شناسهٔ خبر: 32332894 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نوتردام فرشته نجات مکرون شد

ایرنا نوشت:آتشی که به جان کلیسای نوتردام افتاد، مکرون را از پاسخگویی خلاص کرد.

صاحب‌خبر -

 آتش سوزی کلیسای تاریخی نوتردام پاریس بهانه ای شد تا «امانوئل مکرون»رئیس جمهوری فرانسه در اظهارات تلویزیونی دیشب خود که انتظار می رفت به موضوع مهم این کشور یعنی اعتراض های جلیقه زردها اختصاص دهد، به زمان دیگری موکول کرد.

به گزارش رسانه های فرانسوی، مکرون در اظهارات شب گذشته خود وعده داد که در کمتر از 5 سال، کلیسای نوتردام بازسازی شود اما درباره این که دولت چه پاسخی به خواسته های مردمی که در اعتراض بیست و دو هفته گذشته معترضان به سیاست های اقتصادی دولت موسوم به 'جنبش جلیقه زردها' می دهد، سخنی به میان نیاورد و پاسخ به آن را به زمان دیگری موکول کرد.

رئیس جمهوری فرانسه قرار بود ساعت 20 دوشنبه به وقت محلی درباره نتایج اقدام های انجام گرفته در چارچوب بحث بزرگ 'گفت و گوی ملی' با تاخیر دو هفته ای سخنرانی تلویزیونی داشته باشد که به دنبال آتش سوزی کلیسای نوتردام این سخنرانی لغو شد.

تاریخ دقیقی برای این سخنرانی از سوی کاخ الیزه اعلام نشده اما روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» به نقل از مکرون نوشت که او در مورد بحث بزرگ گفت و گوی ملی 'در روزهای آینده' صحبت خواهد کرد.


اظهارات تلویزیونی مکرون که 6دقیقه بیشتر به طول نیانجامید و به طور زنده از شبکه‌ های تلویزیونی فرانسه پخش می شد، بر روی حادثه آتش سوزی کلیسای نوتردام تمرکز داشت. رسانه ها پیش بینی می کردند که در کنار این حادثه ، مکرون از این فرصت کوتاه برای پرداختن به مسائل مهم کشور نیز استفاده کند که این گونه نشد.

مکرون در اظهارات خود گفت: ما نوتردام را حتی زیباتر از قبل بازسازی می‌کنیم، این بستگی به ما دارد که فاجعه را به فرصتی برای وحدت تبدیل کنیم، بازتابی از آن‌چه که بوده‌ایم و آن‌چه که باید باشیم و این که چگونه بهتر از آن‌چه اکنون هستیم بشویم.

با توجه به عمق حادثه و جایگاهی که کلیسای نوتردام در بین مردم فرانسه به لحاظ معنوی، مذهبی و تمدنی دارد که حضورشان در زمان وقوع حادثه و دعا کردن برای مهار هرچه سریعتر آتش سوزی گویای ملموس این مساله است، مکرون بار دیگر این موضوع را دستمایه ای قرار داد تا با اظهارات خود که گویی 'خطابه ای' مذهبی بود اذهان مردمی را به این حادثه سوق دهد و از پرداختن به دیگر موضوع ها طفره برود.

بنابراین رسانه های فرانسوی پیش بینی می کردند که سخنرانی سه شنبه شب مکرون به آنچه که وعده اش را برای شب قبلش داده بود اختصاص یابد اما مکرون بار دیگر در اظهاراتش فقط 'موعظه' کرد.

رویترز می نویسد که منتقدان امانوئل ماکرون سخنرانی سه ‌شنبه شب او را به «موعظه» تشبیه کرده و برخی دیگر او را متهم می ‌کنند که از آتش ‌سوزی نوتردام به مثابه ابزاری برای مقاصد سیاسی و تبلیغ عملکرد خود استفاده می ‌کند.

لو فیگارو هم نوشت: 'این بار شکل مداخله کاملا متفاوت است. زمینه نیز وجود دارد. در دفتر طلایی الیزه، رئیس جمهور نشسته است و صحبت می کند. در حالی که علاوه بر فشار بحران جلیقه زردها و بحث بزرگ گفت و گوی ملی روی شانه هایش، وزن هزاران ساله کلیسای جامع نوتردام هم به آن اضافه شده است.'

مکرون در مقابل احساسات میلیون ها فرانسوی نسبت به آتش سوزی کلیسای نوتردام تلاش کرد تا با سوق دادن سمت و سوی سخنرانی خود به این حادثه، بار دیگر زمان را برای طفره رفتن از موضوع جلیقه زردها و دیگر مسائل مهم کشور به نفع خود خریداری کند.
کلیسای نوتردام پاریس با 850 سال قدمت دوشنبه شب طعمه حریق شد که بر اثر آتش سوزی برج ناقوس و سقف کلیسا فروریخت.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده با توجه به خسارات وارد آمده بر اثر این آتش سوزی، کلیسای نوتردام به عنوان یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی در فرانسه و اروپا نیاز به بازسازی اساسی دارد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه گفت که کارزاری برای تامین هزینه‌های بازسازی این کلیسا راه‌ اندازی خواهد کرد.

مقام های فرانسوی روز سه شنبه با اعلام بررسی علت آغاز آتش سوزی در کلیسای جامع نوتردام پاریس، تعمدی بودن این حادثه را منتفی دانستند.

در این ارتباط 'برنار آرنو' تاجر، کارآفرین و کلکسیونر آثار هنری فرانسوی که ثروتمندترین مرد اروپا و چهارمین ثروتمند جهان در سال 2018 میلادی محسوب می شود اعلام کرده که 200میلیون یورو و 'فرانسوا هنری پینو' مالک باشگاه رن گفته به همراه پدرش یکصد میلیون یورو بابت بازسازی کامل کلیسای جامع نوتردام اختصاص خواهند داد.

همچنین میلیاردرهای دو شرکت «لویی ویتون» و «گوچی» مجموعا 338 میلیون دلار برای کمک در نظر گرفته اند.

مکرون نیز قول اختصاص مبالغی برای کمک به بازسازی این کلیسا را داده است.
 

310311

نظر شما