شناسهٔ خبر: 32344444 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش ملی فرهنگ رضوی، بانوان فرهیخته در یزد برگزار می شود

یزد- ایرنا - مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در یزد از برگزاری نخستین همایش ملی' فرهنگ رضوی، بانوان فرهیخته و نیکوکار' به منظور نکوداشت 'ستی فاطمه خاتون' همسر امیرچخماق خواهر بانو 'گوهرشاد' یازدهم اردیبهشت ماه در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

'بی‌بی فاطمه خاتون' ملقب به 'ستی فاطمه' از بانوان نیکوکار قرن نهم هجری در یزد به شمار می‌آید. 'ستی فاطمه خاتون 'علاوه بر اینکه همسر امیر جلال‌الدین چخماق شامی؛ حاکم یزد در عصر تیموری بود، خواهر گوهرشاد خاتون همسر شاهرخ تیموری است ، همچون خواهرش گوهرشاد به ساخت بناهای عام‌المنفعه چون مجموعه امیرچقماق در این خطه کویری دست زد، به گونه‌ای که نام خود را در زمره زنان روشنفکر و فعال در برگی از صفحات تاریخ یزد به یادگار گذاشته است.
به گزارش ایرنا محمدحسین رحیمی نسب عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بانوان، وقف و امور خیریه، بازخوانی زندگانی و خدمات بانو ستی فاطمه ، فرهنگ رضوی و سبک زندگی رضوی در خانواده و جامعه با تاکید بر نقش مادری از جمله محورهای این همایش است.
وی با بیان اینکه مهلت ارسال مقالات به همایش یاد شده تا دوم اردیبهشت ماه تمدید شد اظهار داشت: تاکنون 65 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
رحیمی نسب احیای فرهنگ ناب و پویای رضوی و مشارکت بیشتر بانوان فرهیخته در زمینه های مختلف را از اهداف همایش یاد شده بیان کرد و گفت:در این جشنواره از هشت مقاله برگزیده تجلیل می شود.
وی با بیان اینکه بانو 'ستی فاطمه خاتون 'خواهر گوهرشاد خدمات عمرانی و وقفیات بسیاری از خود برجای گذاشته است ادامه داد: همچنین در همایش مورد اشاره هشت بانوی فرهیخته و نیکوکار استان تجلیل و به جشنواره گوهرشاد در مشهد معرفی می شوند.

** جشنواره ملی شعر زنان آفتاب
دبیر این همایش گفت: در حاشیه این همایش ،شب 10 اردیبهشت ماه جشنواره ملی شب شعر زنان آفتاب برگزار و از هشت شاعر برگزیده تجلیل می شود.
رحیمی نسب با بیان اینکه 180 شعر از شاعران سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که موضوعات آنها در زمینه فرهنگ نیکوکاری در زندگی بانو' ستی فاطمه' ، زنان جهان اسلام ، شکوه بیداری ، فرهنگ وقف و ترنم زیارت است.
وی برگزاری گردهمایی خادم یاران علمی نمایندگی آستان قدس رضوی در استان ها را از دیگر برنامه های جنبی همایش ملی' فرهنگ رضوی، بانوان فرهیخته و نیکوکار' در یزد بیان کرد.

** 70 وقف بنام امام رضا (ع) در یزد
مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در یزد گفت: 70 مورد وقف بنام امام رضا (ع) در استان ثبت شده که این رقم نسبت به استانهای همجوار کم است که در این زمینه باید فرهنگ سازی صورت گیرد.
رحیمی نسب افزود: بیشتر این موقوفات مربوط به خانه های قدیمی در بافت تاریخی است به همین دلیل درآمدزایی ندارند و مهمترین موقوفه بنام امام رضا (ع) استان کتابخانه وزیری است.

** ثبت نام 10 نفر در طرح خادم یاری رضوی در یزد
وی افزود: تاکنون 10 هزار نفر در طرح خادم یاری در این استان ثبت نام کردند که از این تعداد پنج هزار و 500 نفر کد خادم یاری دریافت نمودند.
رحیمی نسب افزود: از مجموع کسانی که کد دریافت نموده اند 2 هزار نفر زن و مابقی مرد هستند ، همچنین 2 هزار نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتر و مابقی کارشناس تا دیپلم می باشند.
وی ادامه داد:توفیق خدمت به بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) آرزوی بسیاری از محبین و عاشقان اهل بیت (ص) است لذا در دوره تولیت آستان قدس رضوی شرایطی فراهم شده تا علاقمندان خدمت به آستان امام هشتم بتوانند از طریق ثبت نام در سایت آستان قدس رضوی و گزینش و دوره آموزشی توفیق و فرصت خادم یاری را پیدا کنند.
نمایندگی آستان قدس رضوی در سال 96 در استان یزد تاسیس شد.
2088/ 6197

نظر شما