شناسهٔ خبر: 32344593 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سی‌ان‌ان: آمریکا در حال طراحی گزینه نظامی برای مقابله با نفوذ چین، روسیه و کوبا در ونزوئلا است

مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند این کشور برای مقابله با نفوذ چین، روسیه و کوبا و همچنین سرنگونی دولت ونزوئلا در حال تدوین گزینه نظامی است.

صاحب‌خبر -

سی‌ان‌ان: آمریکا در حال طراحی گزینه نظامی برای مقابله با نفوذ چین، روسیه و کوبا در ونزوئلا استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال طراحی گزینه‌های نظامی برای مقابله با نفوذ روسیه، کوبا، و چین در ونزوئلا است.

سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از یکی از مقامات ارشد پنتاگون اعلام کرده است. به گفته این منبع آگاه دستور تدوین گزینه‌های نظامی علیه ونزوئلا پس از نشست هفته گذشته در کاخ سفید صادر شده است.

این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود، افزود: «در نشست هفته گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع گفت که درباره بحران ونزوئلا طرحهای (نظامی) را تدوین کند».

وی همچنین مدعی شد ستاد مشترک پنتاگون و فرماندهی جنوبی آمریکا که بر تمامی عملیات نظامی در آمریکای لاتین و کارائیب نظارت دارد، کارهای اولیه طراحی گزینه‌های نظامی علیه ونزوئلا را انجام داده است.

سی‌ان‌ان اما می‌افزاید: «گرچه مایک پمپئو، وزیر خارجه (آمریکا) اخیراً اعلام کرد در رابطه با ونزوئلا همه گزینه‌ها روی میز است، چند مقام پنتاگون تأکید داشتند وزارت دفاع آمریکا هیچ انگیزه و علاقه‌ای برای استفاده از گزینه نظامی علیه دولت ونزوئلا ندارد».

بنا به این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم خواستار برکناری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا شده و از روس‌ها نیز خواسته ونزوئلا را ترک کنند، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد او خواستار عملیات نظامی در ونزوئلا باشد.

رسانه‌های آمریکا همچنین روز دوشنبه از برگزاری میزگردی محرمانه در اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) با شرکت دست‌کم ۴۰ نفر از مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی این کشور و همچنین مقاماتی از کشور‌های کلمبیا و برزیل برای بررسی گزینه حمله نظامی علیه ونزوئلا خبر دادند.

خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت، ژانویه سال جاری میلادی پس از چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحدان واشنگتن، در اقدامی غیرقانونی و جنجال برانگیز، خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و باعث تشدید تنش‌ها در این کشور شد؛ اقدامی که بی درنگ مورد حمایت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی قرار گرفت.

مردم ونزوئلا و ارتش این کشور بار‌ها حمایت خود را از دولت قانونی کاراکاس اعلام کرده اند. طی ماه‌های گذشته آمریکا و متحدانش همزمان با جنگ رسانه‌ای سنگین علیه کاراکاس تلاش کردند با وضع تحریم‌های شدید و همچنین تحت فشار قرار دادن ارتش ونزوئلا، آن‌ها را به قطع پشتیبانی از دولت مادورو وادار کنند اما به اذعان رسانه‌های خود آمریکا، تاکنون تمام طرحهای واشنگتن برای روی کار آوردن دولت دست‌نشانده با شکست مواجه شده است. (اینجا)

انتهای پیام/

نظر شما