مورد نیاز واحدهای تولیدی از سوی منابع بانکی تامین می شود.
طبیب زاده اظهار داشت: زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری در استان کرمان به حد مطلوب وجود دارد و باید سرمایه گذاران بیشتری به این استان جذب شود.
وی تاکید کرد: واحدهای تولیدی استان کرمان اینک کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت می کنند و 30 درصد واحدهای صنعتی استان کرمان راکد هستند که فرصتی برای رونق تولید و اشتغال است.
وی با اشاره به ظرفیت های بی شمار کشور افغانستان برای صادرات کالاهای کرمان گفت: استان کرمان 19 میلیون دلار صادرات به افغانستان دارد، در حالی که تمامی کالاهای تولیدی این استان در افغانستان مصرف می شوند و می توان صادرات به این کشور را توسعه داد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: در حال تقویت روابط و مطالعه در مورد بازار هند، عمان، قطر، روسیه و افغانستان برای توسعه صادرات هستیم و با بهبود روابط اقتصادی با این کشورها می توان ضمن افزایش تولید، ارز را به کشور وارد کرد.
وی عنوان کرد: توسعه صادرات از اولویت های ویژه ما باشد و استان کرمان ظرفیت های صادراتی فراوانی دارد که باید فعال شود.
طبیب زاده تاکید کرد: استان کرمان در 25 شاخص توسعه پایدار زیر میانگین کشوری است در حالی که این استان ظرفیت های فراوانی در منابع معدنی و تنوع اقلیمی دارد.
وی ادامه داد: سهم استان کرمان از تولید ناخالص داخلی کشور تنها چهار درصد و درآمد سرانه مردم استان کمتر از متوسط کشوری است و اتاق کرمان در راستای مسئولیت اجتماعی به عنوان مطالبه گر مطلع برای ارتقای این حوزه ها وارد شده است.
معین اقتصادی جیرفت و عنبرآباد در خاتمه گفت: اتاق کرمان در توسعه صادرات، ارتقای آموزش، مهارت آموزی و بهره وری کشاورزی اقداماتی در شهرستان جیرفت انجام می دهد و در این زمینه به سمت کشت جایگزین و بهره ور کردن کشاورزی پیش می رویم.
سال 98 خورشیدی از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نام گذاری شده است.
7420/ 5054

نظر شما