شناسهٔ خبر: 32333336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اسلامی در حاشیه جلسه دولت:

لزوم احداث ۷۰هزار خانه درمناطق سیل‌زده/بازسازی راه‌هاآغاز شده است

وزیر راه و شهرسازی مهمترین پروژه موجود در مناطق سیل‌زده را بازسازی جاده خرم‌آباد به پلدختر عنوان کرد و گفت: از ۱۰۸ کیلومتر این جاده باید حدود ۲۸ کیلومتر بازسازی اساسی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی وزیر راه، شهرسازی و مسکن پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: پروژه مسکن مهر به همراه ۴۰۰ هزار واحد در طرح‌های مختلف تعریف شده و در بعضی شهرها آغاز شده، برنامه ریزی های ما به این سمت است که در سال ۹۸ و ۹۹ به بهره‌برداری برسانیم.

وی گفت: نکته مهم این است که بتوانیم زمین‌ها را پیش‌بینی و برای این کار واگذار کنیم. از همه مهم‌تر اینکه اعتماد انبوه سازان و سازندگان را جلب کنیم تا بتوانیم آن‌ها را بیاوریم تا مشارکت کنند و البته تا امروز این اقدامات صورت گرفته است.

وزیر مسکن افزود: گام بعدی این است که تسهیلاتی که به سازندگان می‌دهیم را افزایش دهیم. اعتقادی نداشتیم تا وام خرید را افزایش دهیم زیرا باعث افزایش آثار تورمی می‌شود.

اسلامی بیان کرد: معتقد هستیم که این کار به جامعه هدف ما کمکی نمی‌کند، اما فرد سازنده در این صورت انگیزه پیدا می‌کند تا تسهیلات و زمین که تقریباً حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد، یعنی از ۶۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده را در دسترس داشته باشد. سهم دریافتی را سازنده به خریدار می‌تواند واگذار کند.

وی بیان کرد: گام سوم مربوط به بازار تعهدی مصالح است که کارت اعتباری آن با مشارکت بانک مسکن و بنیاد مسکن طراحی شده و انشالله به زودی عملیاتی می‌شود و سازندگان می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند که کمک بسیار شایانی به متناسب سازی قیمت تمام شده مسکن می‌کند.

وزیر مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا بازسازی تخریب‌های حاصل از سیل بر قیمت مسکن اثر می‌گذارد یا خیر، تصریح کرد: خیر این اتفاق نمی‌افتد، به برکت باران الهی، سرزمین ما از آب پر شده و البته آسیب‌هایی هم دیده ایم. مهم‌ترین کار ما برای شهرهایی است که رودخانه دارند.

اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در حال کنترل و نظارت بر روی شهرهایی هستیم که رودخانه دارند که حریم‌های آنها حفظ شوند. ما زمین‌هایی را در لرستان، پل‌دختر و معمولان واگذار کردیم تا کسانی که در بستر یا حریم رودخانه بستر داشتند، به آنجا بروند.

وی افزود: تاکنون ۱۷۹ هزار واحد آسیب دیده در مناطق سیل زده شناسایی شده که در این میان بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی باید مجدداً احداث و ۱۰۸ هزار واحد مسکونی باید بازسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این اتفاق برای مردم تولید اشتغال می‌کند و کسانی که منازلشان آسیب دیده خانه‌هایشان بازسازی و نو خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه بازسازی در مناطق سیل زده آغاز شده است، گفت: بر روی رودخانه‌های کشکان و سیمره و مرز ایلام و لرستان حدود ۸ پل بزرگ با دهانه ۴۰ تا ۶۰ متری احداث کردیم که در حال حاضر همکاران ما در حال نصب این پل‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی جاده‌های آسیب دیده در استان لرستان آغاز شده است، گفت: دولت برای این مساله منابعی را پیش بینی کرده است و ما هم برآورد اولیه این میزان خسارات را اعلام کردیم و متناسب با منابعی که دولت در اختیار ما می‌گذارد پروژه‌هایی را آغاز می‌کنیم.

اسلامی مهمترین پروژه موجود را بازسازی جاده خرم آباد به پلدختر عنوان کرد و گفت: از ۱۰۸ کیلومتر این جاده ۴۰ کیلومتر کنده شده است و ما باید حدود ۲۸ کیلومتر این جاده را بازسازی اساسی کنیم و در ۱۲ کیلومتر آن واریانت (مسیر جایگزین) ایجاد کنیم.

نظر شما