شناسهٔ خبر: 32333366 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

هادی مظفری در جشنواره ملی مجسمه های نمکی:شهرهای ایران را با یک نماد و رنگ هنری تعریف کنیم

هادی مظفری ضمن بازدید از مجسمه های نمکی گفت: استان ها با کاوش در ظرفیت های بومی ـ هنری اقلیم خود و حمایت و پشتیبانی اداره کل هنرهای تجسمی می توانند ظرفیت های خود را بالفعل کنند.

صاحب‌خبر -

هادی مظفری؛ ضمن بازدید از مجسمه های نمکی گفت: استان ها با کاوش در ظرفیت های بومی ـ هنری اقلیم خود و حمایت و پشتیبانی اداره کل هنرهای تجسمی می توانند ظرفیت های خود را بالفعل کنند.  

به گزارش واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی در تالاب کجی نمکزار نهبندان گفت : اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه جدید خود، پتاسیل هنری هر یک از شهر های ایران را شناسایی ،سازماندهی و معرفی می کند .در مورد دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی، باید بگویم ،بوم و اقلیم خراسان جنوبی به خوبی مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته و این رویداد هنری از حالت منطقه ای و استانی خارج شده و در سطح ملی برگزار خواهد شد . اعتباراتی که سال جاری صرف برگزاری این جشنواره شده ،حداقل سه برابر سال های گذشته است.  

وی افزود : برنامه های هنری که در استان ها برگزار می شود، سازمان ها و ادارات زیادی را در گیر می کند که این مهم در فضای آبادانی استان بسیار حایز اهمیت است .اگر رویداد فرهنگی و هنری درست برنامه ریزی شود، می تواند سایر سازمان و ارگان ها را با خود همراه سازد تا نهایت با پایان یافتن جشنواره ،خیر و برکاتش برای مردم بومی محل باقی بماند . به عنوان مثال ،اگر قرار است برای یک جشنوراه ،منطقه ای آسفالت شود، خدمات بهداشتی و رفاهی بیشتری نیز به آنجا برود با تمام شدن آن رویداد این بهره برداری استمرار خواهد داشت و به آبادانی منطقه کمک خواهد کرد .

هادی مظفری ضمن بیان اینکه استان ها باید دنبال رویداد های خلاقه بروند اضافه کرد :  ما از اینکه تمامی استان به یک شکل و به صورت یونیفرم مانند،جشنواره عکس ، نقاشی ، تصویر گری ،گرافیک و...داشته باشند، استقبال نمی کنیم . از جشنواره مجسمه های نمکی، حمایت کردیم زیرا ویژگی بومی بیرجند و شهر نهبندان و تالاب کجی نمکزار ... متعلق و مختص آن منطقه است . این رویدادها باعث می شود سایر استان ها نیز اقلیم خودشان را کاوش کنند و پتاسیل خود را معرفی کرده تا با حمایت و پشتیبانی های اداره کل هنرهای تجسمی آنها را بالفعل گردانند . با شناخت  ظرفیت ها به مخاطب دو اتفاق خواهد افتاد: نخست آن که ظرفیت گردشگری کشور معرفی می شود و به گردشگری هنری کمک بزرگی خواهد شد و در ثانی، هنرمندان بومی فرصت تمرکز بر برگزاری رویدادی هنری را در قلیم خود پیدا می کنند.

مدیر کل هنرهای تجسمی اضافه کرد : سعی داریم، هنر منطقه ای و بومی هر اقلیم را شناسایی و با توجه به شرایط ویژه هر استان جشنواره و رویداد هنری تعریف کنیم  از هنر سفال و سرامیک در زاهدان بیشتر استقبال می کنیم . رویدادهای عکاسی را در تبریز ،آبادان و مشهد ، نقاشی را در گیلان و مازندران ،گرافیک در شیراز، هنرهای جدید در یزد ، مجسمه در کرمان و... برگزار می کنیم. این اتفاق را به عنوان سالانه های هنرهای تجسمی آغاز کردیم تا بتوانیم در هر جای ایران یک نشان ، نماد و رنگی را تعریف کنیم . این نماد، نشانگر و معرف، هنر آن استان و آن اقلیم خواهد بود .

وی در پایان به حضور پیشکسوتان در کنار هنرمندان بومی اشاره کرد و گفت : در اینگونه رویداد ها باید با دعوت و حضور از هنرمندان پیشکسوت و طراز اول هر رشته هنری ،هنرمندان بومی را تقویت کرده و در عین حال هنرمندان هر اقلیم را شناسایی به مرکز و به فضای ملی معرفی کنیم تا فرصت بهتر دیده شدن را برای هنرمندان منطقه ای فراهم سازیم.

گفتنی است، دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی شهر نهبندان و تالاب کجی نمکزار با شرکت 25 گروه دو نفره ، 15 گروه از هنرمندان بومی ، هنرمندان پیشکسوت حوزه مجسمه سازی و هنرجویان برتر هنرستان های هنرهای زیبا از عصر 28 فروردین ماه آغاز و بعد از ظهر 30 فروردین با برپایی مراسم اختتامیه و معرفی گروه های برتر پایان می یابد .

شایان ذکر است ،این رویداد هنری با حمایت اداره هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کیلومتر 100 جاده بیرجند به نهبندان ،تالاب کجی نمکزار نهبندان برگزار خواهد شد .

نظر شما