شناسهٔ خبر: 32343307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

محتمل ترین چهره برای تصدی "سخنگویی دولت" کیست؟

تابناک

چندی پیش، نام «علی ربیعی» به عنوان گزینه احتمالی سخنگویی دولت مطرح شد؛ اما مدتی این موضوع مسکوت ماند تا اینکه دوباره خبرها در این باره قوت گرفته و شنیده می‌شود که سخنگویی دولت دوازدهم در ادامه راه به وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده می‌شود که بعد از دوره وزارت به عنوان مشاور در دفتر رئیس جمهور حضور دارد و قوه مجریه را کمک می‌کند...

صاحب‌خبر -
سه‌شنبه ۲۶ تیرماه سال ۹۷ آخرین جلسه سخنگوی سابق دولت (محمدباقر نوبخت) در حالی با حضور خبرنگاران برگزار شد که بحث رفتن او از سازمان برنامه و بودجه، بیش از هر زمان دیگری در بحبوحه مشکلات اقتصادی داغ شده بود. او حتی از آمادگی برای بازگشت به دانشگاه و تدریس و کناره گیری از مسئولیت‌های دولتی خبر داده بود، ولی در آن جلسه تلاش بسیاری کرد تا از حضور خود در مهمترین سازمان مالی و اعتباری کشور دفاع کند. او درباره احتمال کنار گذاشته شدنش از سازمان برنامه و بودجه گفت: «تمام این شایعات دروغ است.»

شامگاه سه‌شنبه ۹ مرداد محمدباقر نوبخت در صفحه توئیتر خود از تغییر سخنگوی دولت دوازدهم با موافقت حسن روحانی، رئیس جمهور خبر داد، ولی این موضوعی بهایی بود که او باید برای حفظ جایگاهش در سازمان برنامه و بودجه می‌پرداخت. با این تصمیم، نوبخت در جایگاه ریاست سازمان برنامه و بودجه ماندگار شد، ولی با گذشت نزدیک ۹ ماه از این موضوع، همچنان دولت ترجیح داده کار را بدون سخنگو دنبال کند.

ماه‌های زیادی است که اطلاع رسانی از اقدامات دولت، تنها به حضور خبرنگاران طی روز‌های چهارشنبه در حیاط هیأت دولت محدود شده و هنوز مشخص نیست، چه کسی قرار است ریاست جلسات سه‌شنبه‌های طبقه هشتم ساختمان کوثر (محل برگزاری نشست خبرنگاران با سخنگوی دولت) را به عهده بگیرد!

محمدباقر نوبخت پنج سالی به عنوان سخنگوی دولت، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران و بازتاب‌دهنده نظرات، تصمیمات و اقدامات دولت حسن روحانی بود؛ اما با بالا گرفتن انتقادات از نوع اطلاع رسانی و سخنانی که سخنگو بر خلاف واقعیات جامعه بر زبان جاری می‌کرد، نحوه عملکرد دولت دوازدهم و زمزمه‌های تغییر کابینه دوم روحانی، سرانجام نوبخت با بهانه کردن تمرکز بیشتر بر سازمان برنامه و بودجه از این مسئولیت کناره گیری کرد.

حالا دوباره انتقاد به بهره نگرفتن دولت از سخنگو به منظور بازتاب عملکرد‌ها و اقدامات قوه مجریه به مردم و همچنین عدم پاسخگویی در مقابل افکار عمومی شدت گرفته است و روز و جلسه‌ای نیست که رسانه‌ها در این زمینه مطلب ننویسند و سؤال نپرسند؛ موضوعی که مقامات دولتی را وادار به واکنش کرده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور که خیلی‌ها او را منتفذترین چهره در دولت دوم روحانی می‌خوانند، درباره عدم حضور سخنگو در دولت و در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیأت وزیران، تصریح کرد: «من سخنگو نیستم، اما سعی می‌کنم هفته‌ای یک بار پاسخ رسانه‌ها را بدهم، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم، سخنگوی دولت نیز انتخاب شود.»

چندی پیش نام علی ربیعی به عنوان گزینه احتمالی سخنگویی دولت مطرح شد، اما مدتی این موضوع مسکوت ماند تا اینکه دوباره خبر‌ها در این خصوص قوت گرفت و شنیده می‌شود که سخنگویی دولت دوازدهم در ادامه راه به وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده می‌شود که بعد از دوره وزارت به عنوان مشاور در دفتر رئیس جمهور حضور دارد و قوه مجریه را کمک می‌کند.

علی ربیعی شصت ساله سیاستمدار اصلاح طلبی است که پنج سال مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در چهار ساله دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم بر عهده داشت، اما در هفدهم مرداد سال ۱۳۹۷ توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح و برکنار شد.

او که زاده جنوب تهران است، درباره گذشته خود می‌گوید: پیش از انقلاب تکنسین کارخانه‌هایی، چون ارج بوده و پس از انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۶۰ مسئولیت شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی را بر عهده داشته است. ربیعی پس از آن به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمی آید و از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ در دورهٔ وزارت محمد ری شهری و علی فلاحیان، معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت اطلاعات را بر عهد می‌گیرد.

او همچنین از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۴ مسئول اجرایی و مسئول کمیته تبلیغات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به عنوان مشاور اجتماعی رئیس دولت اصلاحات یعنی «سید محمد خاتمی» فعالیت می‌کند. او استاد دانشگاه‌های تهران و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و اقتصادی و عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت است.

نظر شما