شناسهٔ خبر: 32337671 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۸ فروردین | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: اولویت اول ما در سال ۹۸ حفظ منابع مالی موجود و تثبیت اشتغال خواهد بود.

صاحب‌خبر - مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۸ فروردین | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش ۱۹۷۲ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸ با کاهش ۱۹۷۲ واحد به رقم ۱۹۹ هزار و ۹۱۸ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۲۶۴ واحد افت کرده و به رقم ۳۹ هزار و ۴۷۰ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۷۶۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورسی بیش از ۶.۵ میلیارد برگه بهادار، اوراق و حق‌تقدم و سهام شرکت‌ها به ارزش ۹۹۵ میلیارد تومان و در قالب ۳۰۲ هزار نوبت معامله داد و ستد کردند.

امروز نماد کگل بیشترین اثر افزایشی در شاخص را داشته و نماد‌های کچاد، رمپنا، تاپیکو، فولاد، اخابر، وتجارت بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس داشته‌اند.

نماد‌های پربیننده موردنظر معامله‌گران بورس امروز مربوط به بانک پاسارگاد، بانک ملت، بانک تجارت، سایپا، ایران‌خودرو، فولاد مبارکه اصفهان و گروه مپنا بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۴۳ واحد افت کرده و به رقم ۲ هزار و ۴۱۴ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس امروز به بیش از ۱۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس به بیش از ۱.۲ میلیارد ورقه بهادار سهام، حق‌تقدم در قالب ۱۲۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۲۵ میلیارد تومان در فرابورس داد و ستد کردند.

امروز عمده نماد‌های فرابورس در کاهش شاخص مؤثر بوده‌اند که از مهمترین این نماد‌ها می‌توان به مارون، ذوب، دماوند، هرمز، میدکو، شرانل، بمپنا اشاره کردد.

نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نیروگاه زاگرس کوثر، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس، تجارت الکترونیک کیش، توسعه و عمران استان کرمان و تولید و صادرات ریشمک بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار، نماد‌های معاملاتی وساخت، والبر، غمارگ با پیام ناظر باز شدند.

نماد خگستر و خگسترح، تنوین، غگل بازگشایی شدند.

همچنین با پیام ناظر، وقفه معاملاتی در نماد غدشت۱ به علت تغییر بیش از ۲۰ درصد قیمت سهام وقفه معاملاتی شد.

نماد معاملاتی کبافق، قثابت پس از رفع تعلیق بازگشایی شد و نماد کپارس۱ به علت تغییر بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد.
_______________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش جزئی نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۳۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۸۴۵ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۸.۶ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۸۴۵ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۷۸.۶ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل کاهش داده و ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۶۴۶ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۴۹۰ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان است. قیمت فروش یورو نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل کاهش یافته است.
_______________________

نفت برنت ۷۲ دلاری شد
 
روز چهارشنبه، با نشانه‌هایی از تقاضای بالای پالایشگاه‌های چین، که دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام در جهان است، قیمت‌های نفت خام برای دومین روز متوالی رشد کرد. این درحالی است که با کاهش تولیدات تولیدکنندگان بزرگ و افت غیرمنتظره ذخایر انبار‌های نفت آمریکا، قیمت‌ها تقویت شده بود.

تا ساعت ۱۲:۵۰ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، ۳۲ سنت یا ۰.۴۵ درصد رشد کرد و به ۷۲.۰۴ دلار رسید، در حالی که پیش از این در اوایل معاملات امروز رکورد ۷۲.۱۰ دلار را هم ثبت کرده بود که بالاترین میزان آن از ۸ نوامبر تا کنون و بالاترین قیمت امسال است.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۴۳ سنت یا ۰.۶۷ درصد رشد کرد تا به ۶۴.۴۸ دلار برسد.
_______________________

شریعتمداری: در مسیر فسادستیزی با احدی تعارف نداریم
 
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توئیتی تاکید کرد که در مسیر شفافیت، امانتداری و فسادستیزی با احدی تعارف نداریم.
 
شریعتمداری تصریح کرد: به مدیران عامل صندوق‌ها دستور دادم تمامی اضافه دریافت‌ها به بیت المال بازگردد و خاطیان عزل گردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در دیدار عصر سه شنبه خود با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم به موضوع صندوق‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه برنامه سال ۹۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت دقیق، مکتوب و به معاونت‌ها ابلاغ شده است، یادآور شد: درباره مساله صندوق‌ها مطالعه کرده ایم و همه چیز درباره آن‌ها شفاف شده است، لذا تلاش داریم صندوق‌ها را در یکدیگر ادغام کرده و یا ورشکسته‌ها را منحل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره شستا نیز گفت: قصد داریم به این سمت حرکت کنیم که شستا رفته رفته به سمت بورس حرکت کند، همچنین تلاش داریم تا طلب خود از افرادی که به وزارت بدهکار هستند را با راهکار‌هایی دریافت کنیم.

شریعتمداری ادامه داد: باید بپذیریم که جوانان باید وارد صحنه شوند البته ممکن است اشتباهاتی نیز داشته باشند، اما با کسب تجربه حل می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این دیدار با بیان اینکه پرداخت‌ها و دریافت‌های بهزیستی هم به صورت کاملا شفاف صورت می‌گیرد، افزود که معاونان این وزارتخانه بدون تبلیغات به مناطق سیل زده سرکشی کردند و جابجایی ساکنان به مناطق امن صورت گرفت تا شرایط آن‌ها به ثبات برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار به راهکار حل مشکل صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: منحل کردن صندوق‌ها پاک کردن صورت مساله است لذا باید آن‌ها را احیا کنیم، چرا که در دوره‌ای به آن‌ها دستبرد زده شد و برخی مقررات بنیه آن‌ها را تضعیف کرد و باعث شد تاب آوری صندوق‌ها کاهش یابد، پس باید با حل اشکالات، آن‌ها را مجددا احیا کنیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه دولت باید بدهی‌های خود به صندوق تامین اجتماعی را پرداخت کند، افزود: تئوری احیای صندوق‌ها را باید دنبال کرد که در این خصوص قوانینی نیز وضع و گفته شد اگر صندوق‌ها امتیازاتی می‌خواهند به آن‌ها داده شود و البته دولت نیز پولی برای پرداخت ندارد، لذا باید خلق ثروت صورت گیرد و اگر این کار با جدیت آغاز شود، مجلس نیز حمایت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر به کارگیری نیروی جوان در سطح مدیریت کشور، گفت: جوانان ذهن خلاق دارند و می‌توانند برای خلق ثروت تفکر کنند لذا باید از نیروی آن‌ها استفاده شود تا وزارتخانه صرفا منتظر بودجه نفت نماند.
_______________________

ادامه واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی
 
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت به ادامه واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: تا به امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت برداشته نشده و همچنان گوشت با این ارز وارد می‌شود.
 
رحمانی افزود: مانند سال گذشته منابعی از سوی دولت برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده و به تصویب مجلس رسیده است.

وی اضافه کرد: این منابع که در سال ۹۷ بیش از ۱۳ میلیارد دلار بود، در سال جاری به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.

رحمانی گفت: با توجه به شعار سال، بحث توسعه صنایع مطرح است تا بتوانیم ظرفیت‌های خالی را فعال کنیم.

وی ادامه داد: حداقل خواسته ما حفظ تولید سال گذشته است و برای رسیدن به این خواسته برنامه‌های متنوعی تدوین شده که یکی از آن‌ها تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحد‌های صنعتی است.

سهم ۹۰ درصدی سیستم بانکی در تامین مالی

رحمانی افزود: هر سال بانک مرکزی منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش صنایع را در نظر می‌گیرد، اما اشکال ساختاری این است که ۹۰ درصد تامین مالی از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود و سهم سایر بخش‌ها مانند بازار سرمایه تنها ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع از مواردی است که در دولت و مجلس جدی گرفته شده، تاکید کرد: در همین زمینه باید منتظر باشیم تا بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار راهکار‌های لازم را ارائه کند.

وزیر صنعت گفت: صنایع ایران ظرفیت بالایی دارند، زیرا کارخانه احداث شده و تجهیزات مورد نیاز نیز وجود دارد.
وی افزود: بازار محصولات تولیدی هم در این زمینه مهم است و بسیاری از محصولات ایرانی بازار خوبی دارند.

اولویت سال ۹۸، تثبیت اشتغال است

رحمانی ادامه داد: با توجه به این مسائل، در صورت سرمایه در گردش واحدها، می‌توانیم به حداقل خواسته خود که حفظ تولید سال قبل است دست پیدا کنیم.

وی منابع را مانند قطار در حرکت دانست و گفت: سرعت و حجم منابع مالی باید بیشتر شود تا به اهداف تولید برسیم. با این حال اولویت اول ما در سال ۹۸ حفظ وضع موجود و تثبیت اشتغال خواهد بود.

به گفته وزیر صنعت، ۳۶ برنامه عملیاتی در این وزارتخانه تدوین شده که شامل توجه به ساخت داخل، ایجاد حرکت جدید در توسعه معادن، توجه به فناوری برای رقابت در بازار‌های جهانی، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری و تحریک تقاضا و رونق صادرات به ویژه به کشور‌های همسایه خواهد بود. /۳۰۳/۹۶۹/م

نظر شما