شناسهٔ خبر: 32329023 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بنزین سهمیه بندی می شود؟

خبر سهمیه بندی دوباره و دو نرخی شدن قیمت بنزین امروز در حالی روی خروجی یکی از خبرگزاری ها قرار گرفته که عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی اعلام کرده که مجلس مخالف اجرای این طرح است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس در خبری اختصاصی از اجرای سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن آن تا کمتر از یک ماه دیگر خبر داده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری این تصمیم در شورای قوا گرفته شده و به زودی اجرا خواهد شد.
افزایش مصرف بنزین در کشور از سال گذشته باعث شد تا زمزمه اجرای دوباره سهمیه بندی و کنترل قیمت این فرآورده دوباره شنیده شود.
افزایش مصرف بنزین در حالی در فروردین ماه ۱۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید که پیش از این و در نیمه های سال گذشته میانگین ماهانه مصرف در کشور حدود 83 میلیون لیتر اعلام شده بود.
بر اساس اعلام شرکت پخش فراورده های نفتی بیشترین مقدار مصرف بنزین کشور در نوروز ۹۸، ۱۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بود که رکوردی بی سابقه و تاریخی است و مصرف بنزین کشور را به بالاترین حد خود رساند.
بر اساس این گزارش در فاصله ۱۹ روزه بیست و هفتم اسفند ماه سال ۹۷ تا پایان روز شانزدهم فروردین ماه سال ۹۸، یک میلیارد و ۸۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع و مصرف شده که این مقدار (معادل توزیع میانگین روزانه ۹۷ میلیون و ۴۴۷ هزار لیتر بنزین) در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۲۷ اسفند ۹۶ تا شانزدهم فروردین ۹۷) با یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون و ۹۳۰ هزار لیتر، ۱.۹ درصد افزایش یافته است.
همچنین مصرف بنزین کشور در فاصله روز‌های یازدهم تا شانزدهم فروردین‌ماه جاری در مجموع ۵۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال با رقم ۵۳۰ میلیون و ۹۷ هزار لیتر، ۰.۲ درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش فارس تصمیم اجرای دوباره سهمیه بندی بنزین در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده است.
جزئیات این طرح حاکی است که قیمت بنزین سهمیه‌بندی افزایش چندانی نخواهد یافت و میزان این افزایش احتمالا کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود. در عین حال قیمت دوم بنزین نیز فاصله زیادی با قیمت اول نخواهد داشت.

---

همچنین جلوگیری از افزایش میزان مصرف و در نهایت احتمال واردات دوباره این فرآورده به کشور دلیل این تصمیم اعلام شده است.
اما در اولین واکنش به این خبر، عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی اعلام کرده که مجلس هیچ طرحی درباره سهمیه بندی بنزین ندارد و مخالف اجرای آن است.
علی بختیار به ایسنا گفته:  در سال گذشته چند سناریو از سمت مجلس در خصوص حامل‌های انرژی مطرح شد اما این سرناریوها در نهایت مورد موافقت قرار نگرفتند و سهمیه بندی به خاطر احتمال افزایش تورم متوقف شد.
وی بختیار اظهار داشت: به دلیل افزایش نرخ ارز در سال ۹۷ و شرایط زندگی و اینکه مدل‌های اقتصادی نشان می‌داد که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش قیمت بنزین ،۴ درصد نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند لذا مجلس و کمیسیون انرژی تصمیم گرفت در سال ۹۸ قیمت حامل‌ها انرژی و بنزین افزایش نیابد و با رویه قبل جلو برویم.

تعیین سهمیه 60 لیتر بنزین برای خودروهای شخصی


در همین زمینه هم رئیس انجمن جایگاه‌داران سی ان جی با اشاره به افزایش قیمت سی ان جی از ابتدای خرداد ماه گفت: برای بنزین نیز سهمیه به خودرو از 60 لیتر برای خودروهای شخصی تا 180 لیتر برای عمومی در نظر گرفته خواهد شد.

اردشیر دادرس  با اشاره به موضوع افزایش قیمت بنزین به فارس گفت: افزایش قیمت بنزین به احتمال زیاد همزمان با افزایش قیمت CNG رخ خواهد داد و تاکنون چند سناریو در این مورد مطرح است که سناریوی اول مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس، سناریوی دوم مربوط به نهاد ریاست جمهوری و سناریوی سوم مربوط به وزارت نفت است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد سهمیه‌بندی بنزین هم گفت: نظریه‌های مختلفی در این باره وجود دارد که سهمیه‌ها به خودرو اختصاص یابد و از ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی تا ۱۸۰ لیتر برای خودروهای عمومی و تاکسی باشد که البته سهمیه برای خودروهای دوگانه‌سوز کاهش پیدا خواهد کرد.

واکنش دولت به خبر دو نرخی شدن بنزین

 در همین زمینه هم امروز ، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:‌ سوخت قاچاق می شود و چهار سال است قیمت سوخت افزایش نیافته و استفاده از آن افزایش یافته لذا باید طی چارچوبی مصرف سوخت مدیریت شود.

واعظی تصریح کرد: هنوز بحث افزایش سوخت نهایی نشده است. در شورای عالی هماهنگی اقتصادی این موضوع بحث شد اما نهایی نشد.

همچنین یک مقام آگاه در وزارت نفت نیز به تسنیم گفته: "تا این لحظه (ظهر روز بیست و هشتم فروردین‌ماه) هیچ تصمیمی در زمینه دونرخی شدن بنزین نهایی نشده و هیچ ابلاغی نیز در این خصوص صورت نگرفته است."

این مقام آگاه تصریح کرد: "بررسی ها در خصوص اتخاذ تصمیمی به منظور اصلاح روند مصرف بنزین در کشور، از بیش از یک‌سال قبل به صورت مستمر در حال انجام است و این بررسی ها و ارائه پیشنهادات و بیان سناریوهای مختلف‌چیز جدیدی نیست.

حالا باید منتظر بنزین دونرخی باشیم؟ آیا سهمیه بندی می تواند جلوی رشد مصرف بنزین در کشور را بگیرد؟ در صورت اجرای دوباره سهمیه بندی، بنزین جدید با چه نرخی قرار است توزیع شود؟

 

برچسب‌ها:

نظر شما