شناسهٔ خبر: 32329947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان

در راستای ارزیابی عملکرد سال 97 دستگاه‌های اجرایی در استان یزد، نشست توجیهی شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد استانی دستگاه‌ها در محور توسعه دولت الکترونیک برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، در این نشست، مهدی پارسائیان، نماینده اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در کمیته ارزیابان این دوره از ارزیابی، با ارایه شیوه نامه ارزیابی شاخص‌های محور توسعه دولت الکترونیک، به پرسش‌ها و ابهامات نمایندگان دستگاه‌های اجرایی شرکت کننده در فرآیند ارزیابی سالیانه پاسخ داد.

پارسائیان گفت: در دو سال گذشته و با بازنگری در شاخص‌ها، شاخص «استفاده از فناوری‌های نوین» و شاخص «توسعه زیرساخت دولت الکترونیک»، به ترتیب در ارزیابی سال‌های 96 و 97، به مجموعه شاخص‌های محور توسعه دولت الکترونیک اضافه شده است.

وی با اشاره به نماگرهای «داشتن نسخه موبایلی ارایه خدمت» و «استفاده از رسانه‌های نوین مانند USSD و ...»، استفاده از پلتفرم و اپلیکیشن دولت همراه و کد خدماتی #4* را توصیه کرد و افزود: در همین راستا، برای خدماتی که نیاز به پرداخت هزینه دارند، باید امکان پرداخت همراه نیز وجود داشته باشد.

پارسائیان، در توضیح نماگر «الکترونیکی کردن استعلامات» از شاخص توسعه زیرساخت دولت الکترونیک، و نیازمندی به اتصال به گذرگاه خدمات دولت (GSB) گفت: دستگاه‌های استانی که سامانه‌های مستقل برای ارایه خدمات دارند، باید با اتصال به شبکه ملی اطلاعات و از طریق سرخوشه‌های خود در تهران، به مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX)  متصل شوند و استعلام‌های داده خود را دریافت و یا ارسال کنند.

عضو کمیته ارزیابان جشنواره شهید رجایی، با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیاده سازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های مختلف زیرساخت، خدمات و محتوا را در چارچوب الزامات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی اجرا و پیگیری می‌کند، توضیح داد: مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX)، درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (iran.gov.ir)، درگاه ملی خدمات دولت همراه (mob.gov.ir) و کارپوشه ملی ایرانیان، برخی از پروژه‌هایی است که در راستای توسعه خدمات دولت الکترونیک و دولت همراه، پیاده‌سازی شده‌اند و گسترش تعداد خدمات الکترونیکی، نیازمند هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌ها در سطح ملی و استانی است.

«اتصال به سامانه رصد» و «حذف اخذ کپی مدارک هویتی» دو شاخص دیگری بودند که پارسائیان با توضیح مراحل فنی و اجرایی آنها گفت: این شاخص ها بر اساس بخشنامه‌های معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در سال 96 و در راستای اصلاح نظام اداری و افزایش سلامت و شفافیت اداری و استنادپذیری الکترونیک، برای اولین بار به شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد سال 97 اضافه شده‌اند.

گفتنی است در ارزیابی شاخص های عمومی عملکرد سال 97، از مجموع 1000 امتیاز، 300 امتیاز آن به محور توسعه دولت الکترونیک داده شده است که شامل شاخص های: الکترونیکی کردن خدمات، استفاده از دفاتر پیشخوان در  ارایه خدمت، استانداردسازی تارنما، اصلاح فرآیندهای ارایه خدمت، استفاده از فناوری های نوین، ارایه خدمات در میز خدمت، توسعه زیرساخت دولت الکترونیک، مشارکت الکترونیکی، اتصال به سامانه رصد و حذف اخذ کپی مدارک هویتی میشود.

همچنین، شاخص‌های اختصاصی نیز 1000 امتیاز دارد که در استان یزد، بنا به بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور و با تصمیم شورای راهبری توسعه مدیریت استان یزد، دستگاه‌های استانی بر اساس شاخص‌های ویژه استانی با  مجموع 200 امتیاز ارزیابی خواهند شد. در این راستا و به پیشنهاد اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و با موافقت این شورا در اولین نشست در سال 97 در هفته جاری، انتخاب معیار «تحول دیجیتال» به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی نماگر «اقدامات برجسته دستگاه در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان» به تصویب رسید.

نظر شما