شناسهٔ خبر: 32338889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس جمهور در جلسه هيات دولت:

بازسازي ها از امروز تحت فرماندهي وزير کشور در مناطق سيل‌زده آغاز مي شود

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- رئيس جمهور با بيان اينکه سيل اخير در کشور مشکلات گسترده اي براي مردم ايجاد کرد و خسارت‌هاي زيادي به زيربناها، اراضي کشاورزي و منازل مسکوني وارد نمود، تاکيد کرد: مردم مناطق سيل زده ، به هيچ وجه نبايد نسبت به جبران خسارات نگراني داشته باشند چرا که دولت با افتخار در اين مسير تلاش خواهد کرد و با کمک هم و دست به دست يکديگر، خرابي‌ها را بهتر از گذشته خواهيم ساخت.

    بارندگي هاي اخير به رغم مشکلات ايجاد شده، حيات را به کشور بازگرداند
    طي 3 هفته آب 3 هزار و 900 روستا و برق 2 هزار و 333 روستا وصل شد
    تلاش هاي موفق براي جلوگيري از شيوع بيماريها در مناطق سيل زده، موجب حيرت برخي از مراکز بهداشتي جهان شده است
    جايگاه هواشناسي کشور از لحاظ سازماني ارتقاء مي يابد


به گزارش خبرگزاري آريا، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيأت دولت گفت: بسيار دشوار است که مردم با از بين رفتن منازل و وسايل زندگي خود بخواهند مدتي را در چادر و يا خانه‌هاي اقوام زندگي کنند.
روحاني افزود: جبران خسارت و تحمل آسيب ديدن و از بين رفتن لوازم منزل که گاهي حاصل تلاش يک عمر يک خانواده بوده، بسيار سخت است.
رئيس جمهور با بيان اينکه مردم ايران در درجه اول و دولت پس از آن، در اين امتحان الهي موفق بودند، خاطر نشان کرد: ملت ايران بالاترين توفيق را در کمک و ياري يکديگر داشتند و دولت با همه توان خود در اين عرصه گام نهاد و همه اقشار و بخش‌ها اعم از امداد، هلال احمر، اورژانس، کميته امداد، نيروهاي مسلح و بسيج به صحنه آمدند.
روحاني با اشاره به اينکه در اين حادثه عليرغم مشکلات، برخي اقدامات و کارهاي گذشته دولت نيز نمايان شد، افزود: بخش بزرگي از اين سيلاب ها از مسير کانال‌کشي و زهکشي‌هايي که به منظور توسعه کشاورزي در دشت گرگان در دولت يازدهم و دوازدهم انجام شده بود،  به سمت دريا هدايت شد.
رئيس جمهور ادامه داد: اين نشان مي‌دهد که اقدامات عمراني و زيربنايي نه در روز عادي، بلکه در روزهاي سخت هم به کشور کمک مي‌کند.
روحاني با بيان اينکه با وجود بارندگي‌هاي فراوان در استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي با مشکل سيل و سيلاب مواجه نبوديم، گفت: اين بخاطر آن است که دولت با هدف احياء درياچه اروميه، 4 الي 5 سال است که تلاش مي‌کند و توانسته 242 کيلومتر از رودخانه‌هاي مختلف را لايروبي کند. همچنين سدهايي که در اين مناطق آماده آبگيري شده بودند، توانست 575 ميليون متر مکعب آب را در خود جاي دهند.
رئيس جمهور افزود: اگر لايروبي صورت نمي‌گرفت و آب‌هايي که در پشت سدها قرار دارند نيز آزاد مي‌شد، امروز در آذربايجان شرقي و غربي هم با سيل مواجه بوديم.
روحاني با بيان اينکه بارها اين را گفته‌ايم که يکي از افتخارات دولت يازدهم و دوازدهم تلاش در راستاي احياء درياچه اروميه است، گفت: احياء درياچه اروميه به معناي نجات زندگي، 15 ميليون نفر جمعيت کشور است چرا که اگر اين درياچه خشک مي‌شد، تمام منطقه شمال غرب کشور تحت تأثير گرد و غبار نمکي قرار مي‌گرفت و همه محصولات زراعي از بين رفته و زندگي مردم تحت تأثير قرار مي‌گرفت.
رئيس جمهور ادامه داد: افتخار دولت يازدهم اين است که در اولين جلسه دولت درباره درياچه اروميه تصميم‌گيري کرد و امروز شاهد آثار مثبت آن هستيم به گونه‌اي که امسال نسبت به سال گذشته حدود 1.6 دهم به آب درياچه اروميه اضافه شده است.
روحاني با اشاره به اينکه بارندگي‌هاي اخير هر چند که مشکلاتي را براي زندگي مردم ايجاد کرده و دولت هم براي جبران خسارات مشکلات فراواني خواهد داشت، اما حيات را به کشور بازگردانده است، اظهار داشت: مردم در اين حادثه بسيار کمک‌هاي فراواني کردند اما تعدادي معدود هم بودند که در فضاي مجازي به جاي آنکه کمک کنند، روحيه مردم را تخريب کردند که بايد اين موارد را دنبال کرده و کساني که در اين ايام به ملت خدمت کرده و آنهايي که به مردم به نحوي ظلم کردند را شناسايي و مشخص کنيم.
روحاني با تقدير از اقدامات دستگاه‌هاي اجرايي در اين ايام افزود: برخي از اقداماتي که توسط دستگاه‌هاي اجرايي صورت گرفته شايد نظير آن در دنيا وجود نداشته باشد به گونه‌اي که در مدت 3 هفته از 4 هزار روستايي که دچار قطع آب شده بودند، 3 هزار و 900 روستا به شرايط عادي بازگشته و امروز تنها براي 2.5 درصد از روستاها اين مشکل وجود دارد؛ همچنين از 2 هزار و 352 روستايي که با قطع برق مواجه شد، امروز برق 2 هزار 333 روستا وصل شده است.
رئيس جمهور افزود: اگر اين اقدامات را با ديگر کشورهايي که دچار اينگونه حوادث مي‌شوند، مقايسه کنيم، مي‌بينيم که اقدامات بسيار ويژه‌اي در بخش‌هاي مختلف از جمله جاده‌سازي و ايجاد پل‌هاي موقت انجام شده است.
روحاني با بيان اينکه عدم شيوع بيماري‌هاي واگيردار، عليرغم مشکلات بزرگ در مناطق سيل‌زده يکي از افتخارات کشور بشمار مي‌رود، گفت: اين نشان مي‌دهد که تلاش و اقدامات بسيار خوبي در اين راستا از سوي هلال احمر، اورژانس و مراکز بهداشتي و درماني صورت گرفته و موجب حيرت برخي از مراکز بهداشتي جهان شده است.
رئيس جمهور با قدرداني از رهبر معظم انقلاب بخاطر پاسخ به نامه دولت براي استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي جهت جبران خسارت‌ها و نيازي که در اين بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبري در ديداري که حضوراً خدمت ايشان بودم، فرمودند که معتقدم  بايد از صندوق در راستاي جبران خسارات مردم کمک شود.
روحاني با اشاره به اينکه در روزهاي اخير اقدام بسيار خوبي از سوي معاون اول رئيس جمهور، وزارت کشور و ساير دستگاه‌ها، براي برآورد اوليه خسارات در مناطق سيل‌زده انجام شده است، اظهار داشت: در مجموع براساس اين برآوردها حدود 40 هزار ميليارد تومان خسارات به بخش‌هاي مختلف وارد شده که البته اين رقم با بررسي دقيق خسارت‌هاي سيل در استان خوزستان ممکن است افزايش پيدا کند.
رئيس جمهور ادامه داد: دولت تا آنجا که ممکن باشد از امکانات بودجه‌اي خود براي جبران خسارات استفاده خواهد کرد و گزارش آن را به مقام معظم رهبري ارايه خواهد کرد و هر ميزان که نياز باشد از اعتبارات صندوق توسعه ملي استفاده مي‌کنيم.
روحاني تأکيد کرد: مردم بايد مطمئن باشند که در حد توان و امکان خود براي جبران خسارات تلاش مي‌کنيم، کما اينکه در جلسه امروز دولت مصوبه گذشته در اين خصوص را به دليل وسعت خسارت‌ها در بخش‌هاي مختلف بويژه کشاورزي اصلاح کرديم.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه مردم در صحنه تلاش‌هاي دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازي، کشور، نيرو و جهاد کشاورزي را مي‌بينند، اظهار داشت: برخي از دستگاه‌ها مانند وزارت امور خارجه و وزارت نفت نيز هستند که نقش آنها توانسته کمک شاياني را داشته باشد که در تبليغات زياد به چشم نمي‌آيد.
روحاني با بيان اينکه اعتبارات صندوق توسعه ملي به واسطه تلاش‌ها و خدمات وزارت امور خارجه و وزارت نفت حاصل شده است، گفت: اگر تلاش‌هاي وزارت امور خارجه نبود و از سال 95 توليد و صادرات نفت، گاز و ميعانات کشور، افزايش پيدا نمي‌کرد، امروز اعتبارات چنداني در صندوق توسعه ملي وجود نداشت.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه بخش بزرگي از جبران خسارات ناشي از سيل در توان بودجه دولت قرار ندارد و بايد صندوق به کمک بيايد، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملي يعني وزارت نفت، کارگران و مهندسان صنعت نفت، ديپلمات‌هاي کشور و بانک مرکزي و بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور.
روحاني افزود: اگر امروز نفت در شرايط پيش از توافق هسته‌اي قرار داشت، نمي‌توانستيم از اعتبارات صندوق چيزي داشته باشيم؛ اينکه توليد نفت کشور بيش از 2 برابر شد و توانستيم هم کشور را اداره کرده و هم بخشي از اعتبارات حاصل از فروش آن را ذخيره کنيم بخاطر تلاش‌هاي انجام شده در اين حوزه بوده است.
رئيس جمهور با تقدير از وزارت کشور و تلاش‌هاي وزير کشور در به عهده گرفتن فرماندهي قرارگاه بازسازي و نوسازي مناطق سيل‌زده، گفت: از امروز بازسازي‌ها و نوسازي‌ها در مناطق سيل‌زده زير نظر اين قرارگاه با فرماندهي وزير کشور، انجام مي‌شود و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نيروهاي مسلح و نيروهاي مردمي دست به دست هم داده و در اين راستا کمک خواهند کرد.
روحاني افزود: به منظور اينکه مشکلات و ريشه‌هاي سيلاب اخير براي جامعه و مردم مشخص شود، لازم بود هيأت سطح بالاي علمي را مسئول بررسي اين موضوع کنيم که اين هيأت به رياست رئيس دانشگاه تهران تعيين شده و موظف است ظرف 6 ماه گزارش ملي را تهيه و براي اطلاع مردم دانشجويان و مراکز مختلف منتشر کند.
رئيس جمهور تأکيد کرد: بايد جايگاه هواشناسي کشور از لحاظ سازماني ارتقاء پيدا کند و به سطح بالاتري از لحاظ بودجه و امکانات برسد، چرا که هواشناسي با پيش‌بيني‌هاي دقيق مي‌تواند در پيشگيري از وقوع اينگونه حوادث بسيار تاثيرگذار باشد.
روحاني با بيان اينکه بايد صنعت بيمه را براي اينگونه حوادث در آينده توسعه دهيم، گفت: دولت اين موضوع را با جديت دنبال کرده و بيمه به گونه‌اي توسعه خواهد يافت که در سال‌هاي آينده و در چنين حوادثي مشکلات بسيار کمتر بوده و در ادامه بايد به نقطه‌اي برسيم که زماني که اين حوادث بوجود آمد، مردم هيچ نگراني نداشته باشند و به راحتي براي جبران خسارات به بيمه مراجعه کنند.
رئيس جمهور تأکيد کرد: راه‌حل اساسي در اين گونه حوادث صنعت بيمه است و بايد تقويت شده و گسترش يابد.
روحاني با بيان اينکه در اين حادثه تشت آمريکايي‌ها از بام افتاد و مردم ديدند آنهايي که مرتب ادعا مي‌کردند با مردم ايران هيچ مشکلي نداشته و با دولت ايران دچار مشکل هستند، چگونه عمل کردند، گفت: اين سيل آزمايش بسيار خوبي براي همگان بود و از همه دولت‌هايي که در اين حادثه با مردم ايران همدردي کرده و به کمک و ياري دولت و ملت ايران شتافتند، تشکر مي‌کنم.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه اين حادثه بدترين آزمايش تاريخي براي هيأت حاکمه آمريکا بود، گفت: سران رژيم آمريکا ماهيت خود را افشا کردند و در حالي که اگر عاقل بودند بايد اعلام مي‌کردند که به خاطر سيلي که در ايران آمده، تحريم را براي يکسال معلق مي‌کنيم. آن وقت بود که مردم شايد باور مي‌کردند که آنها عليه ملت ايران نبوده و زماني که 25 استان ايران دچار حادثه شده است، تحريم را لغو کردند.
روحاني ادامه داد: اگر آمريکا چنين کاري مي‌کرد، معلوم مي‌شد آنچه راجع به خباثت آمريکا و ضديت با ملت ايران عنوان مي‌کنيم، اشتباه است، اما آمريکايي‌ها در موضوع سيل نه تنها اعلام کردند که کمک نمي‌کنيم، بلکه اجازه ندادند حتي مردم کمک‌هاي نقدي خود را از طريق بانک‌ها براي هلال احمر ايران ارسال کنند و با اين اقدام خباثت، ضدبشر بودن آمريکا و ماهيت پليد سران اين کشور مشخص شد.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: سيل اخير، اقدامات و تلاش‌هاي دولت و نيروهاي مسلح براي کمک به مردم، حضور و ياري مردم در صحنه و عکس‌العمل آمريکا نشان داد که ما بايد براي رفع مشکلات کشور روي پاي خود ايستاده و کنار يکديگر دست به دست هم دهيم تا بتوانيم اين خسارت و مشکل را به فرصت تبديل کنيم.
روحاني با بيان اينکه امروز همه بايد براي کمک و جبران خسارات به صحنه بيايند، افزود: حداقل 179 هزار منزل مسکوني در مناطق مختلف سيل‌زده دچار خسارت شده که بايد با تلاش همه بخش‌ها بتوانيم اين خسارت‌ها را جبران کنيم.
رئيس جمهور با بيان اينکه در اينگونه حوادث آموزش و پرورش، آموزش عالي و وزارت ورزش و جوانان بايد زماني که اسکان موقت مردم بيشتر از يک هفته مي‌شود، در آن مکان کلاس‌هاي درس را در چادرها و کمپ‌ها تشکيل داده و در کنار دانش‌آموزان و دانشجويان باشند، گفت: معلمان دلسوز و اساتيد مي‌بايست در روز سيل و زلزله در کنار دانش‌آموزان ، جوانان و نوجوانان باشند.
روحاني افزود: بايد دستورالعملي از سوي 3 وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري و ورزش و جوانان تهيه و براي تصويب به دولت پيشنهاد شود که در چنين حوادثي که مردم به واسطه مشکلات از خانه خود جدا مي‌شود و در محل‌هاي اسکان موقت و کمپ‌ها حضور مي‌يابند در فاصله کوتاه همانطور که بهداشت و درمان و ساير بخش‌ها در کنار مردم تشکيل مي‌شود کلاس‌هاي درس مدارس و دانشگاه‌ها نيز در اين اماکن تشکيل شود.
رئيس جمهور در ابتداي سخنان خود نيز با تبريک اعياد شعبانيه و ميلاد با سعادت اميد سعادت انسان‌ها و آينده درخشان جامعه بشري حضرت مهدي موعود(عج)، گفت: اين سنت بسيار زيبايي در ميان مسلمانان بويژه شيعيان و ايرانيان است که روز نيمه شعبان را به عنوان روز فرج و گشايش براي جامعه انساني و نماد اميد به آينده مي‌شناسيم.
روحاني با اشاره به اينکه پيامبر اسلام(ص) مهم‌ترين و بالاترين اعمال امت اسلام را انتظار فرج و گشايش دانسته‌ است، اظهارداشت: اين بدان معنا است که اساس دين و اعتقادات مردم، به آرمان اميدبخش انسان‌ها يعني فرج و گشايش باز مي‌گردد.
رئيس جمهور با بيان اينکه ما همواره در انتظار حل معضلات و رفع مشکلات و فرج هستيم، افزود: ظهور ولي عصر(عج) در بالاترين درجه فرج قرار دارد وگرنه مؤمن بايد هر روز به دنبال يک گشايش و فرج بوده و تلاش کند تا هر روز از گذشته بهتر باشد.
روحاني ادامه داد: ما بايد هر روز در رفتار، اعمال و کردار خود علامتي داشته باشيم که با آن مسير و سير انسان‌ها به سوي نجات باشد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه اعتقاد به منجي تنها مختص به مسلمانان نبوده و همه اديان الهي معتقد به ظهور منجي هستند، گفت: همه معتقدند که روزي منجي خواهد آمد و بشريت را از پيچيده‌ترين مشکلاتي که تا آن روز قادر به حل آن نبوده مي‌رهاند و اين اعتقاد در ميان مسلمانان با مشخصاتي که در قرآن و روايات ذکر شده، راسخ‌تر، روشن‌تر و دقيق‌تر است.
روحاني تصريح کرد: ماه شعبان بايد براي همه ما، ماه اميد، فرج و گشايش براي آينده همگان باشد.
رئيس جمهور همچنين با تبريک ميلاد حضرت علي‌اکبر(ع) و روز جوان، گفت: حضرت علي‌اکبر(ع) شبيه‌ترين انسان‌ها از لحاظ اخلاق، خلق و خو، سيره عملي و چهره ظاهري به پيامبر اسلام(ص) بودند و الگويي تمام و کمال براي نسل جوان جامعه امروز ما بشمار مي‌رود.
روحاني با تأکيد بر اينکه نسل جوان کشور بايد به دنبال پيروي از منطق پيامبر(ص) جدال احسن و موعظه حسنه باشد، افزود: بايد تلاش کنيم تا اخلاق، سيره و رفتار ما مطابق با رفتار پيامبر اسلام(ص) باشد، چرا که پيامبر براي احياء اخلاق مبعوث شد و ريشه و هدف همه آنچه در اسلام وجود دارد در اخلاق است.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه قرآن بالاترين هدف انسان را رسيدن به فلاح و شکوفايي مي‌داند، اظهار داشت: هدف دين اين است که استعدادها شکوفا شده و بهترين رفتار و اخلاق در جامعه حکمفرما شود که در اين راستا بايد تلاش کنيم تا براساس دستور قرآن به همنوعان خود نيکي کنيم.
روحاني اظهار اميدواري کرد که نسل جوان ما بتواند در اين مسير استعدادهاي خود را شکوفا کرده و بتوانيم الگويي براي ديگر ملل جهان باشيم.

نظر شما