شناسهٔ خبر: 32334378 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست خبري مطرح شد؛

افزایش ۲۳ درصدی تعرفه برق پرمصرف‌ها از ابتدای خرداد

سخنگوی توانیر : تعرفه برق از ابتدای اردیبهشت برای کم مصرف‌ها ۷ درصد و برای پر مصرف‌ها ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت و از ابتدای خرداد نیز برای پرمصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش می‌یابد

صاحب‌خبر -

افزایش ۲۳ درصدی تعرفه برق پرمصرف‌ها  از ابتدای خردادبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما؛ محمود رضا حقی فام در حاشیه نشست خبری با اشاره به اینکه ­از ۲۹ میلیون مشترک برق خانگی، ­۳ میلیون مشترک پر مصرف در کشور ­وجود دارد گفت: از ابتدای اردیبهشت ­تعرفه برق ۷ درصد افزایش خواهد داشت که برای پرمصرف‌ها ۱۶ درصد خواهد شد، همچنین در ابتدای خرداد تعرفه پر مصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه از اول اردیبهشت تعرفه‌های جدید اعمال خواهد شد ­افزود: برای مشترکان پرمصرف هر ماه قبض صادر می‌شود با توجه به اینکه ­اول اردیبهشت ­ کنتور‌های برق قرائت می‌شود تعرفه درقبوض خرداد و تیر لحاظ می‌شود.
حقی فام درباره میزان خسارت وارده به صنعت برق در سیل اخیر گفت: ۶۵۸ میلیارد تومان به صنعت برق خسارت وارد شده است که به احتمال زیاد بعد از ­فروکش کردن سیل خسارت‌ها بیشترهم می‌شود.
سخنگوی توانیر ادامه داد: مشترکان مناطق سیل زده نگران پرداخت قبض برق خود نباشند تا زمانی که شرایط به حالت عادی برنگشته است اعمال افزایشی برقبض ­نخواهیم داشت و ­در مورد پرداخت قبض برق سختگیری نخواهیم کرد.
*نصب کنتور‌های هوشمند برای پرمصرف‌ها ­
حقی فام افزود: تولید کنتور‌های هوشمند هزینه سنگینی دارد، اما در تلاش هستیم تا برای مشترکان خانگی کنتور ارزان و در حد قیمت کنتور‌های دیجیتال تولید کنیم.
وی گفت: زمانی که کنتور‌ها هوشمند شود دیگر نیاز به قرائت و حضور ماموران برق نیست و تا ۴ ماه اینده کنتور‌های هوشمند نصب خواهد شد.
سخنگوی توانیر تصریح کرد: برطبق بودجه امسال، تکلیف ­شده است که برای مشترکان پر مصرف کنتور هوشمند نصب شود.

تعرفه برق از ابتدای اردیبهشت افزایش می‌یابد

سخنگوی صنعت برق کشورگفت: افزایش تعرفه برق در قبوض خرداد و تیر اعمال می‌شود.
محمدرضا حقی فام در ادامه  نشست خبری گفت: افزایش تعرفه‌های برق نسبت به تورم کشور بسیارعدد پایین تری است.
وی ادامه داد: قیمت تمام شده تولید برق بدون احتساب هزینه سوخت، ۹۶ تومان در هر کیلوات ساعت است که بابت فروش برق به مردم، تنها ۶۶ تومان به طور متوسط دریافت می‌شود.
وی ادامه داد: برای همه پله‌های مصرفی، ۷ درصد تعرفه برق افزایش می‌یابد، با مشخص شدن الگوی مصرف برای هر نقطه کشور، کسانی که بیش از الگو، به مصرف برق بپردازند و به اصطلاح پرمصرف باشند، علاوه بر این ۷ درصد، ۱۶ درصد دیگر نیز در پله‌های بالای الگوی مصرف، شاهد افزایش تعرفه خواهند بود؛ از اینرو افزایش تعرفه برای پرمصرف‌ها در مجموع ۲۳ درصد است.
وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم نظام تامین برق را اصلاح کنیم گفت: به مشترکان خانگی ۳۳ درصد برق تولیدی را می‌دهیم که به هر میزان مشترکان خانگی ما خوش مصرف شوند فضا برای سایر بخش‌ها بیشتر می‌شود و به اقتصاد ملی کمک می‌کند.
وی ادامه داد: نظام تعرفه‌ای ما یارانه‌ای است و در حال حاضر قیمت تمام شده تولید برق بدون احتساب هزینه سوخت، ۹۶ تومان در هر کیلوات ساعت است که بابت فروش برق به مردم، تنها ۶۶ تومان به طور متوسط دریافت می‌شود.

خسارات سیل به صنعت برق کشور

حقی فام در خصوص خسارات سیل به صنعت برق کشور گفت: عددی که تا این لحظه استحصال شده ۶۵۲ میلیارد تومان خسارت سیل به تأسیسات برق کشور است.
سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به آب گرفتی مناطق مختلف در خوزستان گفت: بسیاری از پایه‌های فوق توزیع، انتقال و توزیع برق در استان خوزستان در داخل آب هستند، با این وجود با رسیدگی شبانه روزی، در حال حاضر هیچ مشکلی در برق رسانی به نقاط مختلف خوزستان نداریم.
سخنگوی صنعت برق کشور ادامه داد: امسال می‌توانیم ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های برق آبی کشور تولید کنیم.
وی افزود: از نظر تولید، نگرانی برای تأمین برق پیک تابستان امسال نداریم، همچنین ۳۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف از طریق مدیریت مصرف در برنامه قرار دارد و پیش بینی می‌کنیم علاوه بر تأمین نیاز برق مصرفی، ذخیره‌ای عملیاتی در روز‌های پیک داشته باشیم، همچنین بتوانیم به تعهدات صادراتی خود نیز به طور کامل عمل کنیم.

صدور پیش قبض‌هایی برای مشترکان پرمصرف سال ۹۷

حقی فام از صدور پیش قبض‌هایی برای مشترکان پرمصرف سال ۹۷ خبر داد و گفت: متوسط مصرف مشترکان برق از خرداد تا شهریور ۹۷ متوسط گیری شده و کسانی که پرمصرف هستند، بر اساس میانگین مصرف سال ۹۷ و تعرفه‌های جدید، پیش قبض‌هایی برای آن‌ها صادر می‌شود تا بدانند اگر مثل گذشته پرمصرف باشند، چه ارقامی را باید پرداخت کنند که پیش بینی می‌کنیم این روش در جهت تبدیل پرمصرف‌ها به خوش مصرف‌ها موثر باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر خوش مصرف‌ها و پرمصرف ها، یک درصد از مشترکان برق کشور در زمره بسیار پرمصرف قرار می‌گیرند به طوری که بیش از دوبرابر الگوی مصرف، به مصرف برق می‌پردازند که باید برای این دسته، فکری بازدارنده کرد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت مادرتخصصی توانیرگفت: در ماه‌های پایانی سال ۹۷ در زمینه تأمین کنتور‌های برق مشکلاتی رخ داده بود بطوریکه از تیرماه ۹۷ با افزایش شدید قیمت اقلام مواجه شدیم و شرکت‌های تولیدکننده کنتور، با کمبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه مواجه شدند که مجبور شدیم برای جبران زمان‌های تأخیر تأمین کنتور برای متقاضیان انشعاب برق، از ذخایر راهبردی خود در زمینه کنتور برق استفاده کنیم.

پرداخت مطالبات شرکت‌های تولید کننده ترانس، کابل و کنتور‌ها 

وی افزود: در روز‌های پایانی سال ۹۷، موفق شدیم با گشایش‌هایی که از اوراق و ارز حاصل از فروش برق به عراق بدست آمد، تمامی مطالبات شرکت‌های تولید کننده ترانس، کابل و کنتور‌ها را پرداخت کردیم و اوضاع اکنون بهتر از گذشته است.
حقی فام در خصوص تغییر ساعات اداری در ایام گرم سال گفت: امسال نیز همچون سال گذشته برنامه‌هایی برای مدیریت مصرف داریم که یکی از آنها، تغییر ساعات اداری است که در این زمینه به شرکت‌های توزیع اعلام کرده ایم که مذاکرات لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: نظام تعرفه‌ای ما به دلیل اینکه یارانه‌ای است پیچیده است، اما ابزار‌هایی برای محاسبه مصرف برق در سایت شرکت توانیر و همچنین ازطریق اپلیکیشن را در اختیار مردم قرار داده ایم.

نظر شما