شناسهٔ خبر: 32330225 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده دادستان تهران:

نماینده دادستان تهران:متهم پرونده موسسه البرز ایرانیان فقط دلالی می کرد

تهران- ایرنا- نماینده دادستان تهران در پاسخ به اظهارات جلسه گذشته متهم ردیف اول موسسه البرز ایرانیان گفت: متهم به جای تولید یا صادرات فقط دلالی می کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، سید محمد آقامیری راد روز چهارشنبه در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان موسسه البرز ایرانیان اظهار داشت: امیرحسین آزاد با پول سپرده گذاران، یک ملک پنج میلیارد تومانی را به مبلغ یک میلیارد تومان نقد می خریده و به مالک می گفته بقیه آن را سپرده می دهد و سپس همان ملک را یک میلیارد تومان ارزانتر می فروخته است.
وی افزود: متهم می توانسته طی پنج سالی که موسسه البرز ایرانیان را تاسیس کرده بود به کار کشاورزی یا صادرات بپردازد درحالی که فقط دلالی می کرده و از یک شخص پول می گرفته و به شخصی دیگر می داده است.
نماینده دادستان افزود: بسیاری از تسهیلات ارائه شده از سوی موسسه البرز ایرانیان بازپرداخت نشده و 88 میلیارد تومان از اقساط به موسسه برنگشته است.

* نماینده دادستان: متهم ردیف اول 300 میلیارد تومان کسری دارد
وی در پاسخ به ادعای متهم مبنی بر صیانت از سپرده های مردم گفت: امیرحسین آزاد ۸۰۰ میلیارد تومان سپرده گرفته ولی ۲۵۰ میلیارد تومان در حساب های مختلف بلوکه شده و ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به مردم داده است.
نماینده دادستان افزود: تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان اموال از وی کشف شده است ولی مشخص نیست کسری ۳۰۰ میلیارد تومان کجاست و متهم باید پاسخ بدهد که چگونه از اموال سپرده گذاران صیانت کرده است.

* فقط یک ملک متهم ۵۰ میلیارد تومان است
وی درباره ادعای دیگر متهم مبنی بر اینکه هیچ نفعی نبرده است، گفت: امیرحسین آزاد در ۲۴ سالگی فقط ۲ میلیارد داشته ولی زمانی که بازداشت شده است، فقط ملک واقع در خیابان پاسداران او ۵۰ میلیارد تومان ارزش داشت و خودروی لندرور او پنج میلیارد تومان می ارزد که با خودروی بنز در پارکینگ منزل همسرش بوده است.

* سفرهای تفریحی با هواپیمای اختصاصی
نماینده دادستان افزود: متهم اعلام کرده که تمام سفرهای شخصی و خریدهایش با پول خودش بوده ولی مگر او شغلی داشته که درآمدی داشته باشد.
وی افزود: نامبرده با هواپیماهای اختصاصی به همراه همسر خود به جزایر خصوصی سفر می کرده است.

* خون یک سپرده گذار به زمین می ریزد
وی افزود: متهم از آبروی مومن سخن می گوید در حالی که خون حامد کرمی توسط سپرده گذاران خشمگین به زمین می‌ریزد یا یکی از سپرده گذاران برای تامین هزینه سرطان همسرش خانه خود را می‌فروشد و سپرده گذاری می کند ولی به دلیل حیف و میل متهم هم منزل خود را می فروشد و هم همسرش را از دست می دهد.

* تاسیس موسسه با نامه جعلی
نماینده دادستان گفت: متهم از مجوز برای تاسیس موسسه فردوسی سخن می گوید در حالی که با نامه جعلی اقدام به ثبت موسسه البرز ایرانیان می کند و از موسسه آرمان نیز بدون مجوز استفاده می‌کرده است. مشخص نیست این متهم چگونه از بانک مرکزی مجوز گرفته‌ است.

* تاسیس موسسه با زدوبند
وی همچنین گفت: سایر تعاونی های مشکل دار نیز در حال رسیدگی است اما فرق شما با دیگر موسسات این است که شما از ابتدا با نام های جعلی اقدام به تاسیس موسسه می کردید و با زد و بند با مقامات بانک مرکزی فعالیت می‌کردید.
نماینده دادستان تهران افزود: پلیس امنیت اعلام کرد که امیرحسین آزاد به دلیل زد و بند با مقامات استانی ایلام و کردستان وام‌های کلان و بدون ضامن می داده است.
وی گفت: متهم معتقد است که هیچ ملکی را ارزان نخریده یا گران خریده است در حالی که ملک فریدون چراغی را به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان خریداری کرده و آقای چراغی ۲۰ روز پس از آن همان ملک را از مالک اصلی به قیمت پنج میلیارد تومان خریداری می‌کند.
نماینده دادستان خطاب به متهم اظهار داشت: شما در دادسرا اعلام کردید که نامه ای از بانک مرکزی آمده و آن را به قریانی نشان دادید و در نهایت گفت که ما مشاوران حقوقی خوبی نداشتیم بنابراین چگونه دریافت نامه از بانک مرکزی را انکار می کنید.
وی همچنین گفت: شما در پایان اظهارات خود با بازپرس نوشتید که تمام سخنان خود در ۱۵۲ صفحه صورت جلسات را قبول دارید ولی حالا آن را انکار می کنید.

* ارتباط با افراد صاحب نفوذ
آقامیری راد درباره ارتباط متهم با افراد صاحب نفوذ و دستگاه‌ها گفت: شما قبل از ۲۴ سالگی چه توانایی داشتید در حالی که قریانی به خاطر اینکه پدر شما در دوره‌های قبل مسئولیت داشت و پدر همسرتان هم اکنون استاندار بندرعباس است، با شما شریک شده تا از نفوذ آنان استفاده کنید و در جایی گفته با همتی رئیس بانک مرکزی پیش حجت الاسلام پورمحمدی رفته اید تا درباره آب و هوا صحبت کنید.
قاضی صلواتی گفت: بانک مرکزی چه ارتباطی با آب و هوا دارد.
نماینده دادستان افزود: متهم مسئولیت کارهای خود تا قبل از سال ۹۳ را قبول ندارد در حالی که او قائم مقام موسسه و شریک قریانی بوده است.
وی ادامه داد: متهم همچنین می گوید کلاهبرداری نکرده در حالی که در کلاهبرداری افراد با کسب اعتبار اقدام به جلب اطمینان مردم می کنند و متهم با ایجاد اعتبار کاذب و نصب تابلوهای موسسه تلاش کرد تا از مردم سپرده بگیرد و از آنان کلاهبرداری کند.

* ۳۵ هزار میلیارد تومان از بیت المال پرداخت شد
نماینده دادستان گفت: متهم در جلسه قبل گفت که یک درصد از سپرده گذاران شاکی هستند و ۹۹ درصد دیگر شکایتی ندارند در حالی که تمامی آنها را بانک مرکزی از بیت المال پرداخته است.
وی افزود: اواخر سال ۹۵ به دلیل مشکلاتی که موسسات اعتباری مانند فردوسی ایجاد کردند، سپرده‌گذاران دست به تظاهرات زدند و سران سه قوه با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب پول هایی از خزانه برداشتند تا این سپرده گذاران را سامان دهند.
نماینده دادستان ادامه داد: ۳۵ هزار میلیارد تومان برای ساماندهی موسسات از بودجه بیت المال پرداخته شد و این موسسه جنبه عمومی دارد نه جنبه خصوصی که متهم این گونه ادعا کند که شاکی خصوصی ندارد.
وی افزود: متهم در سال ۹۳ شراکت خود را با قریانی قطع می‌کند ولی در ادامه اموال موسسه را تقسیم می کنند در حالی که معتقد است این سپرده‌های مردم بوده است و قریانی موسسه ولیعصر را تشکیل می‌دهد.
نماینده دادستان گفت: متهم در جلسه قبل اخلال عمده را قبول نداشت در حالی که یکی از شروط اخلال عمده وصول وجه کلان است و متهم باعث برپایی تجمعات در سطح کشور و موجب تخریب اموال عمومی و خصوصی شد.
وی افزود: بانک مرکزی به این موسسه نامه داد که اقدامات آنان منجر به اخلال اقتصادی شده است و پدر متهم که حقوقدان است اعلام کرده که با اقدامات متهم موافق نبوده و تخلفات امیرحسین آزاد را می دیده است.
نماینده دادستان همچنین گفت: متهم اصلا از عملکرد خود پشیمان نیست و ما می‌ترسیم که با او برخوردی نشود و مجددا این اقدامات را انجام دهد.
وی افزود: او ۹۰ هزار سپرده گذار را راهی خیابان‌ها کرده و خانواده های آنان را در اضطراب و مشکلات قرار داده است.

* پرداخت تسهیلات به مدیران ارشد استانی با نرخ 4 درصد
در ادامه جلسه دادگاه کلامی مدیر مالی تسویه شرکت البرز ایرانیان گفت: از سال ۹۱ تا ۹۶ تعداد ۲۵۶ فقره تسهیلات شناسایی شده است و از مبلغ ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره ۱۳ تا ۳۹ درصد پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه تا سال ۹۶ مبلغ ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخته شده است، افزود: این مبلغ به ۳۲ میلیارد تومان رسیده است.
این کارشناس مسائل مالی در ادامه خطاب به رئیس دادگاه گفت: وجوه مورد نظر امروز با سود آن به ۹۶ میلیارد تومان رسیده و 65 فقره از این تسهیلات تنها در روز بیست و هشتم اسفند سال ۹۶ پرداخت شده است.
نماینده دادستان از مدیر تسویه شرکت البرز ایرانیان پرسید: آیا تایید می‌کنید که به مسئولان ارشد استانی با نرخ چهار درصد تسهیلات پرداخت شده است که وی در پاسخ با تایید این موضوع گفت: در جریان رسیدگی به چنین اسنادی دست پیدا کردیم.
نماینده دادستان با استناد به توضیحات مدیر تسویه گفت: همه اقدامات آقای آزاد و قریانی نشان می دهد اقدامات آنها مجرمانه و خلاف قانون بوده است. همچنین در ادامه این جلسه آقای خرازی مدیرعامل شرکت بهستان به عنوان مطلع به سوالات نماینده دادستان در خصوص اقدامات مجرمانه متهمان ردیف اول و دوم شرکت البرز ایرانیان پاسخ داد.
وی گفت به برخی از سپرده گذاران تا ۴۵ درصد سود پرداخت شده است.
نماینده دادستان با اشاره به توضیحات آقای خرازی گفت: توضیحات شان نشان می دهد که اقدامات آقای آزاد و قریانی خلاف نظام بانکداری بوده است.
همچنین نماینده داستان با اشاره به دفاعیات متهم ردیف اول پرونده در جلسه قبلی دادگاه گفت: آقای آزاد اتهامات خلاف واقع زیادی را علیه بازپرس، ضابطین قضایی و مسئولان بانک مرکزی مطرح کرد.
وی گفت: به عنوان مثال آقای آزاد مدعی شده است که بازپرس پرونده برکنار شده در حالی که ایشان به شعبه دیگر منتقل شده است.
نماینده دادستان با تاکید بر اینکه هیچ کس از دستگیر شدن آقای آزاد و قریانی خوشحال نیست، گفت: آقای آزاد به عنوان قائم مقام شرکت اقدامات مجرمانه زیادی انجام داده است.
در ادامه جلسه رئیس دادگاه از مسعود جمشیدی نماینده حقوقی بانک مرکزی خواست به موارد مطرح شده از سوی متهم ردیف اول در جلسه گذشته پاسخ دهد.
نماینده حقوقی بانک مرکزی گفت: آقای آزاد و قریانی بدون انجام تشریفات قانونی و اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام به فعالیت های بانکداری کردند.
وی افزود: انتظار می رفت آقای آزاد حداقل بخشی از اتهامات خود را می پذیرفت نه اینکه بخواهد با فرافکنی و جوسازی از مسئولیت های خود فرار کند.
نماینده بانک مرکزی گفت: متهم ردیف اول مدعی است که هفت هزار شرکت و موسسه غیرقانونی در بخش بانکی مشغول به فعالیت هستند و بانک مرکزی تنها علیه شرکت البرز ایرانیان شکایت کرده است در حالی که چنین نظری کاملاً غلط است و بنده به عنوان نماینده حقوقی حداقل در چندین جلسه مربوط به رسیدگی پرونده های شرکت های مشابه حضور داشته و برای برخی مانند موسسه ثامن الحجج رای قطعی صادر شده است.
وی همچنین به اتهام درخواست رشوه مسئولان بانک مرکزی از آزاد برای اعطای مجوز به شرکت البرز ایرانیان گفت: اتهام درخواست ۳۰ یا سه میلیارد تومان در این خصوص کذب محض است و بخش حقوقی بانک مرکزی حق شکایت دیگر از آزاد برای اتهامات را محفوظ می دارد.
این نماینده حقوقی تصریح کرد: همچنین برخلاف ادعای آقای آزاد که حضور کارشناسان بانک تجارت برای تسویه بدهی های شرکت به خواست وی صورت گرفته است، در این مورد نیز تسویه بدهی های این شرکت بر اساس کمیته منتخب سران قوا بوده است.
وی افزود: آزاد بر اساس نفوذ خانوادگی خود به رغم مکاتبات مکرر بانک مرکزی مبنی برخلاف بودن فعالیت های این شرکت در امور بانکی همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داده بود و موجب خسارات به نظام اقتصادی کشور شده است.
نماینده حقوقی بانک مرکزی گفت: از محضر دادگاه می‌خواهیم اشد مجازات برای متهمان در نظر گرفته شود.

* تعاونی البرز با عنوان مجعول فعالیت می کرده است
جمشیدی گفت: فعالیت تعاونی البرز ایرانیان فاقد شخصیت حقوقی ثبت شده بوده، یعنی نه به عنوان موسسه قرض الحسنه شناخته می شود و نه یک موسسه تعاونی اعتبار و در واقع این تعاونی با یک عنوان مجعول فعالیت می کرده و به همین دلیل جایی گفته نشده که این مجموعه یک موسسه می باشد و همواره به عنوان تعاونی البرز ایرانیان از آن یاد شده است.
وی افزود: متهم گفته به دستورات بانک مرکزی تمکین کرده ولی از زمانی که بانک مرکزی به این موسسه تذکر داده، متهمان فعالیت های خود را در سال های ۹۱ و ۹۲ گسترش داده و هیچگونه تمکینی نداشته اند و زمانی که در خرداد ۹۲ نامه ای از سوی موسسات اعتباری غیر پولی ارسال شد، متهم اعلام کرده که نامه به دستش نرسیده است.
جمشیدی با بیان این که نامه مورد نظر در 13 خرداد سال 92 تحویل داده شده، اظهار داشت: بر فرض اگر متهم نامه را هم دریافت نکرده باشد، دو اطلاعیه از سوی بانک مرکزی صادر شد و تلویزیون نیز آن را پخش کرد.
وی با قرائت اطلاعیه ای که در دوازدهم دی ماه ۹۲ از اخبار تلویزیون پخش شد، گفت: در آن اطلاعیه تاکید شد که موسسه البرز ایرانیان و حافظ فاقد مجوز هستند و از مردم خواسته می‌شود که هیچ سپرده ای به این موسسات ندهند که بانک مرکزی مسئولیت آن را نمی پذیرد.

* پلیس نگران بازتاب جلوگیری از فعالیت های البرز ایرانیان بود
این حقوقدان افزود: بانک مرکزی با وجود ادعای متهم مبنی بر عدم پاسخگویی به مراجع قضایی همواره تمام مکاتبات مراجع را پاسخ می داده؛ به ویژه به مراجع قضایی که پاسخی سریع ارائه می کرده و تاکنون در این زمینه ۱۸ مکاتبه با نیروی انتظامی داشتیم.
وی درباره علت جلوگیری نکردن نیروی انتظامی از ادامه فعالیت های البرز ایرانیان گفت: طی مکاتبات انجام شده با نیروی انتظامی اعلام شد که پلیس نگران تبعات امنیتی ناشی از جلوگیری از فعالیت این موسسه به ویژه در مناطق مرزی بود. چون امکان سوء استفاده از تجمعات وجود داشت و از طرف دیگر پلیس از اعمال نفوذ مقامات استانی خبر داد که این مقامات دستور می دادند تا دستورات بانک مرکزی انجام نشود.

* مقررات تاسیس تعاونی ها در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی است
جمشیدی با رد ادعای متهم مبنی بر بی اطلاعی از مقررات تاسیس موسسات اعتباری گفت: تمامی مقررات ناظر بر تاسیس فعالیت موسسات اعتباری، لیزینگ‌ها و صندوق های قرض الحسنه در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی موجود است و حتی دستورالعمل های مصوب شورای پول و اعتبار و تصویب نامه هیات وزیران مورخ چهارم بهمن ۹۳ نیز در آن لحاظ شده است.
وی افزود: آیین نامه نحوه تاسیس موسسات اعتباری غیر دولتی در ۱۰۹ ماده ابلاغ شده و به تفصیل شرایط اعطای مجوز در آن اعلام شده است.

* متهم با فعالیت های بانکی آشنا نیست یا تجاهل می کند
نماینده بانک مرکزی گفت: امیرحسین آزاد، تخصصی در زمینه فعالیت‌های بانکی ندارد و یا خود را به تجاهل می زند و دیگران را متهم می کند.
وی از حساب سازی های متهم و صدور گواهی سپرده های صوری توسط متهم سخن گفت و افزود: تخلف امیرحسین آزاد مربوط به فعالیت بانکی است که جرم محسوب می شود. البته بانک مرکزی ورودی به این موسسات نمی‌کند و از نیروی انتظامی می خواهد تا با آنان برخورد کند.
وی با اشاره به پرداخت سود نامتعارف در تعاونی البرز ایرانیان گفت: در قانون بانکداری بدون ربا مبنای محاسبه سود اعلام شده ولی هیچگاه این معیار و مبنا ۴۵ درصد نبوده و همواره سقف سود ۱۵ درصد بوده است. متهم در خصوص تسهیلات به بخشنامه بانک مرکزی استناد می کند در حالی که از طرف دیگر می گوید از بخشنامه های بانک مرکزی بی اطلاع است.

* پرداخت پول سپرده گذاران یکی از دلایل تورم اخیر است
نماینده بانک مرکزی درباره ادعای متهم مبنی بر تسویه حساب ۹۹ درصد از سپرده گذاران گفت: خطوط اعتباری از پایه پولی صورت می گیرد. یعنی این خطوط پول پرقدرتی است که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و توزیع آن باعث افزایش تورم می شود. این مبالغ از منابع مردم بوده و یکی از دلایل مهم تورم اخیر همین موضوع است و تبعات فعالیت این موسسات سال ها بر اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت.
جمشیدی تاکید کرد: اقدامات نهادهای غیرمجاز پولی برای بانک مرکزی و نظام هزینه های زیادی داشته است و ممکن است آثار فردی و اجتماعی این عملکردها و سال ها ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به آشفتگی حساب ها در موسسه البرز ایرانیان گفت: بانک مرکزی وظیفه ای برای حسابرسی موسسات ندارد و مدیران این تشکیلات باید حسابرسی داشته باشند درحالی که این تعاونی هیچگونه استاندارد حسابداری و بانکی را رعایت نمی کرد.

* متهم ردیف دوم اظهارات آزاد را تکذیب کرد
نماینده دادستان با اجازه رئیس دادگاه از متهم ردیف دوم قریانی پرسید که امیرحسین آزاد ادعا کرده قبل از سال ۹۳ تمام مسئولیت البرز ایرانیان را به شما داده است ولی قریانی این مطلب را تایید نکرد.
نماینده دادستان، آشنایی قریانی با آزاد و علت ایجاد ارتباط میان آنها را نسبت متهم ردیف اول با پدرش به عنوان استاندار سابق ایلام و همدان دانست و ذی نفوذ بودن پدر آزاد و حضور آزاد با پدر همسرش در بانک مرکزی برای اخذ مجوز ورود به موسسه فردوسی را پرسید و قریانی آن را تایید کرد.

* قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف اول: شعارهای هنجارشکنانه علیه نظام نتیجه اقدامات بد شما است
رئیس شعبه چهارم رسیدگی به مفاسد اقتصادی خطاب به امیرحسین آزاد متهم ردیف اول موسسه البرز ایرانیان گفت: اقدامات بد شما باعث شد تا در آخرین تجمعات شعارهای هنجارشکنانه علیه نظام مطرح شده و این حاصل اقدامات شما است.
قاضی صلواتی در ادامه رسیدگی به پرونده موسسه البرز ایرانیان افزود: اگر الان شکات شما در دادگاه نیستند، به دلیل این است که در جلسه سران قوا مقرر شد بدهی شما پرداخت شود و البته این موضوع نیز باعث ایجاد تورم در کشور شد. شما اینجا فقط در حاشیه صحبت می کنید. کل اموال شما 200 میلیارد قیمت‌گذاری شده است در حالی که شما ١٢٠٠ میلیارد بدهی دارید و برخی شکات به دلیل مابه‌التفاوت سود نیز همچنان شاکی هستند. عملکرد شما اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور است.
قاضی صلواتی در واکنش به سخنان این متهم گفت: بر اساس اطلاعاتی که به ما داده شده در سال 95، ٢٠ تجمع و در سال 96 ،72 تجمع به دلیل مؤسسه شما صورت گرفته است. همچنین تجمع سپرده گذاران شما در شهر کرج باعث قتل حامد کرمی شده است. آیا عذاب وجدان ندارید؟
به دستور رئیس دادگاه امیرحسین آزاد متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و به دفاع از خود در برابر اظهارات نمایندگان حقوقی بانک مرکزی و نماینده دادستان پرداخت.
آزاد ابتدا در پاسخ به اظهارات نماینده دادستان گفت: 800 میلیارد تومان پول از مردم به عنوان سپرده اخذ شده است اما تکلیف 300 میلیارد تومان آن مشخص نیست این در حالی است که اصلاً 300 میلیاردی وجود ندارد چون مابه‌التفاوت پولی که از مردم گرفتیم و به مردم هم داده‌ایم 162 میلیارد تومان است نه 300 میلیارد تومان.
متهم ردیف اول تصریح کرد: نماینده دادستان اعلام کرد که من در سن 24 سالگی 2 میلیارد داشته‌ام و در سن 30 سالگی فقط یک ملکم در پاسداران 50 میلیارد تومان است؛ در پاسخ به این مطلب هم باید بگویم که ما بر این ملک ادعای مالکیت نداریم و چون در آن زمان شرایط نبود که آن را به اسم مؤسسه بزنیم، به خاطر اینکه اسنادش از بین نرود آن را به نام خودم زدیم و پس از دستگیری آن را به هیأت تسویه اعلام کردیم و اصلاً جزء کشفیات نیست چون خودم آن را معرفی کرده بودم.
آزاد خطاب به نماینده دادستان گفت: شما فرمودید که بنده با هواپیمای شخصی به جزایر اختصاصی سفر کرده‌ام. لطفاً در محضر دادگاه بفرمائید که چه سندی برای این حرف دارید؟ فکر نمی‌کنم در جمهوری اسلامی ایران کسی هواپیمای شخصی یا جزایر اختصاصی داشته باشد. درست است دست من به جایی نمی‌رسد و قدرت شما بیشتر از من است اما با آبروی مردم بازی نکنید.
وی ادامه داد: شما در مطالب ابتدای جلسه گفتید که آبروی مؤمن خون «حامد کرمی» است اما این را خوب است بدانید که حامد دوست 15 ساله من است و ما با هم تحصیل و زندگی می‌کردیم.
متهم گفت: بازپرس روزی که من به دادسرا ‌رفتم، عده‌ای از تجمع کنندگان را به دادسرا می‌آورد و می‌گوید بیا پول اینها را بده. بازپرس به من می‌گفت که ببین فلانی مشکل دارد و سرطان دارد، بیا پولش را بده، من از آن فرد طلبکار می‌پرسیدم که طلب تو چقدر است، می‌گفت مثلاً 3 میلیون و من به بازپرس می‌گفتم که آقای بازپرس در حساب‌های مؤسسه هنوز 10 میلیارد پول است، یا در حساب شخصی من هنوز یک میلیارد پول است، لطفاً اجازه بده پول او را بدهم، بازپرس می گفت از این پول‌ها نده، از پول‌های مخفی طلب او را بده.
وی خطاب به نماینده دادستان گفت: برای چیزی که مدرک ندارید مدعی نشوید و از کسی که جز خدا کسی را ندارد، بترسید. من چه زمانی به ضابط یا بازپرس توهین کردم؟ واقعاً بازپرس بسیار تلاش کرد و زحمت کشید اما بازپرس مردم را می‌فرستاد سراغ من که بروید پولتان را بگیرید در حالی که خودش همه حساب‌ها را توقیف کرده بود و اجازه دسترسی به آنها را نداشتیم و با این کارش می‌خواست من را جلوی مردم شرمنده کند.
متهم ردیف اول در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌هایش مجوز داشته است، نامه‌های بانکی را به قاضی صلواتی نشان داد و گفت: اگر من مجوز نداشته‌ام پس این اسناد و نامه‌های امضا شده برای چیست؟
وی خطاب به نماینده دادستان گفت: شما در مطالبتان گفتید که من با زد و بند با مسئولان بانک مرکزی توانسته‌ام فعالیت کنم اولاً اینکه لطفاً بفرمائید با چه کسی زد و بند کرده‌ام، اگر منظورتان آقای پورمحمدی است باید بگویم که او از شریف‌ترین مدیران بانکی است. دوماً اینکه اگر زدوبندی بوده است، باید شما او را هم دستگیر کنید.
متهم گفت: شما در مطالب خود گفتید که من از اعمال نفوذ پدر همسرم که استاندار هرمزگان است، استفاده کرده‌ام در حالی که پدر همسر من در سال 96 استاندار هرمزگان شده است یعنی زمانی که من در زندان بوده‌ام. پس کارهای من به ایشان ربطی ندارد البته شاید شما غرایض سیاسی داشته باشید.
وی ادامه داد: شما فرمودید که پلیس اعلام کرده است به 2 دلیل پلمب شعبات را انجام نداده است؛ یکی اعمال نفوذ در مقامات استانی و دوم ترس از تجمعات که البته من دلیل دوم را هم قبول دارم چون خود من هم از این موضوع می‌ترسیدم که هرج و مرج شود. اما درباره اعمال نفوذ به فرض اینکه اعمال نفوذ هم بوده است پس آن اعمال نفوذ هم جرم است و باید به این جرم که توسط دیگری بوده است، رسیدگی شود.
در ادامه رسیدگی به این پرونده رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: بله، اعمال نفوذ بوده است. مسئولان وقت استان همدان پلیس را از انجام دستورات بانک مرکزی منع می‌کردند.
متهم ردیف اول افزود: گفتید که بنده به مسئولان استانی وام‌های کلان می‌دادم در صورتی که چنین چیزی درست نیست، من به یکی از مسئولان وقت استان ایلام یک وام قرض الحسنه 50 میلیون تومانی داده بودم که تا زمانی که شعبه باز بود، اقساطش را پرداخت می‌کرد و حتی پس از اینکه شعبه پلمب شد، چندین بار برای بازپرداخت اقساط و حتی تسویه مراجعه کرده بود اما کسی توجه نکرده است.
وی خاطر نشان کرد: در مورد ملک مطهری مطالبی داشتید عرض می کنم که این ملک هزار متری بوده و ما آن را 14 میلیارد تومان خریداری کرده بودیم. آقای فریدون چراغی تمام مدارکش برای فروش کامل بود و ما برای خرید آن چندین کارشناسی و ارزیابی انجام داده بودیم چون در خیابان اصلی مطهری بود.
آزاد افزود: گفتید که در طی 5 سال ما کار تولیدی و صنعتی نداشته‌ایم یا تسهیلاتی که داده‌ایم برای صنعت نبوده است که باید بگویم 60 تا 70 درصد تسهیلاتی که ما به مردم دادیم در استان ایلام، کردستان و مناطق محروم بوده است و به خاطر موانعی که داشتیم، نتوانستیم کار تولیدی کنیم. یک کارخانه «تولید دارو» را هم می‌خواستیم راه اندازی کنیم که موانع اجازه نداد.
متهم اضافه کرد: بازهم بیان کردید که ما 88 میلیارد تومان تسهیلات داده‌ایم و بازپرداخت نشده است، اما این عدد 88 میلیارد تومان اکنون به این رقم رسیده است و آن زمان 88 میلیارد تومان نبوده است.
آزد گفت: در آن زمان نماینده شرکت لیزینگ در ایلام بودم و وقتی برای کارهای شرکت به تهران آمدم مدیرعامل شرکت لیزینگ مهر به من گفت چون تو کارت خوب است می‌خواهیم یک تعاونی بزنیم و اگر علاقه‌مند هستی تو هم بیا بخش آی‌تی آن را برعهده بگیر که من هم این پیشنهاد را قبول کردم و نهایتاً در جلسه بعد با آقای قریانی آشنا شدم. خوب است بدانید که من قبل از اینها هم شرکت کامپیوتری داشتم و در کار ملک، خودرو و تلفن همراه هم فعالیت کرده‌ام و بنابراین آن 2 میلیارد تومان هم از این فعالیت‌ها بوده است.
وی خطاب به نماینده دادستان گفت: شما همچنین به تمسخر گفته‌اید که من با پدرهمسرم به بانک مرکزی رفته‌ام تا درباره آب و هوا حرف بزنیم، در صورتی که من چنین حرفی نزدم و گفتم که پدرهمسرم رفته بود به بانک مرکزی تا درباره مسائل روز حرف بزند.
وی افزود: همچنین شما گفته‌اید که من اقرار کرده‌ام که تا قبل از سال 93 در مؤسسه هیچ سمتی نداشته‌ام اما من مجدداً می‌گویم که از اول کار در مؤسسه بوده‌ام اما به خاطر حجم بالای کیفرخواست تصمیم گرفتم که فقط از دوران مدیریتی خود دفاع کنم و به دوران مدیریتی آقای قریانی نپردازم.
متهم ادامه داد: شما می‌گویید ما غیرقانونی از تابلوی موسسه فردوسی استفاده کرده ایم اما من نامه‌ای دارم از موسسه فردوسی که خطاب به آقای قریانی نوشته شده و در آن اعلام شده که ٧٠ درصد روند تغییر تابلو باید تا ٣١ فروردین سال ٩١ انجام شده باشد.
امیرحسین آزاد گفت: شما همچنین در اظهارات خود بیان کردید که من گفته ام آقای لطفی سمتی در ایلام نداشتند و بعد گفتید بله ایشان در کردستان سمت داشتند. یعنی شما صحبت خودتان در کیفرخواست را تکذیب می کنید. شما همچنین به من منتسب کردید که گفتم من شاکی ندارم و من از اموال صیانت کرده ام. من نگفتم که بدهی را من پرداخت کردم فقط گفتم پرداخت شده است.
متهم ردیف اول اضافه کرد: نامه‌ای را که درخصوص الزام همکاری با بانک تجارت بود، با حسن نیت در زمان بازداشت خود امضا کردم چرا که نماینده بانک مرکزی گفت اگر امضا کنی اموال مردم پرداخت می‌شود.
وی افزود: گفتید چرا من گفتم به رغم تسویه با شکات قرار وثیقه ام کاهش نمی‌یابد؛ من گفته ام اموال من ضبط شده چرا قرار وثیقه کاهش نیافته است.
امیرحسین آزاد مجدداً در انتقاد از بازپرس پرونده گفت: برخی اموال من قیمت گذاری نشده و آقای بازپرس گفتند اموال شما مشکل دارد. گفتند فلان ملک را با مبایعه نامه خریدید و من هم گفتم به عنوان مثال در مورد ملک پاسداران به ستاد اجرایی فرمان امام نامه زده اند که سند را به نام آزاد منتقل نکنید.
این متهم اقتصادی افزود: من تحکم نکردم و نگفتم هیچ کارشناسی برای اموال من صورت نگرفته اما کارشناسی در بهترین حالت سختگیرانه بوده است. تویوتا کمری من را 50 میلیون کارشناسی کرده اید در حالی که الان پراید 50 میلیون قیمت دارد.
وی همچنین در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات نماینده دادستان که گفت شما در سال 93 اموال را بین خودتان و آقای قریانی تقسیم کرده اید گفت: من این حرف را مطرح نکرده ام. به من اتهام حیف و میل اموال مردم را زده‌اید؛ وقتی من عرض کردم که از هیات تسویه تشکر می‌کنم، تشکر من به خاطر این موضوع است که این اموال در بازپرسی قیمت‌گذاری نشده است اما آنها دستور کارشناسی کل اموال را صادر کردند. اول اموال را کارشناسی کنید و بعد اتهام بزنید که اموال را حیف و میل کرده‌ام.
امیرحسین آزاد در خصوص اینکه گفته شده اقدامات او باعث ایجاد تجمع در کشور شده و یکی از تجمعات نیز به قتل یک نفر ختم شده است، گفت: معتقد هستم تجمع به دلیل اقدامات بازپرسی بوده چرا که بعد از 9 ماه از بازداشت من و بسته شدن حساب ها این تجمعات صورت گرفت. البته نباید کل تجمعات را به ما منتسب کنید چرا که قبل از ما موسسه فرشتگان نیز به مشکل برخورده بود.
وی در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: یک جایی مدیر تسویه اموال موسسه البرز گفت 65 مورد تسهیلات به دلیل جابجایی سیستم پرداخت بوده که من اطلاع ندارم و حرف ایشان را می پذیرم.
قاضی پرسید: در مؤسسه شما چند مورد تسهیلات بدون پشتوانه پرداخت شده است که آزاد پاسخ داد: به صورت سیستمی نبوده و فقط یک مورد است.
قاضی صلواتی در ادامه با اشاره به پرونده حمید باقری درمنی پرسید: آقای باقری درمنی چقدر سرمایه در موسسه شما آورده بود؟
آزاد پاسخ داد: ایشان ٣١ میلیارد و 5٠٠ میلیون آورده بودند که قاضی در واکنش به اظهارات آزاد گفت: ایشان 18.5 میلیارد آورده بودند.
رئیس دادگاه در ادامه از متهم پرسید چطور با درمنی ارتباط برقرار کردید؟
آزاد پاسخ داد: مدیرعامل پیشین پست بانک ایشان را به من معرفی کردند.
متهم ردیف اول این پرونده افزود: من اموال دیگری ندارم که به بانک تجارت معرفی کنم اما فکر می‌کنم همین اموال، بدهی من را پر کند.
قاضی پاسخ داد: پر نمی‌کند اموال شما 200 میلیارد و بدهی شما هزار و 200 میلیارد است.
صلواتی در پایان دفاعیات متهم ردیف اول در چهارمین جلسه دادگاه اعلام کرد که تاریخ جلسه بعدی متعاقباً اعلام می‌ شود.
اجتمام*1003*1908*1834

نظر شما