شناسهٔ خبر: 32344757 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کرمان| نبود قوانین شفاف امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را تهدید می‌کند

R7860/P1494/S6,67/CT11

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نبود قوانین شفاف امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را تهدید می‌کند گفت: در کشور باور جدی بر صادرات نیست و نیازمند یک تحول اساسی در این حوزه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سیدمهدی طبیب‌زاده عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با اشاره اینکه امسال سال رونق تولیدنام گرفته است اظهار داشت: تا وقتی که محیط را خوب نشناسیم نمی‌توانیم از رونق تولید در استان سخن بگوییم.

وی با بیان اینکه کشور ما رتبه خوبی در شاخص‌های جهانی به‌ویژه در حوزه کسب و کار ندارد و فعالان اقتصادی از بی‌ثباتی قوانین و مقررات نالان هستند چرا که همیشه در حال تغییر هستند گفت: ارز 4 هزار و 200 تومانی به قصد رسیدن کالا به قیمت ارزان به دست مصرف‌کننده توزیع می‌شود اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه بیمه، مالیات و بانک نیز هر کدام مشکلاتی برای فعالان اقتصادی دارند افزود: هیچ فعالیت اقتصادی نباید بدون پرداخت مالیات باشد اما این سوال مطرح است که آیا مالیات را فقط باید شناسنامه‌داران بدهند و آیا فرار مالیاتی وجود ندارد؟

وی با بیان اینکه تولید همیشه حمایت می‌شده اما در عمل شکل نگرفته است و فقدان راهبرد اساسی در تولید چالش اساسی در کشور است که با تغییر مدیران فراموش می‌شود عنوان کرد: از سویی نبود قوانین شفاف امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را تهدید می‌کند و از سوی دیگر ناکارآمدی بازار مالی یک چالش است.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه بحث فاینانس خارجی چندان موثر نیست و نظام بانکی از معوقات پر است بیان کرد: در زمینه تولید باید گام‌های اساسی برداشته شود تا در پایان سال شاهد رونق واقعی تولید در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم رونق تولید در استان اتفاق بیافتد نیازمند ساختارهای تجاری هستیم گفت: در کشور باور جدی بر صادرات نیست و در ابتدایی‌ترین مسائل صادرات گیر بوده و نیازمند یک تحول اساسی در این حوزه هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه سیاست خارجی کشور باید متناسب با تولید و صادرات باشد تصریح کرد: ساختار اقتصادی وزارت امور خارجه مطلوب نیست در حالی‌که دنیای امروز دنیای رقابت است و رشد سریع فناوری در دنیا امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی را سخت کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز نتوانستند سهم خود را ادا کنند افزود: کمتر از 70 شرکت دانش‌بنیان داریم که هنوز در مرحله رشد بوده و نتوانستند سهم خود در اقتصاد استان انجام بدهند.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد واحدهای صنعتی استان زیر ظرفیت کار می‌کنند و حدود 30 درصد از واحدهای صنعتی استان راکد هستند گفت: اتاق کرمان بر توسعه صادرات و ارزآوری تاکید دارد توسعه صادرات را اولویت ویژه خود در سال جدید می‌داند.

وی با بیان اینکه در آغاز سال با وقوع سیل بخش زیادی از واحدهای تولید کشور آسیب دیدند که باید با حمایت از آنها این خسارات را جبران کرد افزود: سازمان‌های دولتی باید با تولیدکنندگان همدل بوده و شرایط را درک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه اگر اراده جدید در استان برای حمایت از تولیدکنندگان باشد مثلث و ذوزنقه اقتصادی فرقی نمی‌کند بیان کرد: همکاری بسیار خوبی در دستگاه قضایی استان برای حمایت از تولیدکنندگان وجود دارد.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در سال گذشته با دستگاه قضا داشتیم که حتی شخص دادستان در آن شرکت کردند و نتیجه‌بخش بوده است تصریح کرد: در بدنه اجرایی دستگاه‌ها مشکل داریم و در حال‌که مدیران در جلسات همراه و همدل هستند اما وقتی به بدنه کارشناسی می‌رویم این همراهی وجود ندارد.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه معین اقتصادی جنوب استان بودیم و هستیم افزود: معین بودن اتاق بازرگانی تفاوت دارد و تولید در جیرفت باید ساماندهی و به بازار برسد و امسال کمتر شاهد ماندن محصولات کشاورزی هستیم و بازاریابی‌های خوبی شده است.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم با کمک خود مردم جیرفت با آموزش و مهارت‌آموزی بهره‌وری را بالا ببریم و دوره‌های آموزشی خوبی برگزار شده است گفت: اتاق بازرگانی هیچ درآمدی از بودجه دولت ندارد و مقدمه اشتغال مهارت است و هر فردی یک نوع مهارت داشته باشد شانس شغل پیدا کردن او حدود 22 درصد بیشتر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ مصرف داخلی یک نیاز اساسی است که باید به کمک رسانه‌ها محقق شود افزود: فرصت‌های خوبی ایجاد شده که با حمایت از تولیدات داخلی می‌شود به موفقیت بیشتری در حوزه اقتصاد برسیم.

انتهای پیام/

نظر شما