شناسهٔ خبر: 32339664 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

عقبگرد شاخص بورس پس از یک دوره سبزپوشی/ خیز خودرویی‌ها در واپسین دقایق معاملات

شاخص بورس تهران امروز پس از یک دور ادامه دار رشد، تغییر جهت داد و ۱۹۷۲ واحد نسبت به روز گذشته کاهش یافت. به موجب این عقبگرد ۰.۹۸ درصدی، دماسنج اصلی بازار سهام به سطح ۱۹۹ هزار و ۹۱۸ واحد تنزل کرد. نمادهای «کگل»، «کچاد» و «رمپنا» بیشترین اثرگذاری را بر حرکت امروز شاخص داشتند.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ بازار سهام امروز روزی متفاوت را پشت سر گذاشت. این بازار که در هفته‌های اخیر همواره و بدون وقفه در مسیر رشد گام بر می‌داشت امروز راه کاهش پیش گرفت و پس از آنکه هزار و 972 واحد از ارتفاعش کاسته شد، در سطح 199 و 918 واحد به انتظار ادامه معاملات در هفته آتی نشست.

معاملات امروز در حالی آغاز شد که فشار تقاضا از همان ابتدا در بسیاری از نمادها مشهود بود. همین امر سبب شد در ساعت ابتدایی معاملات دماسنج بازار سهام بیش از سه هزار و 100 واحد از ارتفاعش را از دست بدهد. با این حال این جو پایدار نماند و در باقی مهلت معاملات در روز جاری شاهد کم شدن فشار عرضه در بسیاری از نمادها بودیم. دماسنج بازار که از ابتدای داد و ستدها بیش از هر چیز تحت تاثیر فلزی معدنی‌ها قرار داشت، تا پایان نیز از این نمادها بیشترین تاثیر را پذیرفت، با این حال با کاهش میزان عرضه در نمادها شاهد آن بودیم که سبزپوشی «کگل» توانست، تا حدی از فشار وارده بر شاخص بورس بکاهد. همین امر سبب شد تا نماگر اصلی بورس که بیش از 1.5 درصد از ارتفاعش را از دست داده بود در حالی امروز را به پایان ببرد که تنها 0.98 درصد از وزنش را از دست دهد.

 

کاهش شاخص بورس، سقوط آزاد یا اندکی استراحت؟

از افت رونق در روز گذشته و تغییر جهت قیمت در بسیاری از نمادهای بنیادی بازار می‌توان اینطور نتیجه گرفت که پس از گذشت هفته‌های متمادی بسیاری از فعالان بازار که فرصت خرید نمادها در قیمت‌های پایین‌تری را یافته بودند، حالا و پس از آنکه قیمت دلار در سراشیبی کاهش قدم برداشته دست به شناسایی سود، در پرتفوهای خود بزنند. همانطور که در گزارش‌های پیشین نیزبه آن اشاره شده است، بازار سهام از ابتدای اسفندماه سال گذشته تقریبا تمامی روزهای خود را با شیبی قابل توجه رشد کرده بود. همین امر باعث شده که حالا و پس از آنکه سقف قبلی شاخص به لطف هجوم نقدینگی در بسیاری از نمادها فتح شده است، اندکی برای اصلاح قیمت‌ها آماده تر باشد.

بازار سهام که همواره در معاملات خود نیم نگاهی به قیمت‌های جهانی و قیمت ارز در بازار داخلی دارد، طبیعی است حالا و پس از آنکه دلار با اندکی افت قیمت در معاملات خود رو به رو شده است، وارد فاز اصلاح شده و اندکی از وزن آن کاسته شود. با این حال آنچه که قابل توجه است، وضعیت مناسب عملکرد بسیاری از شرکت‌ها به رغم وجود تنگناهای تحریمی است. همین امر سبب شده تا در روز جاری بسیاری از سرمایه گذاران بیش از آنکه به دنبال خروج از بازار سهام و فرار سرمایه‌های خود باشند، بیشتر به دنبال شناسایی سود در شرایط فعلی باشند؛ عاملی که خود را در قالب سنگین نبودن میزان تقاضا در نمادهای بنیادی بازار نشان داده است.

 

خیز خودرویی‌ها در واپسین دقایق معاملات/ «خپارس» شگفتی ساز شد

داد و ستدهای امروز دارای یک اتفاق جالی توجه بود. در این روز گروه خودرو و ساخت قطعات که معاملات خود را با قرمزپوشی در بسیاری از نمادها آغاز کرده بود، در ادامه معاملات خود رفته رفته تغییر جهت داد و به محدوده مثبت قیمت رسید. تقریبا در نیم ساعت پایانی خرید و فروش‌ها بود که شاهد اوج گیری قیمت در نمادهای خودرویی بودیم. این افزایش که در ابتدا خود را با رسیدن به محدود مثبت قیمتی در نمادهای نظیر «خودرو» و «خساپا» نشان داد. کم کم با شتاب گرفتن تقاضا در نمادهای خودرو ساز شکلی جدی تر به خود گرفت و تا آنجا پیش رفت که طی همین مدت محدود «خپارس» را دو باز صف خرید کرد. این تقاضا به حدی بود که طی مدت کوتاهی مقدار زیادی از این سهم را به بین کدهای خریداران و فروشندگان دست به دست کرد و موجب شد تا «خپارس» امروز را در حالی به پایان ببرد که 213 میلیون سهم آن به ارش تقریبی 19 میلیارد تومان معامله شده است.

 

بانکی‌ها همچنان چشم به راه روزهای بهتر

روز جاری با افت قیمت در اکثر نمادهای بانکی پایان یافت. این نمادها که در روزهای اخیر اغلب در محدوده‌های نزولی قیمت معامله شدند امروز را هم در حالی به اتمام رساندند که دست قدرتمندتر فروشندگان مانع از سبزپوشی قیمت در بسیاری از این نمادها شد. بر این اساس روز جاری در حالی خاتمه می‌یابد که به جز «وخاور» تمامی نمادهای بانکی با کاهش قیمت آخرین معاملات خود را به پایان رساندند. اما آنچه که در معاملات این گروه بسیار به چشم آمد قرمزپوشی «وتجارت» و رسیدن آن به کف محدوده مجاز قیمتی طی روز جاری بود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پس از بازگشایی این نماد بسیاری از فعالان بازار انتظار رشد قیمت در این نماد را داشتند. با این حال این تمایل امروز مسیر نشد و با دیگر ثابت کرد که با خوشبینی صرف و اما و اگر و توجه به شایعات بازار نمی‌توان معامله کرد. امروز نیز روز خوبی برای نمادهای بانکی نبود. این نمادها که در روزهای اخیر اغلب در محدوده‌های نزولی قیمت معامله شدند امروز را هم در حالی به اتمام رساندند که دست قدرتمندتر فروشندگان مانع از سبزپوشی قیمت در بسیاری از این نمادها شد. بر این اساس روز جاری در حالی خاتمه یافت که به جز «وخاور» تمامی نمادهای بانکی با کاهش قیمت آخرین معاملات خود را به پایان رساندند. اما آنچه که در معاملات این گروه بسیار به چشم آمد قرمزپوشی «وتجارت» و رسیدن آن به کف محدوده مجاز قیمتی طی روز جاری بود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پس از بازگشایی این نماد بسیاری از فعالان بازار انتظار رشد قیمت در این نماد را داشتند. با این حال ای خواسته امروز مسیر نشد و با دیگر ثابت کرد که با خوشبینی صرف و اما و اگر و توجه به شایعات بازار نمی‌توان معامله کرد.

 

آمار و ارقام بازار

رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.98 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه کاهش قیمت در نمادهایی نظیر «کچاد»، «رمپنا» و «تاپیکو» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 199 هزار  و 919 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای سنگ آهنی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران هشت میلیارد و 489 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 799 میلیارد تومان بوده است که از این میان 894 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانک‌ها با مجموع ارزش معاملات 152 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، شیمیایی، فلزی و سیمان نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افت 37 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «مارون»، «ذوب» و «دماوند» پذیرفته است. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 750 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 287 میلیارد تومان می‌رسید این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 780 میلیارد تومان رسیده است.

نظر شما