شناسهٔ خبر: 32337435 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

­ در­ حاشیه جلسه هیئت دولت؛

پرداخت تشویقی به مشترکان کم مصرف

وزیر نیرو: طبق تصمیم هیئت وزیران به مشترکانی که کمتر از الگوی مصرف آب و برق مصرف می‌کنند مبالغ­ تشویقی پرداخت مي شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و­ سیما، رضا اردکانیان­ در­ حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه الگوی مصرف با توجه به اقلیم در مناطق مختلف تعیین شده و مستندات خود را دارد افزود: ما از کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند سپاسگذاریم و به مشترکانی که مصرفشان کمتر از الگوی مصرف است مابه ازاء­ پرداخت می‌کنیم و سعی خواهیم کرد مشترکان­ پرمصرف را به مشترکان خوش مصرف تبدیل کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما باید عادت خوش مصرفی را توسعه بدهیم ادامه داد: با مصرف درست و بجا از منابع کشور می‌توانیم یارانه آب و برق را به گروه‌های واجد شرایط پرداخت کنیم و دولت تصمیم گرفته است این روال را از فصل گرم در سال جاری آغاز کند.

<div id="video-display-embed-code_3403145"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2404053/3403145?width=400&height=300"></script></div>


وزیر نیرو گفت: در قبوض صادر شده از اردیبهشت پیام‌هایی به مشترکان پرمصرف­ ارسال می‌شود که اگر مصرف خرداد ماه آن‌ها مانند خرداد سال گذشته باشد هزینه پرداختی آن‌ها چه مقدار خواهد­ بود البته این افزایش تعرفه‌ها به معنای تامین منابع نیست بلکه این تعرفه‌ها برای پرداخت نشدن و به معنای مدیریت کردن مصرف آب و برق توسط مشترکان پر مصرف است.
اردکانیان با اشاره به خبر منتشر شده مبنی بر صدور احکام اعضای هیئت ویژه بررسی و تدوین در خصوص سیل ­­از سوی رئیس جمهور افزود: مسئولیت این هیئت با رئیس دانشگاه تهران است­ و اعضای هیئت شامل ۲۰ نفر از اساتید مجرب و متخصص از دانشگاه‌های مختلف هستند که در بخش‌های مرتبط با سیل عضویت دارند.
وی با تاکید بر ضروری بودن تشکیل این هیئت برای اصلاح وضع موجود ادامه داد: توسعه روش‌هایی که سیل را برای ما به برکت و فایده تبدیل کند می‌تواند از دست آورد‌های این هیئت باشد که البته وزارت نیرو در همه سطوح آماده همکاری با برنامه‌های اجرایی این هیئت است.
وزیر نیرو با بیان اینکه نیرو‌های اجرایی وزارت نیرو در سطح استانی موفق به برقراری آب و برق در مناطق سیل زده شده اند گفت: این فعالیت‌ها در استان‌های سیل زده خوزستان، لرستان، گلستان و مازندران و استان‌های شرق، شمال و جنوب شرقی که در معرض سیل هستند نیز در حال انجام است.
اردکانیان افزود: هم اکنون، آب شرب­ ۹۷ درصد از حدود ۴ هزار روستایی که بر اثر سیل با قطع آب مواجه شده اند، برقرار است، همچنین­ ۱۱۱ روستا در خوزستان، لرستان و هرمزگان و سیستان و بلوچستان که به دلیل آب شستگی و از بین رفتن معابر با قطع آب مواجه هستند نیز در همین روز‌ها از آب شرب پایدار برخوردار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۳۵۲ روستا نیز در اثر سیل­ با قطع برق مواجه شده اند افزود: هم اکنون ۹۹ درصد این روستا‌ها از­ برق بهره‌مند و فقط ۲۰ روستا همچنان با قطعی برق مواجه هستند.
وزیر نیرو گفت: در صورتی که کشور ما با خشکسالی و یا سیل مواجه باشد بنای ما با مردم مصرف صحیح منابع زیست محیطی از جمله آب و برق است و برای این که این هدف در ابعاد مناسب انجام شود الگوی مصرف با توجه به شرایط اقلیمی در مناطق مختلف تعیین شده است.
اردکانیان با اشاره به اینکه از ماه‌ها قبل با توجه به اطلاعات سازمان هواشناسی سیستم‌های محتمل را پایش کرده ایم ادامه داد: از انتهای بهمن ماه در شورای عالی آب با حضور استاندار خوزستان تصمیماتی گرفته شد که جزئیات آن با عدد و رقم در کمیته ملی سیلاب ارایه می‌شود هموطنان این اطمینان خاطر را داشته باشند که از تمامی توان مدیریتی و مهندسی برای تصمیم گیری در این زمینه استفاده می‌شود و البته این بحث نیاز به فضای کارشناسی و رسیدگی دارد.
وی در خصوص طرح‌های سدسازی گفت: ما علاوه بر ۱۷۲ سد در حال بهره برداری­ تعدادی نیز در دست اجرا و تعدادی در دست مطالعه داریم­ که بهره برداری سریع‌تر از این سد‌ها و اضافه شدن بر این تعداد به ابعاد اقتصادی­ و زیست محیطی بستگی دارد.
اردکانیان با بیان اینکه بررسی و بازنگری بر روی سد‌ها به ­دریافت آخرین اطلاعات جهانی در خصوص شرایط اقلیمی بستگی­­ دارد افزود: اگر این نظریه، نظریه غالب شود که منطقه ما به سمت خشکسالی‌های شدید و یا ترسالی‌های شدید خواهد رفت این به معنای تغییر در دریافت جیره آب هرسال است که به صورت متوازن نخواهد بود بنابراین ساخت مخازن در اینجا باهدف کنترل سیلاب انجام می‌شود که ممکن است در مدتی آب کافی نگیرد، اما در زمانی بارش با شدت بالا در منطقه‌ای وسیع رخ دهد مانند شرایطی که در امسال حاکم شد.
وی با اشاره به اینکه این بحث باید کارشناسی باشد و موضوع سیاسی نیست افزود: اگر سیاستی هم برای آن اعمال شود براساس بحث‌های کارشناسی است که ما پس از فراقت از کانون بحران و امدادی که باید صورت پذیرد و پس از عادی شدن شرایط برای مردم و اتصال کامل سیستم آب و برق به آن می‌پردازیم.

نظر شما