شناسهٔ خبر: 32344499 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

کوبا، زمین جدید زورآزمایی و تقابل آمریکا با اروپا

در حالیکه دولت آمریکا، ممنوعیت موجود برای شکایت طرف‌های آمریکایی از شرکت‌های خارجی همکار با شرکت‌های کوبایی را رفع کرد، بروکسل نیز در اقدامی تلافی جویانه اعلام کرد آماده است تا از شرکت‌های متبوع خود در کوبا در مقابل اقدامات قضایی آمریکا حمایت کند.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه تصریح کرد دولت این کشور از روز ۲ می، ممنوعیت‌ موجود برای تنظیم شکایت در دادگاه‌های آمریکایی علیه شرکت‌های خارجی همکار با شرکت‌‌های کوبایی را رفع می‌کند.

مایک پامپئو در یک کنفرانس خبری گفت: «هر فرد یا شرکتی که در حال تجارت در کوبا است بایستی به این اعلانیه توجه کند.»

خبرگزاری رویترز نوشته این تغییر در سیاست‌های آمریکا می‌تواند شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و کانادایی که در حال تجارت در کوبا هستند را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دهد.

قانونی موسوم به «هلمز برتون» که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید به طرف‌های آمریکایی اجازه می‌دهد از اتباع و شرکت‌های خارجی مستقر در کوبا که در حال بهره‌برداری از املاک مصادره‌شده توسط دولت هاوانا برای فعالیت‌های تجاری خود هستند، شکایت کند.

علی‌رغم این، دولت‌های آمریکا به دلیل دغدغه‌های امنیتی اجرای مفاد این قانون را تعلیق کرده‌اند.

اتحادیه اروپا که شرکت‌های آن در کوبا فعالیت تجاری دارند، تصمیم دولت آمریکا را به شدت محکوم کرد. کانادا هم این اقدام را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته است.

بروکسل اعلام کرد آماده است تا از شرکت‌های متبوع خود در کوبا در مقابل اقدامات قضایی آمریکا حمایت کند.

به گزارش راشاتودی، اتحادیه اروپا اعلام کرد که با تمام ابزارها از شرکت‌های خود در کوبا در برابر اقدامات قضایی آمریکا حمایت خواهد کرد.

در همین راستا فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سیسیلیا مالستروم کمیسر تجاری اتحادیه اروپا طی نامه‌ای به واشنگتن کاخ سفید را به بازگشایی پرونده شکایت در سازمان تجارت جهانی تهدید کردند.

اروپایی‌ها نسبت به اقدام آمریکا در اجرای قانون موسوم به هلمز برتون که به شهروندان آمریکایی اجازه شکایت علیه شرکت‌های خارجی که پس از انقلاب سال 1959 در کوبا فعالیت می‌کنند را می‌دهد، به شدت انتقاد کردند.

اتحادیه اروپا شکایت خود در سازمان تجارت جهانی را که به دلیل این مسأله مطرح شده بود در سال 1998 و پس از آنکه آمریکایی‌ها به شرکت‌های اروپایی معافیت از این قانون را داده بودند مسکوت کردند.

در این نامه که به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شده بود آمده است: در صورتی که آمریکا در این زمینه همکاری نکند اتحادیه اروپا مجبور است تا از تمام ابزارها شامل سازمان‌های بین‌المللی برای حفظ منافع خود استفاده کند.

اتحادیه اروپا در این نامه تهدید کرده است که موضوع بازگشایی پرونده شکایت در سازمان تجارت جهانی را مدنظر خواهد داشت.

نظر شما