شناسهٔ خبر: 32344383 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آنچه این هفته بر سیما گذشت

تهران - ایرنا - شورای نظارت بر صدا و سیما در هفته جاری اخبار مربوط به سیل را در این رسانه بررسی کرد، دو سریال به خط پایان رسیدند و مهران مهام از پشت پرده همکاری مجدد با رضا عطاران خبرهای جدیدی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در هفته ای که گذشت رویداد های مهمی در صدا و سیما رخ داد که در این بسته خبری آنها را مرور می کنیم.

**شورای نظارت بر صداوسیما انتشار اخبار سیل در این رسانه‌ بررسی کرد
جلسه 459 شورای نظارت با موضوع بررسی نحوه پوشش خبری حادثه سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور با حضور نمایندگان قوای قضائیه، مجریه و مقننه و همچنین معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما و به ریاست حجت‌الاسلام اژه‌ای در محل دبیرخانه شورای نظارت تشکیل شد. در این جلسه که معاون سیاسی سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه خبر و برخی از مدیران معاونت سیاسی حضور داشتند، گزارشی از اقدامات عملکرد و برنامه‌های آینده این معاونت با موضوع سیلاب اخیر کشور ارائه شد.
مجید آخوندی معاون سیاسی سازمان صدا و سیما با اعلام اینکه بارش‌های فروردین‌ماه از لحاظ حجم و میزان فراگیری در استان‌های مختلف بی‌سابقه بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود پیش بینی‌های به عمل نیامده از سوی دستگاه‌های مرتبط با سیل، رسانه صدا و سیما توانست ضمن بسیج امکانات و تجهیز منابع، با استفاده از نیروهای موجود در شهرستان‌ها، استان‌ها و مرکز، اخبارمرتبط با سیل در استان‌های درگیر را پوشش رسانه‌ای دهد و عملکرد نهادهای مختلف و گروه‌های جهادی و مردمی و همچنین وحدت و یکپارچگی کشور را در خلق حماسه کمک‌های مردمی را به تصویر بکشد.
وی انعکاس هشدارهای ستاد مدیریت بحران کشور و عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سیل را از دیگر اقدامات رسانه صدا و سیما اعلام و اظهار داشت: در مناطق سیل زده سعی کردیم مشکلات و کمبودهای مردم را به گوش مسئولان مربوطه برسانیم.
معاون سیاسی صدا و سیما گام بعدی رسانه صدا و سیما را انعکاس فعالیت‌های بازسازی و سازندگی مناطق سیل‌زده و نیز پیگیری تعهدات و وعده‌های مسئولان اجرایی کشور به مردم این مناطق اعلام و اظهار امیدواری کرد رسانه صدا و سیما در این مرحله نیز به اهداف مد نظر دست یابد.
در ادامه این نشست اعضای شورای نظارت نیز ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود، از عملکرد صدا وسیما در پوشش خبری حادثه سیل اخیر در برخی استان‌های کشور تقدیر و بر ضرورت انعکاس فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و اقدامات خیرخواهانه مردمی در کمک به مردم مناطق سیل‌زده و بازسازی این مناطق و همچنین انعکاس اقدامات دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور به طور مستمر تاکید کردند.
بیان ثمرات و نتایج خوب بارش های آسمانی اخیر در رسانه صدا و سیما از موضوعات دیگری بود که اعضای شورای نظارت بر آن تاکید داشتند.

**کار «بهترین سال‌های زندگی ما» در شهرک دفاع‌مقدس، تمام شد
در روز 29 فروردین ماه، تصویر برداری آخرین سکانس‌های سریال «بهترین سالهای زندگی ما» کارگردانی احمد کاوری در شهرک سینمایی دفاع‌مقدس به پایان رسید.
طی روزهای گذشته عوامل تولید در شهرک سینمایی دفاع مقدس مشغول ضبط سکانس‌های جنگی بودند. با پایان تصویربرداری، مراحل پس تولید با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود تا این مجموعه بزودی تحویل پخش شود. محمد کامبیز دارابی مجری طرح این پروژه است.
«بهترین سال‌های زندگی ما» به نویسندگی جابر قاسمعلی، یک درام پرفراز و نشیب تاریخی و عاشقانه است و اقتباسی از رمان مطرح «مهاجران» هاوارد فاست محسوب می‌شود. این سریال در 30 قسمت برای پخش از شبکه سوم سیما تولید می‌شود.
داستان مجموعه از دهه 30 روایت می‌شود و قصه‌ای پرفراز و نشیب را به تصویر می‌کشد که در ادامه به دهه حاضر نیز می‌رسد. تنوع جغرافیایی لوکیشن‌ها و روایت پر شاخ و برگ، از جمله ویژگی‌های این سریال است.
علیرضا کمالی، بهنام تشکر، علیرضا جلالی تبار، هدایت هاشمی، برزو ارجمند، امیررضا دلاوری، داریوش کاردان، شهرام قائدی، رحیم نوروزی، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، سهیلا رضوی، حدیثه تهرانی، نیلوفر شهیدی، الهام طهموری، علی سلیمانی، فرخ نعمتی، کورش سلیمانی، نسرین بابایی، افشین سنگچاپ، آوا دارویت، قربان نجفی، فریبا طالبی، مینا نوروزی، فریده دریامج، سهی بانو ذوالقدر، ساناز سماواتی، وحید شیخ زاده، بهراد خرازی، فرج الله گلسفیدی، انوش نصر، کرامت رودساز، حمیدرضا داوری، مهدیه کوهستانی در این سریال بازی داشته‌اند.
در خلاصه داستان این سریال آمده: یارمحمد برای فرار از گرسنگی و خشکسالی به شمال کشور می‌رود تا شغل ماهیگیری را پیشه کند. او که نمی‌داند ماهیگیریِ آن منطقه در سلطه گردنکشی به نام تراب است، به دریا می‌زند و مقابل تراب می‌ایستد. وارش بیوه جواد که سال‌ها تراب در خیال ازدواج با اوست، با دیدن دلاوری یارمحمد دل به او می‌بندد و به تراب جواب رد می‌دهد. تراب نقشه‌ای می‌چیند تا یارمحمد را از سر راه بردارد، اما اتفاقی که هیچکس انتظارش را نمی‌کشد، از راه رسیده و سرنوشت آدم‌ها را به هم پیوند می‌زند.

** مهام: تلویزیون و عطاران با هم مشکلی ندارند
مهران مهام تهیه‌کننده تلویزیون درباره حرف و حدیث هایی که خبر از ساخت سریال خانه به دوش 2 می داد گفت: این اخبار و حرف و حدیث‌ها، منبع مشخصی ندارند و نمی‌توان فصل جدیدی از یکسری سریال ماندگار و خاطره انگیز مخاطب را همین‌طوری و بدون قصه استاندارد و جذابی شروع کرد.
وی افزود: بارها گفته‌ام که هیچ سریالی در زمان ساخت برای سری دوم ساخته نمی‌شود و عمدتاً کارهایی که ساخته‌ام درخواست فصول بعدی را داده‌اند اما تداوم هرکار زیبا و ماندگاری نیاز به قصه‌های جذاب‌تر و فضا و موقعیت‌های پویایی دارد تا طعم شیرین موقعیت‌های قبلی آن سریال تلویزیونی در ذهن مخاطب کمرنگ نشود. قرار نیست فعلاً «خانه به دوش2» کار شود و به علت حضور جواد عزتی در پروژه‌های مختلف سینمایی فعلاً ساخت فصل جدید «دردسرهای عظیم» هم امکان‌‌پذیر نیست.
مهام با اشاره به برگزاری جلساتی با رضا عطاران به عنوان مشاور پروژه فصل جدید سریال «زیر‌آسمان شهر»، تصریح کرد: این نوع خبرسازی‌ها جز هیاهو مقصد و سرمنزل دیگری ندارد؛ مردم همیشه نسبت به ساخت چنین سریال‌هایی اقبال نشان داده‌اند اما باید قصه، فیلمنامه و موقعیت‌های خوبی فراهم شود و همه آن دوستان کنار هم قرار بگیرند تا فصل جدید چنین سریال‌های طنز ماندگاری دوباره جلوی دوربین برود. البته ناگفته نماند قرار بود «زیر آسمان شهر» جدیدی در راه باشد حتی با رضا عطاران به عنوان مشاور این پروژه جلساتی داشتیم ولی به دلیل مشغله‌های برخی از دست‌اندرکاران این کار، ساخت فصل جدید این سریال تلویزیونی به زمان دیگری موکول شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است رضا عطاران دوباره به تلویزیون بیاید و کار مشترکی داشته باشید، خاطرنشان کرد: رضا عطاران قرار بود به عنوان مشاور پروژه «زیر آسمان شهر» جدید حضور داشته باشد. قطعاً او همچون گذشته نمی‌تواند سریال‌های چندین قسمتی با چندین ماه فیلمبرداری را بپذیرد هم به جهت مالی و هم به جهت زمانی؛ زیرا الان به او ارقام خیلی بالاتر و فضای متنوع‌تری در سینما پیشنهاد می‌شود ولی با این حال در صورت آمادگی ذهنی و روحی رضا عطاران، با او در تلویزیون کار جدیدی را آغاز می‌کنیم.
مهام با اشاره به اینکه تلویزیون و عطاران با هم مشکلی ندارند، تأکید کرد: رضا عطاران هیچ‌گاه با تلویزیون قهر نبوده و تلویزیون هم با او مشکلی ندارد. فقط فضای کاری تغییر کرده و پیشنهادهای متعددی از سینما دارد. سینما هم روزهای طولانی برای تصویربرداری وجود ندارد و بازیگر می‌تواند با درآمد بهتر و زمان کمتری، پروژه‌های مختلف و متنوعی را بپذیرد و کار کند؛ اتفاقی که کمتر در تلویزیون می‌افتد و حتماً عطاران می‌بایست با یک کار محکم، قوی و جذابی به تلویزیون برگردد، زیرا مردم از او توقع بیشتری دارند و به سرعت با کارهای قبلی‌اش مقایسه می‌شود.

** فصل دوم برنامه وقتشه روی آنتن رفت
سری جدید برنامه «وقتشه» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری و اجرای کامران تفتی با محوریت آموزش مهارت‌های زندگی در 50 قسمت این هفته روی آنتن شبکه نسیم رفت.
وقتشه به همراه تماشاگران از 24 فروردین ضبط خودش را شروع کرد و فصل جدید برنامه با دکوری جدید طراحی شد و از چهارشنبه 28 فروردین ماه ساعت 21 برای مخاطبان شبکه نسیم روی آنتن رفت.
اتاق فکر «وقتشه» در سری جدید، علاوه بر تاکید بر خانواده و ازدواج، به مسئولیت اجتماعی خانواده‌ها هم توجه ویژه داشته است.

** «گاندو» در چین به خط پایان رسید
تصویربرداری سریال گاندو که خردادماه سال گذشته در تهران آغاز شده بود با ضبط سکانس های پایانی در کشور چین، به پایان رسید، در سکانس های پایانی جواد افشار (کارگردان) در نقش مرتضی و مجتبی امینی (تهیه کننده) در نقش بهمن به همراه چند بازیگر چینی مقابل دوربین رفتند.
داستان این مجموعه تلویزیونی که پانزدهمین سریال افشار برای تلویزیون است به قلم آرش قادری به نگارش درآمده است. «گاندو» در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای آماده پخش خواهد شد.
داریوش فرهنگ، وحیدرهبانی، پیام دهکردی، صالح آقا میرزای، لیلا اوتادی، ساراخویینی‌ها، علیرام نورایی،آزیتا ترکاشوند، نگارعابدی، خسرو شهراز، پندار اکبری، عرفان ابراهیمی، مجیدنوروزی، علی افشار، اتابک نادری، نیلوفر شهیدی، محمدجواد طاهری، جمشید جهانزاده، بهزاد رحیم خانی، فلیپ ساپرکین، فرشته آلوسی، سارا محمدی، میثم ولیخانی، مصطفی سلطانی، یاسمین پیداودی، آیدا جعفری، ناره گرگوریان، بهامین تورانی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.
در اواسط فیلم برداری جدید ترین اثر افشار پر بازیگر کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، سوگل طهماسبی، کمند امیرسلیمانی ،صالح میرزا آقایی و فرهاد قائمیان مقابل دوربین رفتند و همچنین جمع زیادی از بازیگران خارجی و ایرانی در بخش تولید خارج از کشور به این مجموعه اضافه شدند.
به گزارش ایرنا، کارگردان گاندو کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1382 در سریال پول کثیف به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال برادر، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای افشار محسوب می‌شد و او دراین اثر همکاری با هنرمندانی همچون فرهاد جم، زیبا بروفه، رضا رویگری و غلامحسین لطفی را تجربه کرد.
وی در سال 1395 دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. از پروژه های مهم این کارگردان در این سالها می‌توان به کارگردانی سریال آنام اشاره کرد.
فراهنگ**9210** 9246 **

نظر شما